Wrocław kupi autobusy elektryczne. Docelowo 50
Wrocławskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji zapowiedziało zakup 7 autobusów elektrycznych. Jeśli się sprawdzą, miejski przewoźnik z Wrocławia ma zakupić kolejne 43 autobusy na baterie.
Wrocławski magistrat zaangażował się w rządowy program rozwoju elektrycznego transportu miejskiego. Celem programu realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju jest wdrożenie innowacyjnych rozwiązań dotyczących elektromobilności w ramach partnerstwa innowacyjnego.
W ramach współpracy z NCBiR Wrocław ma zakupić siedem autobusów elektrycznych, tworząc dla nich trasę projektowaną od podstaw, z uwzględnieniem punktów ładowania.
Jeśli pierwsze autobusy elektryczne, które mają pojawić się we Wrocławiu w 2019 r., sprawdzą się, wrocławskie MPK zakupi kolejne 43 pojazdy tego typu.
Jak ocenia wrocławskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji, wdrożenie elektrycznego transportu miejskiego wiąże się z szeregiem barier. – Elektryczne autobusy są mniej więcej dwukrotnie droższe od autobusów z ekologiczną normą spalania Euro 6, wymagają budowy dodatkowej infrastruktury ładowania, zasilenia tej infrastruktury, no i nie znamy faktycznych kosztów ich eksploatacji – zaznacza w rozmowie z „Gazetą Wyborczą” Jolanta Szczepańska, prezes MPK we Wrocławiu.
We wdrażanym przez rząd „Planie Rozwoju Elektromobilności” zostały określone cele rozwoju elektrycznej motoryzacji. Chodzi o upowszechnienie infrastruktury ładowania i pojazdów elektrycznych na polskich drogach, rozwój krajowego przemysłu elektromobilności oraz stabilizację sieci elektroenergetycznej poprzez integrację pojazdów z siecią.
Elementem rządowego planu jest wsparcie polskich miast w elektryfikacji transportu miejskiego, realizowane za pośrednictwem NCBiR. Szacuje się, że transakcje zrealizowane w ramach programu „Bezemisyjny transport publiczny” osiągną nawet 1 mld zł, a do 50 samorządów może trafić nawet tysiąc autobusów elektrycznych.
NCBiR informuje ponadto o planach uruchomienia programu dedykowanego stworzeniu infrastruktury do ładowania pojazdów bezemisyjnych. Jednym z jego komponentów ma być opracowane dla poszczególnych miast analiz w zakresie optymalizacji kosztów budowy i eksploatacji infrastruktury.
Na koniec ubiegłego roku autobusy elektryczne stanowiły zaledwie 0,3 proc. wszystkich autobusów obsługujących komunikację zbiorową w Polsce. W sumie było ich 31 w 5 polskich miastach – Warszawie, Krakowie, Inowrocławiu, Jaworznie oraz Lublinie. Już w tym roku liczba autobusów elektrycznych w polskich miastach powinna istotnie wzrosnąć, głównie dzięki zakupom dofinansowanym ze środków unijnych z regionalnych programów operacyjnych 2014-2020.
red. gramwzielone.pl