Detroit przerzuca się na elektryczne
GM przyjmie do pracy 1000 nowych inżynierów, dzięki którym chce poszerzyć swoją ofertę w zakresie pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Decyzja została ogłoszona podczas inauguracji nowej linii produkcyjnej elektrycznego Volta. {więcej}
Inżynierowie, których zamierza zatrudnić General Motors, nad rozwiązaniami dla samochodów elektrycznych i hybrydowych będą pracować w fabryce GM w mieście Hamtramck niedaleko Detroit.
– Jesteśmy przekonani, że elektryfikacja ma kluczowe znaczenie dla globalnego przemysłu motoryzacyjnego – komentował Daniel Akerson, dyrektor wykonawczy General Motors, podczas ceremonii uruchomienia produkcji Volta w Hamtramck.
Detroit to centrum amerykańskiej motoryzacji. Miasto zostało wyjątkowo dotknięte przez niedawną recesję gospodarczą. W stanie Michigan, którego Detroit jest stolicą, pracę straciło w ostatnich latach ponad 800 tys. ludzi. W efekcie, w „motoryzacyjnym” stanie USA bez pracy jest ok. 12.8 proc. mieszkańców i jest to drugi najgorszy wynik w kraju po Nevadzie, w której bezrobocie wynosi 14,2 proc.
Symbol amerykańskiej motoryzacji, General Motors, przed upadkiem uchroniła tylko pomoc rządu USA, która w sumie szacowana jest na 50 mld dolarów. Warunkiem otrzymania federalnych ulg podatkowych i kredytów była jednak zmiana charakteru produkcji. Genral Motors musiało zakończyć z produkcją paliwożernych aut i zacząć prace nad innowacyjnymi, oszczędnymi i przyjaznymi środowisku samochodami. Symbolem rewolucji w GM jest elektryczny Volt.
– Daliśmy naszej firmie nową duszę – komentuje zmiany w GM Mark Reuss, szef operacji GM na Amerykę Północną.
Nowe inwestycje związane z przyjęciem dodatkowych pracowników do działów badań i rozwoju GM, to zresztą nie jedyne projekty w odradzającym się przemyśle motoryzacyjnym w okolicach Detroit, których celem jest rozwój elektrycznej motoryzacji. Jak przekonywała gubernator stanu, Jennifer Granholm, na terytorium Michigan nad bateriami samochodowymi lub podzespołami do elektrycznych aut już teraz pracuje 17 firm, które w najbliższej dekadzie stworzą 63 tys. miejsc pracy.
Oprócz GM, przyjęcie do pracy nowych inżynierów zapowiedział niedawno Chrysler, który chce rozwijać następną generację małych i średniej wielkości samochodów. W przyszłym roku całkowicie elektryczną wersję Focusa wypuści na rynek Ford – trzeci z koncernów zaliczanych do wielkiej trójki z Detroit.
Przygotowując infrastrukturę do produkcji Volta, GM zainwestowało w Michigan już 700 mln dolarów. Pierwszy egzemplarz Volta, który zjechał z linii produkcyjnej w zakładach w Hamtramck, trafi do muzeum General Motors, drugi natomiast zostanie zlicytowany, a pieniądze z aukcji zostaną przekazane na naukę przedmiotów ścisłych w publicznych szkołach w Detroit.
Pierwsze seryjnie produkowane, elektryczne pojazdy GM trafią do sprzedaży jeszcze w tym miesiącu, ale tylko w wybranych stanach USA: w Kalifornii, Michigan, Teksasie i na terenie Nowego Jorku. W całym kraju Volt ma być dostępny do 2012 roku.
W 2011 roku General Motors chce wyprodukować 10 tys. egzemplarzy Volta, a w roku 2012 – 45 tys. W przyszłym roku samochód będzie dostępny także w Europie – pod marką Opla.
gr