Nad Szwecją przeleciał samolot w 100 proc. zasilany SAF

Nad Szwecją przeleciał samolot w 100 proc. zasilany SAF
ATR

Na razie tylko na próbę. Historyczny lot odbył się na trasie Malmö-Brommy i jest częścią procesu certyfikacji samolotów ATR w 100 proc. wykorzystujących zrównoważone paliwo lotnicze SAF, oparte na biomasie.

Samolot sterowany przez dwóch pilotów z mechanikiem na pokładzie przeleciał z Malmö, nadmorskiego miasta w południowej Szwecji, do Brommy w pobliżu Sztokholmu w czasie 1 godziny i 20 minut.

SAF w dwóch silnikach

REKLAMA

Lot był ostatnim z serii udanych testów – naziemnych i powietrznych – prototypu samolotu ATR 72-600 przeprowadzonych od początku 2022 roku. Do tej pory loty odbywały się z użyciem 100 proc. SAF (Sustainable Aviation Fuels – zrównoważone paliwo lotnicze) w jednym silniku, tym razem po raz pierwszy napełniono zielonym paliwem dwa silniki.

Proces certyfikacji powinien zostać zakończony do 2025 roku.

Dzisiejszy dzień jest historyczny dla lotnictwa. Po ponad 100 latach lotów komercyjnych napędzanych naftą jesteśmy u progu nowej ery – powiedział Stefano Bortoli, dyrektor generalny ATR.

Pierwszy lot próbny z użyciem 100 proc. SAF w obu silnikach pomoże nam szybciej certyfikować nasze samoloty do lotów opartych wyłącznie na tym ekologicznym paliwie, a w rezultacie umożliwi bardziej zrównoważone połączenia. Lot ten stanowi prawdziwy kamień milowy dla całej branży lotniczej, ponieważ pokazuje, że ta technologia działa i może być szybko przyjęta przez wiele podmiotów z naszej branży, aby przyspieszyć przejście na lotnictwo wykorzystujące technologie niskoemisyjne – dodał Bortoli.

REKLAMA


Szybsza dekarbonizacja

Zrównoważone paliwo lotnicze do tego pierwszego w historii lotu testowego dostarczył koncern Neste. Jonathan Wood, wiceprezes Neste na Europę, przyznał, że paliwo Neste MY Sustainable Aviation Fuel, stosowane w postaci czystej, przy 100-proc. stężeniu, tak jak podczas lotu testowego, zmniejsza emisję gazów cieplarnianych w całym cyklu życia o 80 proc. w porównaniu z kopalnym paliwem do silników odrzutowych.

Jako paliwo typu „drop-in” może być stosowane w istniejących silnikach lotniczych i jest kompatybilne z obecną infrastrukturą paliwową lotnisk. Loty testowe takie jak ten pokazują, że możliwe jest bezpieczne latanie na 100 proc. SAF, i pomagają przyspieszyć wprowadzenie tej technologii do lotnictwa – dodał Wood.

Zdaniem Per G Braathena, prezesa Regionalnych Linii Lotniczych Braathens, 100 proc. SAF jest najbardziej bezpośrednią i skuteczną opcją, jaką obecnie dysponuje przemysł lotniczy, aby zredukować emisję CO2 i szybciej przejść do dekarbonizacji przemysłu.

Katarzyna Bielińska

katarzyna.bielinska@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.