MPK Poznań inwestuje w autobusy wodorowe

MPK Poznań podpisało umowę na dostawę pięciu autobusów wodorowych Solaris Urbino 12 hydrogen. Przewoźnik skorzystał także z opcji rozszerzenia zamówienia o kolejne cztery pojazdy.
Nowoczesne autobusy mają trafić na ulice Poznania do końca kwietnia 2026 r. Uzupełnią flotę wodorowych pojazdów miejskiego przewoźnika, która liczy już 25 sztuk. Pojazdy dostarczy Solaris, producent z podpoznańskiego Bolechowa.
Inwestycja ta wpisuje się w strategię miasta dotyczącą rozwoju transportu publicznego opartego na zeroemisyjnych rozwiązaniach. Podpisanie umowy miało miejsce 12 lutego.
Wygodne i nowoczesne
Nowe autobusy wodorowe będą wyposażone w nowoczesne ogniwa paliwowe, które wytwarzają energię elektryczną na pokładzie pojazdu poprzez reakcję wodoru z tlenem. Pojazdy nie emitują spalin – jedynym produktem ubocznym jest para wodna. Dodatkowo autobusy będą wyposażone w baterię Solaris High Power, wspomagającą ogniwa paliwowe w momentach zwiększonego zapotrzebowania na energię.
Obecnie we flocie MPK Poznań jeździ około 330 autobusów miejskich, z czego 25 proc. stanowią pojazdy zeroemisyjne (elektryczne – 58, wodorowe – 25). Po realizacji najnowszego zamówienia ich udział w całej flocie wzrośnie do ponad 30 proc.
Przypomnijmy, że pierwszy autobus wodorowy kupiony dla Poznania w ramach zamówienia na 25 takich pojazdów wyjechał na ulice miasta we wrześniu 2023 r. Oprócz stolicy Wielkopolski na inwestycję w autobusy wodorowe zdecydowały się także inne miasta, m.in. Konin, Lublin i Wałbrzych.
W styczniu tego roku poznański przewoźnik zdecydował się także na zakup 17 przegubowych autobusów elektrycznych marki Solaris. Termin realizacji dostaw został przewidziany w drugim kwartale 2026 r. Szerzej na ten temat w artykule: Jeszcze więcej elektrycznych autobusów w stolicy Wielkopolski.
Wodorowe Solarisy na europejskich drogach
W Europie Solaris dostarczył już ponad 5,5 tys. bezemisyjnych pojazdów do 24 krajów, a wykorzystanie technologii wodorowej w transporcie publicznym zyskuje na popularności. Jak podaje Solaris, do tej pory firma dostarczyła ponad 430 takich pojazdów do różnych krajów, w tym Polski, Holandii, Szwecji, Hiszpanii, Czech, Słowacji, Łotwy, Francji, Niemiec i Włoch.
Na włoskich drogach Urbino hydrogen można spotkać m.in. w Wenecji, Bolonii i Ferrarze, Bolzano, Modenie, Mantui i Pescarze.
Z kolei w Niemczech na wodorowy transport postawiły: Kolonia, Wuppertal, Hofolding, Weimar, Frankfurt, Gross-Zimmern, Aschaffenburg i obszar metropolitalny Monachium.
Kolejne 400 autobusów jest już zamówionych lub w trakcie realizacji.
Autobus wodorowy Solaris miejskim autobusem roku 2025
Autobus wodorowy producenta spod Poznania wygrał międzynarodowy konkursu branży autobusowej, zostając autobusem roku 2025. Na targach IAA w Hanowerze tytuł Bus of the Year 2025 zdobył model Solaris Urbino 18 hydrogen. W konkursie organizowanym od 1989 r. pierwszy raz wygrał pojazd napędzany wodorem.
Jest to drugie zwycięstwo Solarisa w tym konkursie. Wcześniej nagrodzono autobus elektryczny producenta z Wielkopolski.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Autobusy za dotacje , a kto zapłaci za wodór?
Biedni poznaniacy! Jeszcze nie mają nawet świadomości ile będą płacić za bilety…