NFOŚiGW dofinansuje nowe technologie energetyczne. Najpierw wodór

NFOŚiGW dofinansuje nowe technologie energetyczne. Najpierw wodór
Fot. Gramwzielone.pl (C)

Szykowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej program Nowa Energia, który ma być obecnie na końcowym etapie akceptacji, będzie wspierał finansowo realizację innowacyjnych wdrożeń w energetyce.

NFOŚIGW podkreśla, że program Nowa Energia nie będzie co do zasady dedykowany finansowaniu prac B+R. Zaproponowany mechanizm ma na celu zmniejszanie ryzyka po stronie inwestorów, którzy będą realizować wdrożenia innowacyjne tzw. FOAK, czyli pierwsze w swoim rodzaju.

Program jest kierowany wyłącznie do przedsiębiorców, a wdrożenia, które będą wspierane, mają służyć głównie wytworzeniu efektu ekologicznego przez innowacyjne.

REKLAMA

Budżet Nowej Energii sięga 2,5 mld złotych, z czego 2,3 mld zł zostanie udostępnione w formie pożyczek, a 200 mln zł w formie dotacji.

Program przewiduje możliwość uzyskania premii innowacyjnej do 20 proc. kwoty pożyczki, jednak nie więcej niż 10 mln zł, za osiągnięcie efektu rzeczowego przedsięwzięcia.

Przewiduje się karencję w spłacie pożyczki wynoszącą 18 miesięcy od daty zakończenia przedsięwzięcia, przy czym możliwość karencji w spłacie odsetek wystąpi dla przedsięwzięć, które trwają krócej niż 2 lata.

REKLAMA

Ponadto możliwe będzie umorzenie do 25 proc. kwoty pożyczki pomniejszonej o kwotę premii innowacyjnej, pod warunkiem przeznaczenia kwoty umorzenia na kolejne przedsięwzięcie dotyczące wdrożenia tej samej technologii.

NFOŚiGW chce, aby pierwszy nabór z programu Nowa Energia dotyczył obszaru produkcji, transportu, magazynowania i wykorzystania wodoru.

Wspierane mają być technologie i rozwój kompetencji gospodarczo-przemysłowych polskich przedsiębiorstw w zakresie technologii produkcji wodoru – jak podkreśla NFOŚiGW bez dzielenia na „kolory”, jednak Fundusz ma się skupić na technologiach, które będą w przyszłości służyły budowie kompetencji w zakresie produkcji bezemisyjnego wodoru.

Narodowy Fundusz podkreśla, że już obecnie oferuje wsparcie zakupu autobusów o napędzie wodorowym w wysokości do 90 proc. kosztów kwalifikowanych i że dodatkowo jest gotowy wspierać finansowo budowę stacji paliw wodoru w wysokości do 50 proc. kosztów kwalifikowanych, jednak w kwocie nie większej niż 3 mln zł.

Obecnie wsparcie dla stacji paliw jest oferowane organizatorom transportu publicznego, a w najbliższym czasie – po zakończeniu uzgodnień z Komisją Europejską – wsparcie na takich samych warunkach ma być oferowane również niezależnym operatorom ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.