NCBR: nawet 600 elektrycznych autobusów do roku 2020
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju podaje, że nawet 600 ekologicznych autobusów nowej generacji może trafić na ulice polskich miast już w 2020 roku. W ramach programu „Bezemisyjny transport publiczny” NCBR podpisało porozumienia z przedstawicielami 24 samorządów.
W ramach ogłoszonego w styczniu br. programu „Bezemisyjny transport publiczny” NCBR stosuje nowatorską formułę partnerstwa innowacyjnego. To tryb w ustawie o zamówieniach publicznych, w którym państwo występuje w roli „inteligentnego zamawiającego”, kreującego nowy rynek dla nowatorskich produktów -– w tym przypadku w oparciu o potrzeby zgłaszane przez polskie miasta zainteresowane rozwojem ekologicznego transportu miejskiego.
Agencja wykonawcza MNiSW wspólnie z przedstawicielami miast zdefiniowała konkretne potrzeby, m.in. liczbę i rodzaj potrzebnych pojazdów, ich oczekiwany poziom wydajności oraz maksymalne koszty nowych autobusów.
NCBR podpisało porozumienia o współpracy z władzami Częstochowy, Jaworzna, Krakowa, Krosna, Lublina, Łomży, Łomianek, Mielca, Nowego Sącza, Płocka, Rzeszowa, Siedlec, Sieradza, Sosnowca, Starachowic, Szczecina, Tczewa, Tomaszowa Mazowieckiego, Torunia, Tych, Wrocławia, Zakliczyna, Żyrardowa oraz z Komunikacyjnym Związkiem Komunalnym Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Ogłoszenie zamówienia w trybie partnerstwa innowacyjnego planowane jest jeszcze w tym roku.
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju zaznacza, że jego program przewiduje nie tylko skonstruowanie i produkcję pierwszej serii autobusów nowej generacji, ale również stworzenie niezbędnej infrastruktury, takiej jak stacje ładowania pojazdów. NCBR wskazuje, że sercem autobusów będzie napęd elektryczny, wspierany technologiami odzyskiwania energii, które pozwolą na ładowanie akumulatorów w trakcie jazdy. Opcjonalnie będą mogły być również wyposażone w napęd wodorowy.
Jak zapewnia NCBR, zastosowane rozwiązania konstrukcyjne i technologiczne zapewnią polskim miastom ekologiczny – bezemisyjny i cichy – transport publiczny oraz efektywność ekonomiczną jego obsługi w długiej perspektywie.
– Inwestujemy 100 mln zł w prace badawczo-rozwojowe, które doprowadzą do skonstruowania i produkcji pierwszej serii ekologicznych autobusów nowej generacji. Ich parametry techniczne pozwolą nie tylko na bezpieczną i opłacalną eksploatację w momencie wyjazdu na ulice polskich miast, ale także na dalszy rozwój pojazdów, w oparciu o technologie, które dziś jeszcze nie istnieją – mówi prof. Maciej Chorowski, dyrektor NCBR.
red. gramwzielone.pl