Dystrybucja energii w 2025 nie podrożeje. Inaczej będzie z gazem
Opłaty gospodarstw domowych za komponent dystrybucji na rachunkach za energię elektryczną w 2025 r. mają nie ulec zmianie. W przyszłym roku planowany jest natomiast wzrost opłat za gaz.
Zgodnie z ostatnią nowelizacją ustawy o cenach energii do końca września 2025 r. cena za 1 MWh zużytego prądu została zamrożona na poziomie 0,5 zł netto/kWh (0,62 zł/kWh brutto). Oznacza to, że cena ta będzie taka sama jak w drugim półroczu 2024 r. W przyszłym roku nie będzie progów zużycia energii, po przekroczeniu których zamrożona cena nie będzie już obowiązywać.
Drugi z kluczowych elementów składających się na finalną cenę energii dla odbiorcy końcowego – cena za dystrybucję – wynika ze stawek taryf zatwierdzonych przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (URE). Regulator zatwierdził dzisiaj stawki dystrybucyjne dla pięciu największych spółek dystrybucyjnych na 2025 r. Dotyczą one spółek: Enea Operator, Energa Operator, PGE Dystrybucja, Tauron Dystrybucja oraz Stoen Operator.
Jak informuje URE, średnioroczne stawki za dystrybucję łącznie na rachunku gospodarstwa domowego rozliczającego się według taryfy G w 2025 r. nie wzrosną.
Elementy rachunku za energię
Regulator przypomina, że na całkowity koszt rachunku za energię elektryczną składają się koszty zakupu energii oraz koszty jej dystrybucji. URE zatwierdza taryfy zarówno dla sprzedaży (dla odbiorców w gospodarstwach domowych korzystających z taryf tzw. sprzedawców z urzędu), jak i dla usługi dystrybucji (dla wszystkich grup odbiorców).
W taryfach dystrybucyjnych uwzględnione są także opłaty wynikające z przepisów prawa i wyszczególnione na rachunku za energię elektryczną, które nie trafiają do dystrybutorów. Jest to opłata kogeneracyjna, która w 2025 r. spadnie z 6,18 zł/MWh do 3 zł/MWh. Opłata ta związana jest z systemem wsparcia dla energii produkowanej w procesie kogeneracji.
Do rachunku jest też doliczana opłata mocowa, która do końca czerwca 2025 r. będzie wynosić 0 zł. Opłata mocowa ma na celu sfinansowanie kontraktów przyznanych uczestnikom rynku mocy. To mechanizm wynagradzania wytwórców energii za gotowość dostarczania mocy do sieci. Głównym uzasadnieniem wprowadzenia tej opłaty była potrzeba zapewnienia stabilności i bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej.
Na rachunkach za energię jest też uwzględniana opłata OZE. W jej przypadku nastąpi wzrost z 0 zł/MWh w tym roku do 3,50 zł/MWh w 2025 r. Celem wprowadzenia tej opłaty było wsparcie wytwarzania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych oraz funkcjonowania mechanizmów, które pomagają w zapewnieniu odpowiednio wysokich udziałów zielonej energii w krajowym miksie energetycznym.
Na wysokość rachunków odbiorców energii wpływa także stawka jakościowa. Dotychczas była to opłata za korzystanie z systemu elektroenergetycznego.
Większość gospodarstw domowych wybiera taryfę G11
Urząd Regulacji Energetyki informuje, że w Polsce według stanu na 2023 r. było w sumie 17,2 mln odbiorców energii będących gospodarstwami domowymi. Średnie zużycie energii wśród odbiorców z grupy taryfowej G w skali roku wynosiło 2 MWh.
W grupie G aż 88 proc. (około 15,1 mln) odbiorców energii korzystało z taryfy G11 zapewniającej stałą cenę energii przez całą dobę. W tej grupie średnie zużycie energii w 2023 r. wynosiło 1,8 MWh. Znacznie wyższe było średnie zużycie wśród odbiorców korzystających z taryfy G12 – w 2023 r. zużywali oni przeciętnie 3,2 MWh energii elektrycznej.
Opłaty za gaz w 2025 r. w górę
Prezes URE zatwierdził dzisiaj również nową taryfę na dystrybucję paliw gazowych dla Polskiej Spółki Gazownictwa. Nowa taryfa przewiduje wzrost stawek opłat dystrybucyjnych średnio o około 24,7 proc. w stosunku do stawek zatwierdzonych w taryfie nr 12, z wyłączeniem stawek dla gazu koksowniczego. W konsekwencji od początku 2025 r. rachunki za gaz dla najpopularniejszych grup taryfowych wzrosną – jak szacuje regulator – od około 2,60 zł do prawie 30 zł miesięcznie.
Na całkowitą wysokość rachunku za gaz ziemny składają się koszty zakupu paliwa gazowego oraz koszty jego dystrybucji (transportu). Od początku 2025 r. taryfa dystrybucyjna w grupach taryfowych W-1.1, W-2.1 i W-3.6 ma odpowiadać – według szacunków URE – za około 25-36 proc. wysokości rachunku za gaz. Jednocześnie w pierwszej połowie przyszłego roku nadal będzie obowiązywała zatwierdzona w czerwcu 2024 r. taryfa na sprzedaż gazu dla spółki PGNiG Obrót Detaliczny (PGNiG OD).
Od 1 stycznia 2025 r. dla odbiorców objętych taryfą PSG oraz taryfą PGNIG OD, a także odmrożonymi stawkami opłaty abonamentowej, w stosunku do stosowanych w drugiej połowie 2024 r., opłaty mają wzrosnąć średnio według wyliczeń regulatora o:
- 7,84 proc. dla odbiorców z grupy W-1.1,
- 5,36 proc. dla odbiorców z grupy W-2.1,
- 5,25 proc. dla odbiorców z grupy W-3.6.
URE przypomina, że do grupy taryfowej W-1.1 zaliczani są odbiorcy, którzy używają gazu do przygotowania posiłków. Do grupy W-2.1 zalicza się natomiast osoby wykorzystujące gaz również do podgrzewania wody. Z kolei do grupy taryfowej W-3.6 zaliczani są odbiorcy zużywający największe ilości paliwa gazowego, m.in. do ogrzewania domów.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
tanio to juz bylo
wsparcie oze nie jest potrzebne skoro wylącza sie generacje przy nadprodukcji. koszt budowy farmy zwraca sie relatywnie szybko, gdyz ceny modulow spadly drastycznie.