Volvo 7700. Pierwszy hybrydowy autobus we Wrocławiu
{więcej}Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu wydzierżawiło od firmy Volvo autobus hybrydowy. W środę autobus wyruszył na próbny przejazd ulicami miasta, natomiast przez najbliższe trzy lata będą mogli z niego korzystać wszyscy wrocławianie.
Wydzierżawiony przez wrocławskie MPK autobus Volvo to model 7700 Hybrid. Jak podaje producent hybryda pod względem osiągów nie ustępuje konwencjonalnym rozwiązaniom, a jednocześnie zapewnia do 50% mniejszą emisję spalin i do 35% mniejsze zużycie paliwa.
Dodatkowymi jego zaletami jest cichobieżność i brak emisji spalin przy ruszaniu z miejsca i zatrzymywaniu.
Volvo 7700 Hybrid ma w sobie silnik diesla oraz elektryczny. Dopóki autobus nie przyśpieszy powyżej 17 km/h, działa tylko ten drugi, który napędzany jest dzięki odzyskaniu energii przy hamowaniu. Na przystankach i światłach silnik spalinowy automatycznie się wyłącza, dzięki temu autobus jest bardzo cichy.
Autobus będzie jeździł dla wrocławskiego MPK przez kolejne trzy lata, a za każdy miesiąc jego eksploatacji przedsiębiorstwo zapłaci 5 tys. zł, przy czym całkowity serwis zapewni firma Volvo.
Miejska firma zdecydowała się na umowę głównie ze względów badawczych, jak mówią przedstawiciele, firma chce sprawdzić czy rzeczywiście korzystanie z autobusu hybrydowego może być tak korzystne jak obiecuje Volvo. Jednocześnie MPK jest otwarte na propozycję innych producentów, jeśli chcieliby udostępnić swoje autobusy do testów.
Jednak pomimo, iż przyszłość – jak mogłoby się wydawać – należy do autobusów hybrydowych i elektrycznych, a według planów Unii Europejskiej do 2030 z centrów dużych miast powinny zniknąć te z napędem spalinowym, to jednak przynajmniej w Polsce jest to wciąż odległa perspektywa. Aktualnie w MPK trwa przetarg na wydzierżawienie od 45 do 60 autobusów. W warunkach przetargu jest co prawda uszczegółowienie dotyczące spełnienia wysokich norm środowiskowych, natomiast nie ma wymogu, aby autobusy wykorzystywały energię elektryczną.
Obecnie w Szwecji Volvo prowadzi testy autobusów hybrydowych nowszej generacji, typu plug-in. Mają one aż w 75% korzystać z energii elektrycznej, natomiast ładowanie, które ma starczać na przejechanie 10 kilometrowej trasy, ma trwać jedynie od 5 do 7 minut.
Autobusy hybrydowe Volvo produkowane są we wrocławskiej fabryce firmy. Jak dotąd sprzedano ich już ponad tysiąc sztuk.
gramwzielone.pl