Awaria autobusów wodorowych w polskich miastach – pojazdy wycofane z ruchu

MPK Poznań tymczasowo wycofało z eksploatacji 25 autobusów wodorowych Solaris Urbino 12 Hydrogen po tym, jak systemy pokładowe wykryły awarię. Pojazdy zostały natychmiast sprowadzone do zajezdni, a nad rozwiązaniem problemu pracują wspólnie przewoźnik, producent autobusów i dostawca wodoru. Podobna sytuacja miała miejsce w Wałbrzychu.
Jak podał portal gloswielkopolski.pl, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) w Poznaniu poinformowało, że współpracuje z Solarisem i Orlenem w celu ustalenia przyczyny awarii i jej rozwiązania. Przewoźnik zapewnił, że o postępach prac będzie informował na bieżąco.
Pierwszy autobus wodorowy kupiony dla stolicy Wielkopolski w ramach zamówienia na 25 takich pojazdów wyjechał na ulice miasta we wrześniu 2023 r. To właśnie te pojazdy wykazały usterkę i tymczasowo wycofano je z eksploatacji. Każdy z autobusów kosztował 3,2 mln złotych netto, a ich zakup był współfinansowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Orlen, jako dostawca wodoru, wygrał przetarg na dostawy paliwa dla poznańskiego przewoźnika na okres 15 lat. Koncern wybudował również stację tankowania wodoru na poznańskim Miłostowie, w pobliżu zajezdni MPK.
Zastępstwo dla wycofanych pojazdów
Aby zapewnić ciągłość realizacji kursów, wycofane w związku z awarią autobusy zostały zastąpione starszymi pojazdami z silnikiem Diesla. Poznański przewoźnik eksploatuje na co dzień flotę około 330 autobusów, z czego 1/4 stanowią pojazdy zeroemisyjne (elektryczne – 58, wodorowe – 25), a 3/4 to pojazdy napędzane silnikami Diesla.
Nowe zamówienia na pojazdy wodorowe i elektryczne
W lutym MPK Poznań podpisało z Solarisem umowę na zakup kolejnych 9 autobusów wodorowych, a jeszcze wcześniej – na 17 elektrycznych autobusów przegubowych. Wartość kontraktu wynosi blisko 99,5 mln złotych, a środki pochodzą częściowo z Krajowego Planu Odbudowy.
Szerzej na ten temat w artykułach: MPK Poznań inwestuje w autobusy wodorowe oraz Jeszcze więcej elektrycznych autobusów w stolicy Wielkopolski.
Oprócz Poznania na inwestycję w autobusy wodorowe zdecydowały się także inne miasta, m.in. Konin, Lublin i Wałbrzych.
Awaria w Wałbrzychu
Podobną informacją o awarii swojej floty podzielił się w social mediach Miejski Zakład Usług Komunalnych (MZUK) w Wałbrzychu. Zakład wycofał z eksploatacji 6 z 14 autobusów wodorowych dostarczonych do miasta we wrześniu 2024 r. Przewoźnik wyjaśnił, że podczas dostawy wodoru od firmy Orlen stwierdzono, że część paliwa mogła nie spełniać norm jakościowych wymaganych dla wodoru typu automotive (ISO 14687:2019).
Jak zapewnia Miejski Zakład Usług Komunalnych w Wałbrzychu, przewóz pasażerów odbywa się bez zakłóceń dzięki wykorzystaniu autobusów rezerwowych, a awaria nie miała wpływu na bezpieczeństwo pasażerów ani pracowników. Także w tym przypadku Orlen i Solaris rozpoczęły analizę problemu.
Wodorowy Solaris miejskim autobusem roku 2025
Warto przypomnieć, że autobus wodorowy producenta spod Poznania wygrał międzynarodowy konkurs branży autobusowej i został autobusem roku 2025. Na targach IAA w Hanowerze tytuł Bus of the Year 2025 zdobył model Solaris Urbino 18 hydrogen. W konkursie organizowanym od 1989 r. pierwszy raz wygrał pojazd napędzany wodorem.
To już drugie zwycięstwo producenta z Wielkopolski w tym konkursie. Wcześniej tytułem Bus of the Year nagrodzono autobus elektryczny Solarisa.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.