Dopłaty do elektryków w Niemczech nie dla Tesli
Niemiecka rządowa agencja wykreśliła flagowy model Tesli z listy samochodów elektrycznych, które może objąć federalny program dopłat. Tesla odpowiada, że powód takiej decyzji nie jest zgodny z prawdą.
Dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego w Niemczech zostały uruchomione z początkiem lipca 2016 r. Osoby kupujące auta elektryczne mogą otrzymać dopłatę w wysokości 4 tys. euro. W przypadku samochodów hybrydowych typu plug-in dopłata jest niższa i wynosi 3 tys. euro. Maksymalna cena auta nie może przekroczyć 60 tys. euro.
Początkowo z możliwości skorzystania z dopłat wykluczono Teslę Model S. Później jednak zdecydowano się na objęcie dopłatami Modelu S w jego podstawowej, najtańszej wersji.
Teraz jednak federalna agencja Bundesamt für Wirtschaft und Ausfuhrkontrolle (BAFA) zdecydowała się na usunięcie Tesli Model S z listy modeli podlegających dopłatom. BAFA tłumaczy to faktem, że najtańsza wersja Modelu S, na którą można było dotąd pozyskać dofinansowanie, nie jest dostępna na rynku, a możliwy jest jedynie zakup droższych wersji.
Na taką decyzję niemieckich władz Tesla odpowiedziała w oświadczeniu, że taki powód, wskazany przez BAFA, nie jest zgodny z prawdą, a podstawowe wersje Modelu S są w Niemczech dostępne.
Program dopłat do samochodów elektrycznych jest realizowany przez Berlin przy dużym zaangażowaniu niemieckich koncernów motoryzacyjnych, które mają pokryć połowę kosztów. Budżet programu wynosi 1,2 mld euro, a dopłaty będą realizowane do wyczerpania środków lub najpóźniej do roku 2019.
Po pierwszym półroczu, w którym złożono niewiele ponad 9 tys. wniosków o dofinansowanie, najwięcej, 2,59 tys., dopłat dotyczyło elektrycznego modelu BMW i3, a 1,65 tys. modelu Renault.
Cel niemieckiego rządu to rejestracja 300 tys. samochodów elektrycznych do roku 2019, w którym dopłaty mają zostać wycofane bez względu, czy osiągnięto cele uruchomionego w ubiegłym roku programu.
Według statystyk European Automobile Manufacturers Association (ACEA), w III kwartale 2017 r. w Niemczech zarejestrowano 6,24 tys. samochodów elektrycznych wobec 3,32 tys. rejestracji w analogicznym okresie ubiegłego roku. W pierwszych trzech kwartałach br. liczba rejestracji wzrosła do 16,43 tys. wobec 7,67 tys. rejestracji w pierwszych 9 miesiącach 2016 r.
Do tego w III kwartale 2017 r. Niemcy zarejestrowali 8,15 tys. hybryd typu plug-in wobec 3,27 tys. rejestracji przed rokiem. Natomiast w pierwszych trzech kwartałach br. liczba rejestracji hybryd na wtyczkę wzrosła do 20,41 tys. wobec 9,4 tys. w analogicznym okresie 2016 r.
red. gramwzielone.pl