Zielone autobusy w Zielonej Górze
W przyszłym tygodniu na ulice Zielonej Góry wyjedzie pierwszy elektryczny autobus marki {więcej}Solaris.
Testy elektrycznego autobusu marki Solaris Zielona Góra rozpocznie w ramach długookresowego projektu, którego celem jest dostosowanie miejskiego transportu publicznego do standardów niskoemisyjnych. Władze zielonogórskich Miejskich Zakładów Komunikacji testując elektrycznego Solarisa chcą przekonać się jakie oszczędności będzie generować eksploatacja pojazdu zasilanego energią elektryczną w porównaniu do autobusów z tradycyjnym napędem spalinowym.
Elektryczne autobusy są dostępne w trzech wariantach. Model przegubowy kosztuje około 3,5 mln zł, koszt modelu 12-metrowego wynosi ok. 3 mln zł, a 9-metrowego – 2 mln zł. To właśnie model 9-metrowy będzie testowany w Zielonej Górze. Zasięg elektrycznego Solarisa Urbino na pojedynczym ładowaniu wynosi ok. 160 km.
Zielona Góra zgłosiła projekt o nazwie „Zintegrowany system bezemisyjnego transportu publicznego w Lubuskim Trójmieście” do resortu infrastruktury, który przygotowuje plany rozwoju ekologicznego transportu w Polsce. Koszt projektu zgłoszonego przez Zieloną Górę ocenia się na 400 mln zł i ma on być realizowany w latach 2014-2020.
Zielonogórski MZK chce zakupić w sumie 95 elektrycznych autobusów. W ramach projektu rozważa się także montaż instalacji fotowoltaicznej na dachach hal, w których garażowane są zielonogórskie autobusy, dzięki czemu byłyby one częściowo zasilane energią słoneczną.
gramwzielone.pl