Szczecin uruchamia miejskie stacje ładowania
Miasto Szczecin oddało do użytkowania pierwsze trzy stacje ładowania samochodów elektrycznych. To kolejny krok tego miasta w promocji elektromobilności, po zakupie w ubiegłym roku czterech samochodów elektrycznych, z których korzystają miejskie służby.
W początkowym okresie ze stacji ładowania będzie można korzystać nieodpłatnie. Jak tłumaczy szczeciński magistrat, czas trwania okresu nieodpłatności warunkowany jest zachowaniem trwałości projektu, zakup stacji został bowiem dofinansowany ze środków zewnętrznych, a także stopniem rozpowszechnienia technologii EV, czyli momentu, w którym dodatkowe zachęty do stosowania pojazdów elektrycznych nie będą konieczne.
W zamian użytkownicy stacji będą proszeni o czynny udział w pracach nad dalszym rozwojem elektromobilności w Szczecinie poprzez wyrażanie swoich potrzeb i oczekiwań w dedykowanych kwestionariuszach.
Z urządzeń korzystać będzie również miejska flota czterech samochodów elektrycznych, które miasto kupiło w ubiegłym roku, korzystając z dofinansowania z WFOŚiGW w Szczecinie.
Urząd miejski w Szczecinie dodaje, że uruchomienie stacji to efekt wejścia w życie z dniem 28 lipca br. nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Miasto musiało bowiem czekać z oddaniem ich do użytku do czasu wprowadzenia przepisów, które umożliwiają kontrolę techniczną i odbiór.
Wybór lokalizacji stacji był przedmiotem kilkumiesięcznych uzgodnień realizowanych z udziałem partnerów Szczecina w dziedzinie elektromobilności, z którymi gmina współpracuje w ramach międzynarodowego projektu CAR (Creating Automotive Renewal).
Przy wyborze lokalizacji skorzystano z rad partnerów posiadających znaczące doświadczenie w lokalizacji i eksploatacji stacji ładowania samochodów elektrycznych m.in. Industrial Development Centre South (Malmoe, Szwecja – lider projektu), PVA-MV AG (Niemcy), Elektroniczno-Techniczny Uniwersytet DTU (Dania), Region Bornholm (Dania), miasto Lund (Szwecja), RISE (Szwecja).
Obecnie trwają czynności formalne związane z możliwością specjalnego oznakowania miejsc postojowych przy stacjach na ul. Felczaka i Kazimierza Przerwy-Tetmajera, tak by zgodnie z prawem były one dedykowane wyłącznie użytkownikom stacji.
Uruchomienie trzech stacji ładowania kosztowało 477 tys. zł, w tym dofinansowanie ze szczecińskiego WFOŚiGW pokryło połowę tego kosztu.
Wykonawcą zadania była firma Enea Serwis Sp. z o.o., która dostarczyła i zamontowała stacje ładowania firmy GARO, model QC45.
Takie stacje mają ładować w standardach CHAdeMO, CCS i AC22 samochodowe baterie o pojemności 24k Wh do 80 proc. pojemności w czasie do 30 minut.
Każda stacja jest wyposażona w trzy wyjścia umożliwiające równoczesne ładowanie dwóch pojazdów elektrycznych, w tym pierwszego pojazdu z jednego z wyjść prądu stałego (DC), a drugiego z wyjścia prądu przemiennego (AC).
red. gramwzielone.pl
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.