Nowelizacja ustawy o biopaliwach bez poprawek w Senacie

Nowelizacja ustawy o biopaliwach bez poprawek w Senacie
Kancelaria Senatu RP

Uchwalona przez Senat nowelizacja ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych zawiera regulacje umożliwiające rozwój technologii współuwodornienia i wykorzystania biometanu. Przepisy przyjęte przez senatorów odraczają też przyjęte wcześniej obowiązki w zakresie udziału pojazdów elektrycznych we flocie administracji rządowej i samorządowej.  

W piątek Senat uchwalił bez poprawek nowelizację ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Za ustawą głosowało 82 senatorów, jeden wstrzymał się od głosu, a żaden nie zagłosował przeciwko.

Dzięki temu, że senatorowie nie mieli uwag do przepisów przyjętych wcześniej przez Sejm, trafią one teraz do podpisu prezydenta.

REKLAMA

Przepisy wprowadzone dzięki uchwalonej ustawie umożliwią zaliczanie produktów pochodzących z technologii współuwodornienia do realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW) od 2020 r., co – jak tłumaczy Ministerstwo Energii – jest kluczowe w kontekście poprawy wykonania celów w zakresie udziału OZE w transporcie oraz przyczyni się do ograniczenia importu biokomponentów niezbędnych do realizacji NCW.

Ustawa wskazuje także kluczowe parametry określające Narodowy Cel Wskaźnikowy. Zaproponowane w nowelizacji rozwiązania w tym zakresie dotyczą określenia na kolejne lata wysokości NCW (do roku 2024), poziomu opłaty zastępczej, wysokości współczynników redukcyjnych i poziomów obligatoryjnego blendingu (na lata 2020-2022), na poziomie – jak ocenia Ministerstwo Energii – możliwym do realizacji przez podmioty zobowiązane.

W przyjętej nowelizacji pojawiły się ponadto zapisy umożliwiające zaliczenie biometanu jako biopaliwa służącego do produkcji biowodoru, co ma zwiększyć poziom realizacji NCW.

Zgodnie z przyjętą nowelizacją, wytwarzany z biogazu biometan będzie można wtłaczać bezpośrednio do sieci gazowych, a ponadto będzie go można wykorzystać do ładowania pojazdów napędzanych CNG czy LNG.

REKLAMA

W uzasadnieniu proponowanego wsparcia produkcji biometanu z biogazu rolniczego podkreślono postępujący w Unii Europejskiej rozwój z uwagi na istotne ograniczenia dotyczące dostępności surowców odpadowych możliwych do wykorzystania w technologiach uwodornienia biomasy.

Przyjęta w piątek przez Senat nowelizacja zmienia też ustawę o elektromobilności jeśli chodzi o przyjęty wcześniej termin zwiększenia udziału samochodów elektrycznych we flocie administracji rządowej i samorządów do 10 proc. Nowe przepisy mówią o osiągnięciu tego celu z początkiem 2022 r., czyli o 2 lata później niż przyjęto w ustawie o elektromobilności.

Udział biopaliw wykorzystywanych w transporcie to jeden ze składników krajowego celu udziału OZE w zużyciu energii brutto na rok 2020, do którego realizacji Polska zobowiązała się na forum Unii Europejskiej.

Krajowy udział OZE w ostatnich latach pozostawał jednak zbyt niski, aby można było mieć nadzieję na osiągnięcie celu na rok 2020, do czego przyczyniał się niski udział energii odnawialnej w energii konsumowanej w transporcie.

Więcej o przyjętych w piątek przez Senat regulacjach, które mają to zmienić, w artykule: Współuwodornienie i biometan pomogą w realizacji celu OZE.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.