Grudziądz z umową na dostawę hybryd plug-in i stacji ładowania

Grudziądz z umową na dostawę hybryd plug-in i stacji ładowania
Fot. Gramwzielone.pl (C)

Miasto Grudziądz i Volvo Polska podpisały dziś umowę na dostawę 7 autobusów hybrydowych typu plug-in, które zostaną wyprodukowane we Wrocławiu. To już drugie w tym roku po Inowrocławiu zamówienie na te autobusy w Polsce. W ramach projektu dofinansowanego ze środków unijnych Volvo zainstaluje też w Grudziądzu stacje szybkiego i wolnego ładowania.

Po rozstrzygnięciu pod koniec czerwca przetargu na dostawę autobusów miejskich o napędzie hybrydowym typu plug-in oraz stacji wolnego i szybkiego ładowania, w którym wybrana została oferta Volvo, wczoraj miasto Grudziądz i Volvo Buses podpisały umowę.

Volvo dostarczy do Grudziądza 7 pojazdów Volvo 7900 Electric Hybrid, które wyposażone będą m.in. w klimatyzację, system elektronicznej informacji pasażerskiej, system lokalizacji pojazdu, monitoring wizyjny, porty USB do ładowania smartfonów, bezprzewodowy Internet WiFi czy system detekcji oraz gaszenia pożaru w komorze silnika i komorze niezależnego ogrzewania.

REKLAMA

Ta sama firma zainstaluje ponadto w mieście dwie stacje szybkiego ładowania, które staną na trasie autobusów, a także siedem stacji wolnego ładowania w zajezdni.

Hybrydy plug-in to jeden z trzech rodzajów zelektryfikowanych autobusów miejskich, które Volvo produkuje w fabryce we Wrocławiu. Tym różnią się od tradycyjnych hybryd, że na większości trasy zasilane są wyłącznie energią elektryczną – niewielki silnik spalinowy pełni jedynie funkcję pomocniczą.

Volvo zapewnia, że taki autobus przejechać może w trybie elektrycznym ok. 70 proc. trasy (w zależności od warunków, w jakich porusza się autobus), a doładowanie baterii odbywa się na przystankach końcowych i trwa jedynie trzy do sześciu minut – po tak krótkim czasie autobus może ruszać w trasę. Elektryczne hybrydy mają też być ładowane przy pomocy funkcji plug-in – np. nocą w zajezdni. Oba rozwiązania zostaną zastosowane w Grudziądzu.

REKLAMA

Elektryczne hybrydy (plug-in) mają zużywać o 60 proc. mniej paliwa od autobusów z silnikiem diesla, a emisja dwutlenku węgla ma się zmniejszyć aż o 75 do 90 proc. Natomiast tradycyjne hybrydy mają zużywać ok. 40 proc. mniej paliwa i emitować 40-50 proc. mniej szkodliwych substancji od autobusów spalinowych.

W przypadku hybryd plug-in istnieje ponadto możliwość zaprogramowania, w którym momencie autobus będzie wykorzystywał napęd elektryczny, a w którym spalinowy. System umożliwia dokładne skalkulowanie zapotrzebowania na energię na danej trasie i wgranie do komputera sterującego pracą jednostki napędowej algorytmu, który automatycznie, po odczytaniu danych z GPS, przełączy napęd ze spalinowego na elektryczny w strefach nisko – bądź zero-emisyjnych – np. w okolicach szkół, szpitali, osiedli mieszkaniowych czy centrów miast.

Autobusy Volvo trafią do Grudziądza w ciągu dziewięciu miesięcy od daty złożenia zamówienia – bezpośrednio z wrocławskiej fabryki Volvo.

W Polsce hybrydy Volvo jeżdżą we Wrocławiu, Sosnowcu, Inowrocławiu, Tarnowskich Górach i Warszawie, a ostatnio firma wygrała przetargi na dostawę tego typu pojazdów do Krakowa, Jeleniej Góry, Białegostoku i Krosna. W ub. roku Volvo dostarczyło 35 hybryd do Sosnowca – to największa obecnie w Polsce flota autobusów o napędzie hybrydowym.

Oprócz Polski Volvo podpisało do tej pory umowy na dostawę zelektryfikowanych autobusów do Wielkiej Brytanii, Danii, Luksemburga, Holandii, Norwegii, Singapuru i Szwecji. Na całym świecie Volvo sprzedało do tej pory ponad 4 tys. zelektryfikowanych autobusów.

gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.