Nad Szwecją przeleciał samolot w 100 proc. zasilany SAF
Na razie tylko na próbę. Historyczny lot odbył się na trasie Malmö-Brommy i jest częścią procesu certyfikacji samolotów ATR w 100 proc. wykorzystujących zrównoważone paliwo lotnicze SAF, oparte na biomasie.
Samolot sterowany przez dwóch pilotów z mechanikiem na pokładzie przeleciał z Malmö, nadmorskiego miasta w południowej Szwecji, do Brommy w pobliżu Sztokholmu w czasie 1 godziny i 20 minut.
SAF w dwóch silnikach
Lot był ostatnim z serii udanych testów – naziemnych i powietrznych – prototypu samolotu ATR 72-600 przeprowadzonych od początku 2022 roku. Do tej pory loty odbywały się z użyciem 100 proc. SAF (Sustainable Aviation Fuels – zrównoważone paliwo lotnicze) w jednym silniku, tym razem po raz pierwszy napełniono zielonym paliwem dwa silniki.
Proces certyfikacji powinien zostać zakończony do 2025 roku.
– Dzisiejszy dzień jest historyczny dla lotnictwa. Po ponad 100 latach lotów komercyjnych napędzanych naftą jesteśmy u progu nowej ery – powiedział Stefano Bortoli, dyrektor generalny ATR.
– Pierwszy lot próbny z użyciem 100 proc. SAF w obu silnikach pomoże nam szybciej certyfikować nasze samoloty do lotów opartych wyłącznie na tym ekologicznym paliwie, a w rezultacie umożliwi bardziej zrównoważone połączenia. Lot ten stanowi prawdziwy kamień milowy dla całej branży lotniczej, ponieważ pokazuje, że ta technologia działa i może być szybko przyjęta przez wiele podmiotów z naszej branży, aby przyspieszyć przejście na lotnictwo wykorzystujące technologie niskoemisyjne – dodał Bortoli.
Szybsza dekarbonizacja
Zrównoważone paliwo lotnicze do tego pierwszego w historii lotu testowego dostarczył koncern Neste. Jonathan Wood, wiceprezes Neste na Europę, przyznał, że paliwo Neste MY Sustainable Aviation Fuel, stosowane w postaci czystej, przy 100-proc. stężeniu, tak jak podczas lotu testowego, zmniejsza emisję gazów cieplarnianych w całym cyklu życia o 80 proc. w porównaniu z kopalnym paliwem do silników odrzutowych.
– Jako paliwo typu „drop-in” może być stosowane w istniejących silnikach lotniczych i jest kompatybilne z obecną infrastrukturą paliwową lotnisk. Loty testowe takie jak ten pokazują, że możliwe jest bezpieczne latanie na 100 proc. SAF, i pomagają przyspieszyć wprowadzenie tej technologii do lotnictwa – dodał Wood.
Zdaniem Per G Braathena, prezesa Regionalnych Linii Lotniczych Braathens, 100 proc. SAF jest najbardziej bezpośrednią i skuteczną opcją, jaką obecnie dysponuje przemysł lotniczy, aby zredukować emisję CO2 i szybciej przejść do dekarbonizacji przemysłu.
Katarzyna Bielińska
katarzyna.bielinska@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.