REKLAMA
 
REKLAMA

GDDKiA szuka miejsc pod szybkie ładowarki. Ogłosiła przetarg

GDDKiA szuka miejsc pod szybkie ładowarki. Ogłosiła przetarg
fot. GDDKiA

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na dzierżawę miejsc pod budowę ogólnodostępnych, szybkich stacji ładowania pojazdów elektrycznych oraz pełnienie funkcji operatora i dostawcy usług ładowania.

Zamówienie publiczne przygotowane przez GDDKiA dotyczy ładowarek, które mają się znaleźć w 31 Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP). Spółka szuka miejsc do wydzierżawienia i operatorów stacji.

Zakładany okres dzierżawy to 20 lat z możliwością przedłużenia o kolejne 5 lat.

REKLAMA

Oferty można składać 1 kwietnia 2025 r.

Lokalizacje MOP-ów

Przetarg na dzierżawę miejsc do ładowania dotyczy MOP-ów o obecnej funkcji podstawowej (z miejscami postojowymi i sanitariatami) zlokalizowanych na drogach sieci TEN-T, w ciągu autostrad A1, A2, A4 i dróg ekspresowych S3, S7, S8, S17, S19 i S61.

Lista MOP-ów objętych przetargiem jest następująca:

  • A1 – Starcza Wschód i Zachód, Gorzelanka Wschód i Zachód, Wierzchowisko Wschód i Zachód (woj. śląskie),
  • A2 – Ciosny Północ i Południe (woj. łódzkie),
  • A4 – Krajków Północ (woj. dolnośląskie), Prószków (woj. opolskie), Paszczyna Południe, Chotyniec, Hruszowice (woj. podkarpackie),
  • S3 – Lisiny Wschód i Zachód (woj. lubuskie), Przybiernów Wschód i Zachód (woj. zachodniopomorskie),
  • S7 – Zbójecka Góra (woj. małopolskie), Pepłowo Wschód i Zachód (woj. mazowieckie),
  • S8 – Ochędzyn i Niwiska (woj. łódzkie),
  • S17 – Niwa Babicka (woj. lubelskie),
  • S19 – Kamień Wschód i Zachód (woj. podkarpackie), Janów Lubelski Wschód i Zachód (woj. lubelskie),
  • S61 – Górki Wschód i Zachód (woj. podlaskie), Niekrasy Wschód i Zachód (woj. warmińsko-mazurskie).

Na każdym MOP-ie przewidziana jest budowa szybkich stacji ładowania dla pojazdów elektrycznych osobowych i ciężarowych. Dla tych pierwszych to cztery miejsca (cztery punkty) o docelowej łącznej mocy 600 kW, w tym min. dwa punkty po 150 kW.

Dla pojazdów ciężarowych docelowa minimalna łączna moc to 3600 kW, w tym dwa punkty ładowania o mocy min. 350 kW (MOP-y na sieci bazowej TEN-T). Wyjątkiem będzie MOP Zbójecka Góra na S7, który leży na sieci kompleksowej TEN-T i tu docelowa minimalna łączna moc ładowania to 1500 kW (w tym punkt ładowania o mocy 350 kW).

Zmiany w warunkach przetargu

Jak wyjaśnia GDDKiA, w przypadku budowy stacji ładowania pojazdów elektrycznych najbardziej problematyczna jest konieczność doprowadzenia do MOP-ów przyłączy o mocy wystarczającej do zasilania ładowarek. Wymaga to poniesienia bardzo dużych nakładów finansowych. Obecnie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) planuje nabór wniosków o dofinansowanie budowy przyłączy (skierowany do operatorów sieci dystrybucyjnych, OSD) oraz konkurs na dofinansowanie budowy ładowarek elektrycznych o dużych mocach (skierowany do operatorów stacji ładowania, OSŁ).

REKLAMA

Tworząc nowe wymagania przetargowe, GDDKiA uwzględniła uwagi zgłoszone przez OSŁ, podmioty paliwowe i stowarzyszenia zrzeszające ww. przedsiębiorstwa. Wprowadziła możliwość częściowego rozwiązania umowy dzierżawy przez dzierżawcę w dwóch przypadkach:

  1. jeśli otrzyma warunki przyłączenia do sieci elektroenergetycznej przez OSD, które nie przewidują doprowadzenia przyłącza elektroenergetycznego niezbędnego do zasilania ogólnodostępnej stacji ładowania pojazdów ciężarowych do MOP;
  2. gdy nie otrzyma dofinansowania na budowę ogólnodostępnej stacji ładowania pojazdów ciężarowych w ramach konkursu dla OSŁ prowadzonego przez NFOŚiGW.

Uwzględniono również postulaty dotyczące umiejscowienia szlabanów/słupków parkingowych przy dwóch miejscach postojowych przeznaczonych do ładowania pojazdów ciężarowych, aby zapobiec parkowaniu w tych miejscach pojazdów napędzanych paliwami konwencjonalnymi.

Nowe stacje ładowania na MOP-ach w 2025

Generalna Dyrekcja planuje, że do końca 2025 r. na siedmiu MOP-ach wyposażonych w stacje paliw tradycyjnych i gastronomię zostaną uruchomione – zgodnie z zawartymi już umowami dzierżawy – stacje ładowania dla pojazdów osobowych o łącznej mocy co najmniej 300 kW.

Dotyczy to MOP-ów:

  • A2 – Ostrów Kania Północ i Południe (woj. mazowieckie),
  • S6 – Kamień Północ i Południe (woj. pomorskie),
  • S19 – Obroki Wschód i Zachód (woj. lubelskie),
  • S17 – Pilawa (woj. mazowieckie).

Planowane przetargi na dzierżawę MOP-ów o funkcji komercyjnej

Ponadto GDDKiA planujemy ogłosić w tym roku przetargi na dzierżawę 48 MOP-ów o docelowej funkcji komercyjnej. Wyłoniony dzierżawca będzie miał obowiązek wybudowania stacji paliw konwencjonalnych i gastronomii. Warunki przetargu przewidują też jednak możliwość ulokowania tam ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, zgodnych z zapisami AFIR.

Dla MOP-ów na sieci bazowej TEN-T dla pojazdów osobowych AFIR wymaga czterech miejsc (punktów) o docelowej łącznej mocy 600 kW, w tym min. dwóch punktów po 150 kW. Natomiast dla aut ciężarowych docelowa minimalna łączna moc to 3600 kW, w tym dwa punkty ładowania o mocy min. 350 kW.

Z kolei dla MOP-ów na sieci kompleksowej TEN-T docelowa minimalna łączna moc ładowania wynosi 1500 kW (w tym punkt ładowania o mocy 350 kW).

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

 

REKLAMA
Komentarze

I 1kWh za 5zł :)))))))

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Wywiady