Zasady programu „Mój prąd”. Znamy więcej szczegółów
Znamy więcej zasad programu „Mój prąd”, w którym będzie można pozyskać dotacje na domowe instalacje fotowoltaiczne. Dobra wiadomość dla inwestorów i rynku fotowoltaicznego jest taka, że program uwzględni inwestycje realizowane już od tego tygodnia, a więc nie powinien wstrzymać decyzji inwestycyjnych i zleceń dla firm instalacyjnych do czasu, kiedy zostanie ogłoszony nabór.
Zgodnie z zasadami ogłoszonego w tym tygodniu przez rząd programu „Mój prąd” osoby fizyczne instalujące domowy system fotowoltaiczny o mocy od 2 kW do 10 kW będą mogli liczyć na dotację w wysokości do 5 tys. zł, przy czym dotacja nie może przekroczyć 50 proc. kosztu kwalifikowanego.
Rząd ma przeznaczyć na program „Mój prąd” w sumie 1 miliard złotych, co powinno wystarczyć na dotacje dla 200 tys. prosumentów, czyli właścicieli domowych mikroinstalacji fotowoltaicznych.
Prezentując zasady programu „Mój prąd”, rząd nie przedstawił szczegółowych zasad udzielania dotacji. Teraz dowiadujemy się więcej z informacji, które przekazał Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska mający zarządzać tym programem.
Nabór wniosków o dotacje, który ma się odbywać w trybie ciągłym, aż do wyczerpania budżetu, powinien wystartować już na przełomie sierpnia i września.
Przy tym inwestorzy nie muszą odkładać decyzji o instalacji, jeśli chcą skorzystać z rządowej dotacji. Koszty kwalifikowane, obejmujące w programie zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej, mogą zostać poniesione już od dnia 23 lipca 2019 r., przy czym liczy się nawet nie sama data wstawienia faktury. NFOŚiGW przyjął, że datą poniesienia wydatku będzie data opłacenia faktury.
Dofinansowana w programie „Mój prąd” inwestycja nie może być zakończona przed ogłoszeniem naboru, natomiast projekt musi zostać zrealizowany w momencie składania wniosku o dotację.
Oznacza to, że wnioski o dotację mogą być składane po zakupie i montażu instalacji PV, podpisaniu umowy z dystrybutorem energii i zainstalowaniu przez niego licznika dwukierunkowego. Zgodnie z zasadami programu „Mój prąd” ten etap ma być równoznaczny z zakończeniem inwestycji.
Jeśli wnioskodawca otrzymał dofinansowanie lub jest w trakcie realizacji inwestycji fotowoltaicznej w ramach innego programu, nie może ubiegać się o dotację w ramach programu „Mój prąd”.
Ponadto dotacja może zostać przyznana jedynie na montaż nowych urządzeń, wyprodukowanych nie później niż 24 miesiące przed instalacją, a program nie umożliwi dofinansowania rozbudowy już istniejącej instalacji.
Beneficjent dotacji z „Mojego prądu” zostanie zobowiązany do zgody na ewentualne przeprowadzenie kontroli instalacji w okresie 3 lat od dnia wypłaty dofinansowania.
Mniej formalności
Obiecująco wyglądają zapowiedzi skrócenia procedowania formalności wymaganych do przyznania dotacji, co do tej pory potrafiło być problemem w innych programach dofinansowania realizowanych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Osoby chcące skorzystać z dotacji mają składać wniosek o dofinansowanie, dołączając fakturę za zakup i montaż instalacji PV, dowód zapłaty faktury oraz dokument potwierdzający instalację licznika dwukierunkowego wraz z danymi identyfikacyjnymi konkretnej umowy kompleksowej.
Wniosek automatycznie po zatwierdzeniu przez NFOŚiGW stanie się umową o dofinansowanie oraz wnioskiem o płatność, a Fundusz nie będzie wymagał od wnioskodawcy zabezpieczenia dla przyznawanej dotacji.
Wzór dokumentu zostanie opublikowany wraz z ogłoszeniem naboru na stronach NFOŚiGW.
Nie przewidziano elektronicznej formy składania wniosków. Będzie je można złożyć tylko w formie papierowej pocztą, kurierem lub osobiście w NFOŚiGW.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.