Nowe ładowarki przy drogach szybkiego ruchu. Gdzie naładujemy elektryka?

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje rozbudowę infrastruktury dla pojazdów elektrycznych na terenie całej Polski. W ramach ogłoszonego przetargu, który obejmuje dzierżawę terenów pod budowę stacji ładowania, szybkie ładowarki mają powstać na 31 Miejscach Obsługi Podróżnych zlokalizowanych przy autostradach i drogach ekspresowych.
Przetarg dotyczy budowy Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) zlokalizowanych przy autostradach A1, A2 i A4 oraz drogach ekspresowych S3, S7, S8, S17, S19 i S61. Zgłosiło się siedem firm. Pięciu oferentów zadeklarowało gotowość realizacji inwestycji na wszystkich 31 lokalizacjach. Takie oferty złożyły firmy: Fastned, Ekoen, Greenway Polska oraz konsorcja Tesla Poland z Tesla Germany i Brand Rock z Plus International.
Z kolei Tauron Nowe Technologie oraz konsorcjum Allego Poland i Allego przedstawiły oferty na wybrane lokalizacje. Oferty są obecnie analizowane.
Dla aut osobowych i ciężarowych
W ramach 20-letnich umów dzierżawcy będą zobowiązani do budowy oraz obsługi stacji ładowania zarówno dla samochodów osobowych, jak i ciężarowych. Minimalne wymagania obejmują cztery punkty ładowania dla aut osobowych o łącznej mocy 600 kW (w tym dwa o mocy co najmniej 150 kW) oraz dwa punkty dla pojazdów ciężarowych, każdy o mocy 350 kW. Dla pojazdów ciężarowych docelowa minimalna łączna moc to 3600 kW.
W przypadku zwiększonego zapotrzebowania możliwe będzie rozbudowanie infrastruktury.
Gdzie staną szybkie ładowarki?
Nowe stacje ładowania powstaną m.in. przy trasach A1, A2, A4 oraz drogach ekspresowych S3, S7, S8, S17, S19 i S61. Pełna lista obejmuje następujące lokalizacje:
- A1 – Starcza, Gorzelanka, Wierzchowisko (woj. śląskie)
- A2 – Ciosny (woj. łódzkie)
- A4 – Krajków, Prószków, Paszczyna, Chotyniec, Hruszowice (woj. dolnośląskie, opolskie, podkarpackie)
- S3 – Lisiny, Przybiernów (woj. lubuskie, zachodniopomorskie)
- S7 – Zbójecka Góra, Pepłowo (woj. małopolskie, mazowieckie)
- S8 – Ochędzyn, Niwiska (woj. łódzkie)
- S17 – Niwa Babicka (woj. lubelskie)
- S19 – Kamień, Janów Lubelski (woj. podkarpackie, lubelskie)
- S61 – Górki, Niekrasy (woj. podlaskie, warmińsko-mazurskie).
Wyjątkiem będzie MOP Zbójecka Góra na trasie S7, gdzie minimalna łączna moc stacji wyniesie 1500 kW (w tym jeden punkt ładowania o min. mocy 350 kW).
Kolejne plany inwestycyjne
GDDKiA planuje także budowę ładowarek o mocy co najmniej 300 kW na siedmiu MOP-ach już wyposażonych w stacje paliw i oferujące usługi gastronomiczne. Inwestycje te mają zostać zrealizowane do końca 2025 r. i obejmą:
- A2 – Ostrów Kania (woj. mazowieckie)
- S6 – Kamień (woj. pomorskie)
- S19 – Obroki (woj. lubelskie)
- S17 – Pilawa (woj. mazowieckie).
W planach jest również ogłoszenie przetargów na dzierżawę 48 kolejnych MOP-ów z funkcją komercyjną, gdzie oprócz stacji paliw i gastronomii będzie można zbudować także stacje ładowania, zgodne z wymogami unijnego rozporządzenia AFIR.
Zgodnie z tymi regulacjami MOP-y na sieci bazowej TEN-T muszą być wyposażone w cztery punkty o docelowej łącznej mocy 600 kW (w tym co najmniej dwa punkty po 150 kW) dla aut osobowych. Dla ciężarówek docelowa min. łączna moc to 3600 kW, w tym dwa punkty ładowania o mocy min. 350 kW. Dla MOP-ów na sieci kompleksowej TEN-T docelowa min. łączna moc ładowania to 1500 kW (w tym jeden punkt ładowania o min. mocy 350 kW).
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.