W największej sieci ładowania w Polsce przybyło 77 stacji
Największy operator stacji ładowania samochodów elektrycznych w Polsce – Greenway Polska – w ubiegłym roku zwiększył liczbę klientów o niemal 29 tys.
W 2023 r. do GreenWay w Polsce dołączyło 28 815 kierowców, dzięki czemu łączna liczna klientów sieci wzrosła w naszym kraju na koniec roku do 76 tys. Oprócz Polski GreenWay oferuje usługi ładowania samochodów elektrycznych także w Słowacji. Tam liczba klientów firmy wzrosła w 2023 r. o 4372 i na koniec grudnia wynosiła łącznie 13 tys.
W ubiegłym roku w Polsce klienci spółki skorzystali z ładowarek GreenWay ponad 800 tys. razy, a w Słowacji – 115 tys.
Stacje ładowania zasilane energią odnawialną
W 2023 r. spółka kontynuowała rozbudowywanie swojej infrastruktury ładowania. GreenWay Polska rozbudowała sieć o 77 stacji ładowania w 69 lokalizacjach, w tym przy 9 Miejscach Obsługi Podróżnych (7 z nich przy Autostradzie A1). Oznacza to 161 nowych złączy. W Słowacji w sieci własnej GreenWay pojawiło się 28 publicznych stacji, a liczba nowych punktów wyniosła 72.
Firma postawiła również na modernizację istniejących już stacji. W ubiegłym roku 46 ładowarek o mocy 50 kW przebudowano na urządzenia o mocy 150 kW. Daje to 68 punktów ładowania z wyższą mocą.
Obecnie w publicznej sieci GreenWay w Polsce jest już 613 stacji ładowania w 462 lokalizacjach, z czego 361 to stacje DC, a 252 stacje AC. Łączna liczba punktów ładowania wynosi już 1198.
W ubiegłym roku 107 stacji – nowych i przebudowanych – w 92 lokalizacjach zostało zasilonych zieloną energią z OZE, a liczba certyfikowanych punktów ładowania wyniosła 211. Łącznie zieloną energię kierowcy mogą już ładować z 478 punktów ładowania w 247 stacjach, w 183 miejscach w całej Polsce.
Stacje ładowania dla Mercedes-Benz
GreenWay podkreśla, że coraz istotniejsza dla jego biznesu w Polsce jest budowa infrastruktury ładowania w przedsiębiorstwach planujących elektryfikację flot samochodowych.
Jednym z największych tego typu przedsięwzięć minionego roku był zrealizowany w fabryce Mercedes-Benz Manufacturing Poland w Jaworze projekt, w ramach którego GreenWay wyposażył zakład w 14 stacji ładowania o mocy 2 x 22 kW oraz 1 stację DC o mocy 150 kW z dwoma gniazdami CCS. Stacje te są teraz zarządzane przez GreenWay i objęte opieką serwisową firmy.
GreenWay jest również operatorem infrastruktury ładowania dla takich firm jak InPost, Ikea, Leroy Merlin, Hyundai, BMW czy KIA.
W sumie, w 2023 r. GreenWay Polska dostarczyła polskim firmom 560 stacji ładowania dysponujących w sumie 820 punktami ładowania. Spośród tych stacji, 436 (700 punktów ładowania) zostało również przez GreenWay zainstalowanych.
Blisko połowa sprzedanych klientom biznesowym stacji pozostała w zarządzaniu GreenWay w ramach programu Opero, który oferuje wsparcie techniczne 24/7, zdalną konfigurację oraz regularne raporty o wykorzystaniu urządzeń. Obecnie, w ramach Opero, GreenWay zarządza 1250 punktami ładowania, z których część jest dostępna publicznie w ramach sieci GreenWay.
Lepsze powietrze
Eksploatacja pojazdów elektrycznych skutkuje znacznymi oszczędnościami emisji dwutlenku węgla (CO2) i tlenków azotu (NOx). W 2023 r. polscy kierowcy, którzy korzystali z ładowarek publicznych należących do GreenWay, pobrali do swoich pojazdów łącznie 17,5 GWh energii elektrycznej. Ten imponujący wynik przekłada się na przejechanie 87,5 miliona kilometrów. Gdyby kierowcy ci przejechali ten dystans autami spalinowymi, ich pojazdy wyemitowałyby aż 11,5 tys. ton dwutlenku węgla (CO2) oraz 70 ton tlenków azotu (NOx).
Patrząc na ogół, łączna liczba energii pobrana przez klientów GreenWay Polska na koniec 2023 r. na publicznych, prywatnych i partnerskich punktach ładowania wyniosła łącznie 27,6 GWh. To przekłada się na oszczędność 17,9 tys. ton emisji CO2 i 110,5 ton NOx.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Dużo jeżdżę po Polsce, co prawda nie elektrykiem, ale wystarczy żeby zauważyć, że ładowarki Greenway-a stoją puste, podczas gdy te od Tesli są wręcz oblegane. Czyżby Tesle nie mogły się ładować na Greenway-u? A może przyczyna jest inna?
Przyczyna małego zainteresowania ładowarkami greenway to wysoka cena w stosunku do ładowarek Tesla
Też korzystam z tych ładowarek uważam, że mogłoby ich być więcej są rejony słabo rozwinięte z ładowarkami