Bydgoskie MZK zainwestuje w fotowoltaikę i magazyn energii

Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Bydgoszczy zdobyły dofinansowanie na zakup autobusów elektrycznych i niezbędnej infrastruktury. Projekt obejmuje budowę farmy fotowoltaicznej i sporego magazynu energii.
Bydgoszcz wesprze finansowo Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK) kwotą około 16 mln zł w 2025 roku. Decyzję tę podjęła Rada Miasta, zgadzając się na propozycję prezydenta Bydgoszczy, Rafała Bruskiego. Środki te zostaną przeznaczone na waloryzację umowy z przewoźnikiem w związku z wyższym od zakładanego wskaźnikiem inflacji oraz na pokrycie wkładu własnego w programie Zielony Transport Publiczny.
Nowe elektrobusy zasili fotowoltaika i magazyn energii
W ramach III edycji programu Zielony Transport Publiczny MZK planuje zakup 11 elektrobusów (7 przegubowych i 4 krótkich, 12-metrowych). Wartość inwestycji szacowana jest na około 70 mln zł. Spółka otrzymała 48,75 mln zł dotacji oraz 5 mln zł pożyczki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, co w połączeniu z dodatkowymi środkami z budżetu miasta pozwoli sfinalizować projekt. Aktualnie trwa procedura przetargowa, a zakończenie dostaw oraz budowa niezbędnej infrastruktury planowane są do połowy 2026 r.
Na wybór najlepszej oferty wpływ mają: cena, materiał konstrukcji nadwozia i poszycia, zasięg autobusów, rodzaj silnika, termin dostawy części zamiennych oraz termin wykonania ewentualnych napraw gwarancyjnych.
Elektrobusy będą wyposażone w system ładowania typu plug-in oraz będą korzystać z 14 punktów ładowania (12 stacjonarnych i 2 mobilnych). Na terenie zajezdni powstanie także elektrownia fotowoltaiczna o mocy do 1 MWp oraz magazyn energii o pojemności do 4 MWh. Projekt zakłada również budowę dwóch zadaszonych parkingów dla autobusów.
Oprócz wsparcia dla MZK, miasto zgodziło się także na zmianę stawki za wozokilometr dla prywatnej spółki Mobilis, która również obsługuje przewozy w Bydgoszczy. Decyzja ta została podjęta w związku z argumentami przewoźnika dotyczącymi wysokiej inflacji oraz zmian wskaźnika WIBOR. W efekcie również stawka dla MZK wzrośnie, co ma przełożyć się na dodatkowe wpływy do spółki w wysokości około 5 mln zł w 2025 r.
Wspieranie komunikacji miejskiej
Miasto Bydgoszcz, jako właściciel MZK, wspiera rozwój komunikacji miejskiej poprzez:
- modernizację zajezdni tramwajowej oraz wymianę floty tramwajowej,
- poprawę infrastruktury: budowę buspasów, modernizację torowisk oraz wdrażanie systemów sterowania ruchem,
- zwiększanie wydatków na komunikację publiczną zgodnie z Wieloletnią Prognozą Finansową oraz powierzanie możliwie największej części usług komunikacyjnych spółce,
- promowanie zatrudnienia w spółce oraz zapewnianie lepszych warunków pracy dla kierowców, m.in. poprzez budowę kolejnych punktów socjalnych oraz wdrażanie i utrzymywanie systemów wspierających kierujących pojazdami.
Władze Bydgoszczy podkreślają, ze umowa między miastem a MZK, obowiązująca w latach 2023-2031, zapewnia korzystniejsze warunki finansowe dla spółki – w porównaniu do operatorów wyłanianych w przetargach, korzystniejszą, kwartalną waloryzację stawki za wozokilomet oraz brak konieczności generowania zysków.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.