Pierwsze efekty programu dopłat do zakupu EV w Niemczech
W Niemczech miesiąc temu uruchomiono federalne dopłaty do zakupu aut elektrycznych (electric vehicles, EV). Teraz poznajemy pierwsze efekty programu, którego największym beneficjentem może być jak na razie BMW.
Niemcy zainteresowali się rządowymi dopłatami na zakup elektrycznych aut, przy czym bardziej interesuje ich zakup aut całkowicie elektrycznych niż hybryd, które również są dofinansowywane.
Reuters podaje, powołując się na dane niemieckiej federalnej agencji BAFA, że od wprowadzenia dopłat z dniem 1 lipca br., złożono już niemal 1,8 tys. aplikacji do programu, z czego niemal 1,2 tys. dotyczyło aut całkowicie elektrycznych (w tym hybryd typu plug-in).
Dzięki programowi osoby kupujące auta elektryczne mogą otrzymać dopłatę w wysokości 4 tys. euro. W przypadku samochodów hybrydowych typu plug-in dopłata będzie niższa i wyniesie 3 tys. euro. Maksymalna cena auta nie może przekroczyć 60 tys. euro.
Program wsparcia elektrycznej motoryzacji w Niemczech przewiduje ponadto ulgi podatkowe na etapie eksploatacji samochodów elektrycznych, a także mechanizmy mające zachęcić firmy do instalowania stacji ładowania.
Program jest realizowany przez Berlin przy dużym zaangażowaniu niemieckich koncernów energetycznych, które mają pokryć połowę kosztów. Budżet programu wynosi 1,2 mld euro, a dopłaty będą realizowane do wyczerpania środków lub najpóźniej do roku 2019.
Jak zapewniał niemiecki minister gospodarki Sigmar Gabriel, informując o wdrożeniu programu dopłat do elektryków, jego realizacja jest konieczna, aby „zabezpieczyć przyszłość niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego”, a „wzrost popytu zapoczątkuje ważne i konieczne inwestycje w całym łańcuchu dostaw elektromobilności”.
Po pierwszym miesiącu funkcjonowania programu wygląda, że niemieccy producenci aut elektrycznych mogą być rzeczywiście głównymi jego beneficjentami.
BAFA podaje, że z 1791 wniosków o dofinansowanie, które na razie złożono, 581 aplikacji dotyczy zakupu pierwszego elektrycznego modelu BMW (i3). 444 aplikacje dotyczyły elektrycznych Renault, a 154 elektryków Volkswagena.
Na razie z około 45 mln aut zarejestrowanych w Niemczech samochody elektryczne (w tym hybrydy plug-in) stanowią około 50 tys.
gramwzielone.pl