REKLAMA
 
REKLAMA

Bydgoskie MZK zainwestuje w fotowoltaikę i magazyn energii

Bydgoskie MZK zainwestuje w fotowoltaikę i magazyn energii
Fot. Szymon Shields/Unsplash

Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Bydgoszczy zdobyły dofinansowanie na zakup autobusów elektrycznych i niezbędnej infrastruktury. Projekt obejmuje budowę farmy fotowoltaicznej i sporego magazynu energii.

Bydgoszcz wesprze finansowo Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK) kwotą około 16 mln zł w 2025 roku. Decyzję tę podjęła Rada Miasta, zgadzając się na propozycję prezydenta Bydgoszczy, Rafała Bruskiego. Środki te zostaną przeznaczone na waloryzację umowy z przewoźnikiem w związku z wyższym od zakładanego wskaźnikiem inflacji oraz na pokrycie wkładu własnego w programie Zielony Transport Publiczny.

Nowe elektrobusy zasili fotowoltaika i magazyn energii

W ramach III edycji programu Zielony Transport Publiczny MZK planuje zakup 11 elektrobusów (7 przegubowych i 4 krótkich, 12-metrowych). Wartość inwestycji szacowana jest na około 70 mln zł. Spółka otrzymała 48,75 mln zł dotacji oraz 5 mln zł pożyczki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, co w połączeniu z dodatkowymi środkami z budżetu miasta pozwoli sfinalizować projekt. Aktualnie trwa procedura przetargowa, a zakończenie dostaw oraz budowa niezbędnej infrastruktury planowane są do połowy 2026 r.

REKLAMA

Na wybór najlepszej oferty wpływ mają: cena, materiał konstrukcji nadwozia i poszycia, zasięg autobusów, rodzaj silnika, termin dostawy części zamiennych oraz termin wykonania ewentualnych napraw gwarancyjnych.

Elektrobusy będą wyposażone w system ładowania typu plug-in oraz będą korzystać z 14 punktów ładowania (12 stacjonarnych i 2 mobilnych). Na terenie zajezdni powstanie także elektrownia fotowoltaiczna o mocy do 1 MWp oraz magazyn energii o pojemności do 4 MWh. Projekt zakłada również budowę dwóch zadaszonych parkingów dla autobusów.

REKLAMA

Oprócz wsparcia dla MZK, miasto zgodziło się także na zmianę stawki za wozokilometr dla prywatnej spółki Mobilis, która również obsługuje przewozy w Bydgoszczy. Decyzja ta została podjęta w związku z argumentami przewoźnika dotyczącymi wysokiej inflacji oraz zmian wskaźnika WIBOR. W efekcie również stawka dla MZK wzrośnie, co ma przełożyć się na dodatkowe wpływy do spółki w wysokości około 5 mln zł w 2025 r.

Wspieranie komunikacji miejskiej

Miasto Bydgoszcz, jako właściciel MZK, wspiera rozwój komunikacji miejskiej poprzez:

  • modernizację zajezdni tramwajowej oraz wymianę floty tramwajowej,
  • poprawę infrastruktury: budowę buspasów, modernizację torowisk oraz wdrażanie systemów sterowania ruchem,
  • zwiększanie wydatków na komunikację publiczną zgodnie z Wieloletnią Prognozą Finansową oraz powierzanie możliwie największej części usług komunikacyjnych spółce,
  • promowanie zatrudnienia w spółce oraz zapewnianie lepszych warunków pracy dla kierowców, m.in. poprzez budowę kolejnych punktów socjalnych oraz wdrażanie i utrzymywanie systemów wspierających kierujących pojazdami.

Władze Bydgoszczy podkreślają, ze umowa między miastem a MZK, obowiązująca w latach 2023-2031, zapewnia korzystniejsze warunki finansowe dla spółki – w porównaniu do operatorów wyłanianych w przetargach, korzystniejszą, kwartalną waloryzację stawki za wozokilomet oraz brak konieczności generowania zysków.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Brak komentarzy
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Wywiady
Patronaty medialne