Wodór od Lotosu zasili autobusy w Gdynii

Wodór od Lotosu zasili autobusy w Gdynii
Fot. Lotos

Wczoraj Grupa Lotos podpisała list intencyjny z miastem Gdynia, który zakłada realizację dostaw wodoru do napędu miejskich autobusów z ogniwami paliwowymi. Państwowa grupa paliwowa planuje budowę instalacji oczyszczania oraz stację dystrybucji i tankowania wodoru. Ta infrastruktura ma powstać w Gdańsku.

Urząd miasta w Gdyni ma zamiar stworzyć park autobusów zasilanych wodorem. – Niebawem będziemy testować autobusy bezemisyjne z innowacyjnym napędem elektrycznym na wymienne ogniwa wodorowe. Technologie przyszłości, z wykorzystaniem jako paliwa właśnie wodoru, będą też tematem odbywającej się w czerwcu w Gdyni konferencji. Pierwszej w Polsce poświęconej tej tematyce – komentuje Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Gdańska rafineria Grupy Lotos obecnie produkuje około 13 ton wodoru na godzinę, a po zakończeniu budowy realizowanej w ramach projektu EFRA będzie produkować ponad 16,5 ton na godzinę

REKLAMA

Lotos podaje, że autobus wodorowy zużywa w ciągu roku taką ilość wodoru, jaką instalacje Grupy Lotos produkują w ciągu godziny, a jeśli Gdynia zdecydowałaby się na wymianę wszystkich 92 autobusów na pojazdy wodorowe, wówczas konsumowałyby one ilość wodoru równoważną 3,5 dnia pracy instalacji wodorowych rafinerii, czyli około 1 proc. produkcji. 

Koncern paliwowy zwraca przy tym uwagę, że wodór dla ogniw musi mieć 100-procentową czystość, dlatego planuje budowę instalacji oczyszczania, ale także stację dystrybucji i tankowania wodoru, które mają powstać w Gdańsku.

REKLAMA

– Grupa Lotos prowadzi kilka projektów badawczo-rozwojowych związanych z rozwojem technologii oraz zastosowaniem wodoru. W ubiegłym roku z inicjatywy Grupy powstał Klaster Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Energetycznych, którego misją jest inicjowanie działań na rzecz zwiększenia znaczenia technologii wodorowych. Innym znaczącym przedsięwzięciem jest właśnie projekt Hestor, realizowany w rafinerii od 2015 r. W ramach tego projektu Grupa Lotos wraz z partnerami naukowymi i przemysłowymi pracowała nad technologią magazynowania energii w postaci wodoru i wykorzystania go m.in. w procesach rafineryjnych – komentuje Jarosław Kawula, wiceprezes zarządu Grupy Lotos S.A. ds. produkcji i handlu.

Najbardziej zaawansowane w pracach nad wykorzystaniem wodoru w transporcie są z reguły spółki transportu miejskiego.

Autobusy z ogniwami paliwowymi coraz częściej pojawiają się na ulicach Europy, m.in. w Londynie, Oslo, Mediolanie, Berlinie, Kolonii czy Hamburgu. 

W Polsce jest obecnie trzech producentów autobusów napędzanych wodorem.

red. gramwzielone.pl