Taka jest żywotność baterii do aut elektrycznych

Taka jest żywotność baterii do aut elektrycznych
fot. Obi-@pixel9propics/Unsplash

Według przeprowadzonej analizy stanu technicznego baterii w pojazdach elektrycznych żywotność akumulatorów ma znacznie przekraczać gwarancje oferowane przez producentów. 

Główne obawy potencjalnych użytkowników pojazdów z napędem elektrycznym (Electric Vehicle, EV) dotyczą zasięgu takich pojazdów oraz żywotności ich baterii. Tym bardziej że akumulator stanowi 20-30 proc. wartości pojazdu elektrycznego i jest jego kluczowym elementem.

Firma Arval, zajmująca się długoterminowym wynajmem i leasingiem aut elektrycznych z rynku wtórnego, przeanalizowała kondycję akumulatorów i przedstawiła wynikające z badania wnioski. Zespoły firmy przez prawie dwa lata analizowały 8,3 tys. certyfikatów kondycji baterii w używanych EV, wystawionych w ośmiu krajach Europy Zachodniej. Były to: Holandia, Belgia, Francja, Hiszpania, Włochy, Niemcy, Wielka Brytania i Szwajcaria.

REKLAMA

W badaniach 77 proc. stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (Battery Electric Vehicle, BEV), a 23 proc. – hybrydy plug-in (Plug-in Hybrid Electric Vehicle, PHEV). Obejmowało ono pojazdy 30 różnych marek sprzedawane przez Arval w okresie od marca 2023 r. do listopada 2024 r.

Dobre perspektywy dla rynku EV

Na podstawie przeprowadzonych analiz Arval podaje, że baterie w pojazdach elektrycznych zachowują wysoką sprawność przez dłuższy czas, niż myślano. Choć degradacja tego komponentu EV jest nieunikniona, to w rzeczywistości ma ona zachodzić powoli i w znacznie mniejszym stopniu, niż powszechnie się przyjmuje.

Arval podaje następujące wnioski ze swojego badania:

  • średnia sprawność baterii wśród 8,3 tys. przebadanych pojazdów elektrycznych wynosiła 93 proc., przy czym 100 proc. odpowiada nowej baterii;
  • 98 proc. badanych baterii miało sprawność na poziomie powyżej 80 proc.;
  • po 70 tys. km średnia kondycja baterii w pojazdach elektrycznych wynosiła 93 proc.;
  • po przejechaniu 200 tys. km baterie zachowywały sprawność na poziomie blisko 90 proc.

Analiza Arval jednoznacznie pokazuje, że obawy o szybkie zużycie baterii w pojazdach elektrycznych są nieuzasadnione. Dane z używanych pojazdów wskazują, że ich akumulatory zachowują wysoką sprawność przez setki tysięcy kilometrów. To ważna informacja dla rynku, ponieważ potwierdza, że elektromobilność to nie tylko ekologiczne, ale i trwałe rozwiązanie, które z powodzeniem może konkurować z tradycyjnymi napędami – komentuje Radosław Kitala, Consulting & Arval Mobility Observatory Manager w Arval Service Lease Polska.

Certyfikacja kondycji baterii

Arval zaznacza, że w Europie nie ma obecnie jednolitej metody oceny kondycji baterii. Firma bazuje w tym zakresie na niezależnej certyfikacji CARA. Ma to dawać kupującym pewność co do wartości rezydualnej pojazdów elektrycznych i ułatwiać ich odsprzedaż na rynku wtórnym.

REKLAMA

Certyfikat stanu baterii dla EV sprzedawanych na rynku wtórnym, który wprowadził Arval, ma od kwietnia być stosowany także w polskim oddziale firmy.
.

.
Mikołaj Bąk, Head of Remarketing w Arval Service Lease Polska, podkreśla, że rynek używanych pojazdów elektrycznych wchodzi w nową fazę.

Coraz więcej elektryków kończy swoje pierwsze cykle leasingowe i trafia na rynek wtórny, co daje kupującym szerszy wybór niż kiedykolwiek wcześniej. Do tej pory wiele osób podchodziło do zakupu używanego auta elektrycznego z ostrożnością, obawiając się spadku sprawności baterii i ograniczonego zasięgu. Jednak najnowsze dane jasno pokazują, że te obawy były przesadzone - baterie w samochodach elektrycznych zużywają się znacznie wolniej, niż wcześniej przypuszczano - zapewnia Mikołaj Bąk.

Badanie przeprowadziła firma Arval Consulting we współpracy z zespołem Remarketingu Arval.

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.