Wrocław uruchomi wypożyczalnie samochodów elektrycznych
{więcej}W aktualnym biuletynie informacji publicznej magistratu we Wrocławiu pojawiła się informacja o zaproszeniu zainteresowanych przedsiębiorców do rozmów na temat stworzenia pierwszej miejskiej wypożyczali aut elektrycznych.
Wypożyczalnia aut elektrycznych miałaby funkcjonować na zasadach podobnych do działającej już wypożyczalni rowerów miejskich. Jeśli znajdą się firmy chętne do współpracy w tym zakresie, pierwsze elektryczne auta będziemy mogli wypożyczyć już w połowie 2015 r. – Wzorem najbardziej rozwiniętych miast europejskich chcielibyśmy mieć we Wrocławiu sieć wypożyczalni małych aut elektrycznych – mówił na początku stycznia, prezentując plany inwestycyjne Wrocławia, Rafał Dutkiewicz.
Jak tłumaczą przedstawiciele wrocławskiego magistratu, byłby to pierwszy taki system w Polsce, a konsultacje z przedsiębiorcami mają służyć doprecyzowaniu założeń projektu. – Chcemy sprecyzować nasze możliwości i dowiedzieć się, na co warto zwrócić uwagę przy budowie systemu e-car. Podstawowym założeniem jest możliwość wypożyczenia i zwrotu pojazdu w różnych miejscach Wrocławia na specjalnych parkingach – tłumaczy Julia Wach z biura prasowego magistratu (za „GW”).
Sieć samoobsługowych wypożyczalni aut elektrycznych działa już od trzech lat w Paryżu. Pomysł okazał się trafiony, na początku było 60 stacji, a teraz jest ich 2 tys. w całym mieście. Minusem są dość wysokie ceny, aby poruszać się po Paryżu samochodem elektrycznym z wypożyczalni, najpierw trzeba opłacić roczny abonament w wysokości 120 euro za rok, a następnie 5 euro za każde pół godziny jazdy.
Na razie nie wiadomo, ile będzie kosztować wypożyczenie e-auta we Wrocławiu i ile za stworzenie takiej sieci miasto jest wstanie zapłacić. Należy pamiętać, że oprócz elektrycznych aut niezbędne jest stworzenie sieci stacji ładowania. Obecnie we Wrocławiu działa ich tylko 10.
Wrocław stawia również na ekologiczny transport publiczny. Projekt ma obejmować stworzenie pierwszej w kraju linii elektrycznych autobusów miejskich. W tej sprawie w ramach projektu e-BUS gmina Wrocław rozpoczęła już współpracę z firmą Tauron. Główne założenia projektu to poprawa efektywności energetycznej transportu publicznego i stabilizacja pracy sieci elektroenergetycznej.
Niedawno także wrocławskie przedsiębiorstwo komunikacje MPK podpisało z firmą Volvo umowę na dzierżawę pierwszego we Wrocławiu autobusu hybrydowego. Autobus ma jeździć po ulicach Wrocławia przez trzy lata. Natomiast strażnicy miejscy już od kilku lat, w ramach miejskiego projektu ograniczenia emisji CO2, jeżdżą skuterami elektrycznymi wrocławskiej firmy Govecs, a także korzystają z elektrycznego auta Mitsubishi i-MiEV.
gramwzielone.pl