Ta technologia połączy prosumentów i EV. Londyn wyłoży na nią 30 mln funtów
Implementowana w samochodach elektrycznych funkcja Vehicle-to-Grid (V2G) poprzez umożliwienie oddawania energii do sieci czy stacjonarnych magazynów energii wpisuje się w trend energetyki prosumenckiej, dając dodatkowe możliwości w zakresie zarządzania energią, stanowiąc ewentualny backup czy oferując usługę regulacji pracy sieci.
Potencjał w tej technologii dostrzegł brytyjski rząd, który postanowił wesprzeć pracujące nad nią firmy kwotą 30 mln funtów. Wsparcie otrzyma w sumie 21 podmiotów. Granty od brytyjskiego rządu pokryją do 70 proc. kosztów nagrodzonych projektów.
We wdrażaniu technologii V2G przodują na razie japońskie koncerny motoryzacyjne. Udostępnienie takiej funkcji w swoich pierwszych modelach elektrycznych i hybrydowych zapowiedziały w ubiegłym roku Nissan, Honda i Mitsubishi.
Liderem w rozwoju technologii V2G jest kalifornijska firma Nuvve, w którą w ubiegłym roku zainwestował m.in. francuski koncern energetyczny EDF. – EDF może oferować efektywną kosztowo, czystą i niezawodną energię słoneczną, aby ładować samochody elektryczne, podczas gdy Nuvve oferuje rozwiązanie, które może zredukować koszt kilowatogodzin zużywanych przez rosnącą liczbę EV, jednocześnie współpracując z lokalną siecią – komentował zaangażowanie w kalifornijską firmę Raphael Declercq z EDF.
Nuvve zapewniało przy okazji przeprowadzonej w 2017 r. pierwszej rundy finansowania, że oferuje jak na razie jedyną na świecie, komercyjnie dostępną technologię pozwalającą oddawać energię z baterii samochodów elektrycznych.
System o nazwie NUVVEgives sam kalkuluje m.in. ile energii potrzeba na dojechanie samochodem elektrycznym do określonego punktu, informując, jaką część można sprzedać do sieci.
Z czasem, agregując dużą liczbę magazynów energii w samochodach elektrycznych, system stworzony przez firmę z Kalifornii może pełnić funkcję wirtualnej elektrowni, umożliwiając ich właścicielom uczestniczenie w rynku energetycznym.
EDF jest zresztą jednym z beneficjentów grantów przyznanych przez brytyjski rząd. Przeznaczy go na rozwój projektu o nazwie V2GO, którego celem jest znalezienie optymalnych rozwiązań w zakresie wspierania systemu energetycznego w okresie szczytowego zapotrzebowania przez samochodowe baterie.
Projekt V2GO, realizowany we współpracy m.in. z uniwersytetem w Oxfordzie, zakłada testy z udziałem 100 samochodów elektrycznych wykorzystywanych m.in. przez lokalną pocztę i korporację taksówkarską.
Beneficjentami grantów na rozwój technologii V2G są też m.in. Octopus Energy działający m.in. w branży fotowoltaicznej, a także produkujący samochody elektryczne na Wyspach Nissan.
red. gramwzielone.pl