Koszt baterii w samochodach elektrycznych spadł o 40%
{więcej}Dzięki rozwojowi technologii i korzyściom skali osiąganym wraz ze wzrostem wolumenu produkcji aut elektrycznych ceny samochodowych baterii spadają w szybkim tempie. Jeśli ten trend utrzyma się też w najbliższych latach, biorąc pod uwagę kilkukrotnie niższe koszty eksploatacji, wkrótce EV mogą stać się konkurencją dla swoich spalinowych odpowiedników.
Bloomberg informuje, że w latach 2010-2012 cena baterii samochodowych spadła średnio o 40%. Jeśli trend spadku cen baterii EV – głównego komponentu ceny pojazdów elektrycznych – utrzyma się także w kolejnych latach, do końca obecnej dekady cena samochodów elektrycznych może dojść do poziomu cen samochodów z silnikami spalinowymi.
Wielkim optymistą w tym zakresie jest dr Rudolf Krebs, szef programu E-mobility w Volkswagenie. Jak poinformował w połowie 2012 r., cena samochodów elektrycznych – dzięki spadkowi kosztu baterii samochodowych – miałaby się obniżyć do poziomu cen samochodów spalinowych w ciągu zaledwie 3 lat.
Producenci samochodów podchodzą do rynku EV z różnym nastawieniem. Podczas, gdy Toyota stawia wyłącznie na rozwój technologii hybrydowych, coraz większymi optymistami w zakresie perspektyw rynku EV są producenci z Niemiec, a BMW zapowiada, że wypuszczony na rynek w ubiegłym roku pierwszy w 100-procentach elektryczny, niemiecki samochód to początek całej serii elektrycznych BMW.
Jak zapowiedział ostatnio Ian Robertson, członek rady nadzorczej BMW, w ciągu najbliższych 3-4 lat będziemy świadkami większego postępu w technologiach EV niż w ciągu ostatnich 100 lat.
Bloomberg zwraca ponadto uwagę, że coraz większy udział elektryków w rynku motoryzacyjnym może ponadto zwabić koncerny, które do tej pory nie były na nim obecne, a które posiadają duże doświadczenie i know-how w technologiach związanych z elektryką – takich jak choćby LG czy Samsung.
gramwzielone.pl