Volkswagen 1L: 1 litr na 100 km?
Koncern z Wolfsburga pracuje nad konceptem superoszczędnego auta. Kiedy będziemy mogli przejechać Volkswagenem 100 km za około 5 złotych? {więcej}
Pomysł budowy samochodu, który będzie spalał zaledwie litr benzyny na 100 km, powstał 8 lat temu. Volkswagen szybko zbudował prototyp auta, którym ówczesny prezes VW, Ferdinand Piech, odbył podróż z Wolfsburga do Hamburga.
Rekordowo niskie spalanie prototypu mini-Volkswagena podczas podróży Piecha wyniosło zaledwie 1l/100km. Jednak od tego czasu samochód nie trafił do seryjnej produkcji. Jednym z powodów był fakt, że prototyp superoszczędnego auta został wykonany przy użyciu bardzo kosztownych materiałów, m.in. ze specjalnego tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP).
Kolejna prezentacja modelu 1L miała miejsce podczas targów Frankfurt Moto Show w ubiegłym roku. W nowej odsłonie z 2009 roku mini-samochód jest hybrydą i łączy 10-kilowatowy silnik elektryczny z 2-cylindrowym silnikiem TDI o pojemności 800 cm3. Ponadto, dodatkowe źródło energii, zasilające baterię litowo-jonową, uaktywnia się podczas hamowania. Maksymalna prędkość 1L to 158 km/h. Auto przyspiesza do „setki” w 14.3 sekund.
Niskie spalanie 1L przekłada się na rekordowo niską emisję CO2, która wynosi 36 g/km, czyli jest prawie 3 razy niższa od poziomu lansowanego przez Komisję Europejską.
Samochód waży niecałe 400 kg, przy czym model z 2009 roku jest prawie 100 kg cięższy od swojego pierwowzoru z roku 2002 – przede wszystkim ze względu na zwiększenie mocy silnika. Dlatego pali też nieco więcej, bo 1,38 l/100 km.
Oprócz niskiego spalania i emisji, wrażenie robią także minimalistyczne gabaryty L1. Jego długość to zaledwie 3,5 metra, szerokość – 1,25 m., a wysokość – 1 metr. Oprócz dwóch miejsc dla kierowcy i pasażera, auto może pomieścić 80-litrowy bagaż.
Dzięki umiejscowieniu siedzeń jedno za drugim i opływowym kształtom, L1 może być najbardziej aerodynamicznym, seryjnie produkowanym samochodem na świecie.
Kiedy najbardziej ekonomiczny samochód świata trafi do seryjnej produkcji? Według ostatnich zapowiedzi koncernu z Wolfsburga, stanie się to w 2013 roku.
Gramwzielone.pl