REKLAMA
 
REKLAMA

Miliardy dofinansowania w nowych programach dla elektromobilności

Miliardy dofinansowania w nowych programach dla elektromobilności
NFOŚiGW

Niebawem rozpocznie się nabór wniosków na dofinansowanie budowy i rozbudowy stacji ładowania dla pojazdów ciężarowych oraz modernizacji sieci elektroenergetycznych dla ogólnodostępnych ładowarek dużych mocy. NFOŚiGW poinformował, jakie są dotychczasowe efekty uruchomionego niedawno programu NaszEauto.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) uruchomi w marcu dwa nowe programy wsparcia dla rozwoju elektromobilności w Polsce.

Finansowanie o łącznej wartości 4 mld zł pochodzi z Funduszu Modernizacyjnego i zostanie przeznaczone na budowę oraz rozbudowę infrastruktury ładowania dla transportu ciężkiego.

REKLAMA

Nowe programy wsparcia

Dnia 31 marca 2025 r. rozpocznie się nabór wniosków w ramach dwóch programów: Budowa/rozbudowa sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy oraz Wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego. W obu przypadkach możliwe będzie uzyskanie dofinansowania do 100% kosztów kwalifikowanych.

Dodatkowo w drugim kwartale 2025 r. planowane jest uruchomienie trzeciego programu – Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3, co umożliwi dofinansowanie flot samochodów ciężarowych w Polsce.

Jak podkreśla Dorota Zawadzka-Stępniak, prezes NFOŚiGW, uruchomienie trzech dużych programów z obszaru elektromobilności ma pomóc w ochronie powietrza oraz wdrażaniu rozporządzenia AFIR. – Całościowa alokacja środków na programy to 6 mld zł z Funduszu Modernizacyjnego – wylicza Dorota Zawadzka-Stępniak.

Szczegóły pierwszego programu

Program „Budowa/rozbudowa sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy” ma na celu rozwój infrastruktury elektroenergetycznej niezbędnej do budowy stacji ładowania. Planuje się utworzenie lub rozbudowę 50 miejsc dostarczania energii. Całkowity budżet programu wynosi 2 mld zł, przy czym w pierwszym naborze przeznaczono na ten cel 1 mld zł.

Dofinansowanie: do 100% kosztów kwalifikowanych.
Beneficjenci: operatorzy systemu dystrybucyjnego (OSD).

Program przewiduje budowę infrastruktury zapewniającej minimalną moc:

  • 3600 kW dla stacji w Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) przy sieci TEN-T,
  • 1500 kW dla stacji w sieci rozszerzonej TEN-T,
  • 350 kW dla stacji w centrach logistycznych, bazach eksploatacyjnych oraz terminalach intermodalnych.

Nabór rozpocznie się 31 marca i potrwa do 31 grudnia 2025 r. 

REKLAMA

Drugi program: rozwój stacji ładowania dla transportu ciężkiego

Program „Wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego” obejmuje budowę 550 stacji ładowania wzdłuż sieci TEN-T oraz w strategicznych lokalizacjach logistycznych.

Program skierowany jest do przedsiębiorców, którzy mogą uzyskać dofinansowanie do 100% kosztów kwalifikowanych (do 85% w przypadku projektów project finance). Całkowity budżet programu wynosi 2 mld zł, a w pierwszym naborze przeznaczono na ten cel 1 mld zł.

Nabór rozpocznie się 31 marca i potrwa do 31 sierpnia 2025 r. 

Dotacje będą przyznawane w drodze procedury przetargowej, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z 15 lutego 2024 r. dotyczącym wsparcia inwestycji w infrastrukturę ładowania i tankowania.

Trzeci program w planie

Trzecim programem jest „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3”. Na ten cel NFOŚiGW także przeznaczy 2 mld zł. Celem programu jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie inwestycji, które przyczynią się do obniżenia zużycia paliw emisyjnych w transporcie. Obejmuje on zakup lub leasing ciężarowych pojazdów zeroemisyjnych, co ma wesprzeć przedsiębiorców w przechodzeniu na bardziej ekologiczne technologie transportowe.

Beneficjentami tego programu mogą być przedsiębiorcy. Wysokość dotacji będzie uzależniona od rodzaju podmiotu ubiegającego się o dofinansowanie, kategorii pojazdu i wysokości dopuszczalnej pomocy publicznej. Przewidziano dofinansowanie do 400 tys. zł dla pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 (o masie całkowitej od 3,5 t do 12 t) oraz maksymalnie do 750 tys. zł dla pojazdów kategorii N3 (o masie całkowitej powyżej 12 t). W obu przypadkach dotacja może wynieść od 30 do 60% kosztów kwalifikowanych.

Program NaszEauto – wsparcie dla osób fizycznych

Od 3 lutego 2025 r. trwa nabór wniosków na dotacje w ramach programu NaszEauto, który dotyczy zakupu lub leasingu nowych pojazdów elektrycznych kategorii M1. Budżet programu wynosi 1,6 mld zł i pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Jak wylicza NFOŚiGW, do 10 marca 2025 r. wpłynęło 1326 wniosków na łączną kwotę 38,9 mln zł.


Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Pieniądze wyrzucone w błoto. W pierwszej kolejności powinny być finansowane te działy gdzie efekt obniżenia emisji CO2 w stosunku do kosztów jest najkorzystniejszy. Są to na pewno energetyka i ciepłownictwo. Transport i procesy przemysłowe w dalszej kolejności. Tu etap wdrażania technologii i uczynienia jej ekonomicznie znośną niech wezmą na siebie bogate kraje.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Wywiady
Patronaty medialne