Wsparcie dla ciężarowego transportu elektrycznego dostępne już teraz

Wsparcie dla ciężarowego transportu elektrycznego dostępne już teraz
Fot. iStock

Elektryczny transport ciężarowy to kluczowy element zielonej transformacji w logistyce. W obliczu rosnących wymagań dotyczących redukcji emisji CO2 oraz dążenia do zrównoważonego rozwoju, coraz więcej firm i rządów inwestuje w technologie wspierające elektryfikację flot ciężarowych. Dotacje, ulgi podatkowe, rozwój infrastruktury ładowania oraz innowacyjne rozwiązania technologiczne przyspieszają adaptację pojazdów elektrycznych w branży transportowej. Jakie wsparcie finansowe jest dostępne na elektryfikację transportu ciężkiego? Sprawdźmy!

Rosnąca popularność

Rynek elektrycznego transportu ciężarowego dynamicznie się rozwija, stając się kluczowym elementem transformacji sektora logistycznego. Rosnące wymagania dotyczące redukcji emisji CO2, zmieniające się regulacje środowiskowe oraz postęp technologiczny sprawiają, że coraz więcej firm transportowych decyduje się na elektryfikację swoich flot. Producenci pojazdów ciężarowych intensywnie inwestują w nowe rozwiązania, oferując modele o większym zasięgu, krótszym czasie ładowania i coraz niższych kosztach eksploatacji.

Jednym z kluczowych czynników napędzających rozwój tego rynku są rosnące restrykcje dotyczące emisji spalin, wprowadzane zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym. Wiele państw oferuje również wsparcie finansowe w postaci dotacji w infrastrukturę ładowania, co przyspiesza adaptację nowych technologii.

Mimo licznych korzyści, elektryfikacja transportu ciężarowego wiąże się także z wyzwaniami, takimi jak ograniczona infrastruktura ładowania, wysokie koszty początkowe czy potrzeba dalszego rozwoju technologii akumulatorów.

Na opłacalność inwestycji oraz tempo zwrotu z zainwestowanego kapitału duży wpływ mają różne formy wsparcia, w tym szczególnie dostępne dofinansowania, które zostaną szczegółowo omówione w niniejszym artykule.

Aktualne programy wsparcia w ofercie NFOŚiGW

Aktualnie w ramach oferty Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej są trzy Programy Priorytetowe wspierające ciężarowy transport elektryczny:

  1. Wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego – nabór ogłoszony.
  2. Budowa/rozbudowa sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy – nabór ogłoszony.
  3. Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3 – program w trakcie konsultacji.

 

Ładowanie samochodu ciężarowego
Fot. iStock

Poniżej nieco szersze informacje odnośnie powyższych programów.

Wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego

Jedną z propozycji jest Program Priorytetowy Wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego. Nabór został uruchomiony 31 marca 2025 r. i potrwa do końca sierpnia 2025 r.

Celem programu wsparcie rozwoju infrastruktury do ładownia dla zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych, zlokalizowanych:

  • wzdłuż dróg sieci bazowej TEN-T tj. na drodze należącej do sieci drogowej TEN-T lub w odległości do 3 km jazdy od najbliższego zjazdu z drogi TEN-T; lub
  • na obszarze centrum logistycznego (DEPOT), bazy eksploatacyjnej lub terminalu intermodalnego lub w odległości do 3 km jazdy od tych obiektów.

Program przewidziany jest do wdrażania do 2029 r. Budżet całego programu na realizację tego celu wynosi 2 mld zł, natomiast budżet trwającego konkursu to 1 mld zł. Oznacza to, że obecnie trwający konkurs nie jest ostatnim albo też budżet obecnie trwającego konkursu zostanie ostatecznie zwiększony.

Poziom dofinansowania w tym programie wyniesie 100%.

Konkurs będzie realizowany w ramach procedury przetargowej – to nowość w dotacjach.

Budowa/rozbudowa sieci elektroenergetycznych na potrzeby stacji ładowania

Celem kolejnego programu, którego nabór trwa do końca 2025 r. jest rozbudowa infrastruktury elektroenergetycznej wspierającej budowę ogólnodostępnych stacji ładowania dużej mocy. Stacje te będą zlokalizowane wzdłuż sieci bazowej TEN-T, w centrach logistycznych, bazach eksploatacyjnych, terminalach intermodalnych oraz na Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) w ramach rozszerzonej i kompleksowej sieci TEN-T. Realizacja programu przyczyni się do redukcji liczby pojazdów emitujących CO₂, co przełoży się na poprawę jakości powietrza.

W ramach programu przewidziano wsparcie w formie dotacji do 100% kosztów kwalifikowanych inwestycji. Okres kwalifikowalności wydatków obejmuje lata 2024–2029 (od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2029 r.). Program skierowany jest do Operatorów Sieci Dystrybucyjnej (OSD).

Budżet całkowity wynosi 2 mld zł, z czego obecna alokacja konkursowa to 1 mld zł.

Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3

Zgodnie z projektem programu „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych”, przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dotację na zakup pojazdu lub w przypadku leasingu, o dopłatę do opłaty wstępnej. Dofinansowanie będzie przyznawane wyłącznie na pojazdy zeroemisyjne kategorii N2 i N3, zgodnie z definicją zawartą w załączniku nr 2 do Ustawy „Prawo o ruchu drogowym”. Dopłata może wynieść nawet do 60% różnicy w kosztach między pojazdem elektrycznym a porównywalnym pojazdem spalinowym.

Ważne: pojazd, który będzie przedmiotem dofinansowania, przez cały okres trwałości programu (5 lat) będzie musiał przejeżdżać średniorocznie więcej niż 50 tys. km.

Program będzie realizowany do 2029 r., co oznacza, że okres kwalifikowalności wydatków potrwa maksymalnie do tego czasu. Istotne jest, że koszty związane z dofinansowaniem mogą być ponoszone dopiero po złożeniu wniosku o dotację. Na chwilę obecną nie podano daty ogłoszenia konkursu.

Warto jednak zauważyć, że łącznie programy te będą tworzyć kompleksowe wsparcie dla rozwoju ciężarowego transportu zeroemisyjnego.

Co można zrobić zanim pojawią się nabory?

Jak zawsze, w przypadku wnioskowania o dofinansowanie kluczowe jest odpowiednie przygotowanie się do tego procesu, w tym w szczególności pozyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych.

Jeśli chcieliby się Państwo dowiedzieć więcej nt. wspomnianych programów zapraszam na bezpłatny Webinar dotyczący dofinansowanie ciężarowego transportu zeroemisyjnego.

Iwona Poliwka – wieloletni Doradca ds. Finansowania Inwestycji w METROPOLIS Doradztwo Gospodarcze Sp. z o.o., poprowadzi wydarzenie online w środę, 23 kwietnia o godzinie 12:00 i przekaże więcej informacji o programach oraz podpowie, jak się do wnioskowania przygotować.

Serdecznie zapraszamy. Zapisać można się, wypełniając formularz na stronie www.metropolisdg.pl/webinar

A gdyby termin Państwu nie odpowiadał, zawsze można zadzwonić do METROPOLIS – tel. 61 820 54 44 – i poprosić o kontakt z doradcą. Jesteśmy do Państwa dyspozycji.

Metropolis – materiał sponsorowany