POB zabiega o przepisy sprzyjające rozwojowi biometanu w Polsce
Polski rząd poparł stanowisko Polskiej Organizacji Biometanu (POB), która jakiś czas temu skierowała wniosek branży biometanowej do Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz Ministerstwa Infrastruktury. Dotyczył on interwencji w sprawie uwzględnienia tego paliwa w stanowiskach bieżących zespołu polskiego przy Komisji Europejskiej.
Zdaniem Polskiej Organizacji Biometanu propozycja Komisji Europejskiej (KE) w sprawie rejestracji po 2035 r. pojazdów napędzanych wyłącznie paliwami zdekarbonizowanymi jest dla branży biometanu niekorzystna. Organizacja wskazuje tu zwłaszcza propozycję brzmienia definicji „paliw neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla”. Zgodnie z projektem odnosi się ona wyłącznie do odnawialnych paliw ciekłych i gazowych pochodzenia niebiologicznego, które osiągają minimalny próg ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 100 proc. To wyklucza z tej definicji paliwa biometanowe.
Czy biometan znajdzie się w definicji paliw zdekarbonizowanych?
Na początku października tego roku POB wystąpiła z wnioskiem do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o interwencję w kwestii planowanych przez KE regulacji w zakresie uwzględnienia przez unijne prawodawstwo wkładu paliw odnawialnych w dekarbonizację.
Prawodawstwo UE powinno rozróżniać CO2 pochodzenia kopalnego od CO2 w obiegu zamkniętym pochodzącego z paliw odnawialnych, takich jak biometan. Tymczasem obecnie zakładane rozwiązanie w prawodawstwie UE dotyczącym transportu drogowego faworyzują ograniczoną liczbę rozwiązań, niezależnie od ich śladu węglowego – powiedział Michał Tarka, dyrektor generalny i członek zarządu Polskiej Organizacji Biometanu.
Departament Ropy i Paliw Transportowych w Ministerstwie Klimatu i Środowiska pozytywnie odniósł się do apelu POB i rekomenduje uwzględnienie każdej technologii, która prowadzi do dekarbonizacji transportu, także biopaliw ciekłych i gazowych (biometan, bioLPG) oraz innych odnawialnych paliw (wytwarzanych np. z krajowych zasobów odpadów RCF). Zapewnił także, że opinia w sprawie niespójności planów komisji co do wspierania rozwoju niskoemisyjnych biopaliw przy jednoczesnym ograniczaniu możliwości wykorzystywania niskoemisyjnych pojazdów spalinowych jest i będzie podnoszona w kontaktach z instytucjami, które decydują o ostatecznym kształcie regulacji planowanych przez KE.
Michał Tarka nie kryje zadowolenia z tego, że wniosek o uwzględnienie biometanu w definicji paliw zdekarbonizowanych w stanowisku rządowym na poziomie UE spotkał się ze zrozumieniem i wsparciem. Dyrektor generalny POB podkreślił, że rozwój sektora biometanowego w Polsce będzie możliwy tylko we współpracy między wszystkimi interesariuszami.
Potencjał biometanu w Polsce
Polska Organizacja Biometanu (POB) wskazuje, że Polska może produkować nawet 8 mld m3 biometanu rocznie. Warunkiem jest jednak wprowadzenie nowych mechanizmów i instrumentów wspierających jego wytwarzanie i zapewniających opłacalność długoterminowych inwestycji w biometanownie. Stąd też POB aktywnie pracuje nad zniesieniem barier i ryzyk regulacyjnych, które hamują rozwój sektora na forum krajowym i międzynarodowym.
Polska Organizacja Biometanu działa od września 2022 r. Zrzesza ekspertów branżowych i przedstawicieli wiodących grup paliwowych, energetycznych i ciepłowniczych działających na rynku krajowym. W skład POB wchodzą obecnie: Veolia Energia Polska, PGNiG BioEvolution Grupa Orlen, Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM, Polska Grupa Biogazowa, Duon Dystrybucja, Go&Biogas, Selena Green Investments, Unimot, Atrem, Związek Producentów Cukru (grupy: Krajowa Grupa Spożywcza, Nordzucker, Südzucker, Pfeifer&Langen), Łukasiewicz – Instytut Nowych Syntez Chemicznych (Łukasiewicz – INS), Kancelaria Prawna Tarka Trupkiewicz i Wspólnicy.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.