REKLAMA
 
REKLAMA

Jeszcze więcej elektrycznych autobusów w stolicy Wielkopolski

Jeszcze więcej elektrycznych autobusów w stolicy Wielkopolski
Fot. Solaris

Poznań rozbudowuje swoją flotę autobusową o pojazdy z napędem elektrycznym. Przybędzie tam 17 e-busów.

MPK Poznań i Solaris Bus & Coach  podpisali umowę na zakup dziewięciu przegubowych autobusów bateryjnych, z opcją rozszerzającą zamówienie o kolejne osiem pojazdów.

To kolejne autobusy marki Solaris, na które zdecydował Poznań. Miejski przewoźnik jest wieloletnim klientem firmy Solaris. Od początku współpracy w 2019 r. producent z Bolechowa dostarczył do stolicy Wielkopolski już 300 autobusów.

REKLAMA

Od kilku lat MPK Poznań stawia na tabor przyjazny dla środowiska i mieszkańców, zakupując pojazdy nisko- i zeroemisyjne. W jego flocie jeździ 58 e-busów Solarisa. Stolica Wielkopolski zamówiła także 25 pojazdów wodorowych.

Wkrótce dołączą do nich kolejne ekologiczne pojazdy Solaris Urbino electric w wersji przegubowej. Termin realizacji dostaw został przewidziany w drugim kwartale 2026 r.

Nowoczesne i wygodne

Każdy z  zamówionych przegubowych autobusów pomieści co najmniej 110 pasażerów. Pojazdy będą klimatyzowane.

Za całkowicie bezemisyjny w miejscu użytkowania napęd w Solaris Urbino electric odpowiada asynchroniczny silnik chłodzony powietrzem oraz baterie nowej generacji Solaris High Energy, charakteryzujące się wysoką gęstością energii. Tak skonfigurowane pojazdy zapewniają duże zasięgi. Ładowanie odbywa się w zajezdni za pomocą ładowarek plug-in po zakończeniu kursowania danego dnia.

Elektryczne Solarisy na europejskich ulicach

Solaris realizuje zamówienia na elektryczne autobusy od ponad dekady. Jak podaje, jest europejskim liderem e-mobilności, zajmując pierwsze miejsce pod względem łącznej liczby dostarczonych autobusów zeroemisyjnych – elektrycznych i wodorowych.

Niedawno jako pierwszy producent na świecie Solaris dostarczył do klienta autobus z paszportem baterii. Dokument ten zawiera informacje o jej pochodzeniu i składzie. Szerzej na ten temat w artykule: Elektryczny Solaris pojechał do Berlina z bateryjnym paszportem.

Solaris wyprodukował dotychczas ponad 2800 e-busów. Wśród największych flot bateryjnych Solarisów warto wymienić ATM Mediolan (275 autobusów Urbino electric), Unibuss Oslo (183 pojazdy Urbino electric), Warszawę (152 autobusy Urbino electric) oraz BVG Berlin (133 pojazdy Urbino electric). W 57 polskich miastach jeździ prawie 700 elektrycznych autobusów marki.

REKLAMA

Niedawno także Gliwice zdecydowały o rozbudowaniu swojej floty autobusowej o pojazdy z napędem bezemisyjnym.  Miasto zamówiło model Urbino electric o dwóch długościach. Trzy 12-metrowe modele Urbino 12 electric i siedem pojazdów przegubowych Urbino 18 electric będzie użytkowanych przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej. Więcej na ten temat w artykule: Jeszcze więcej elektrycznych autobusów w śląskim mieście.

Z kolei flota szczecińskiego przewoźnika powiększy się o 14 elektrycznych autobusów marki Solaris. Więcej na ten temat w artykule: Szczecin znów postawił na elektryczne Solarisy.

Sześć zeroemisyjnych modeli Urbino 9 LE electric pojawi się także Oświęcimiu. Szerzej o tym w artykule: W małopolskim mieście pojadą elektryczne Solarisy.

Do zeroemisyjnych pojazdów w przyszłym roku wsiądą też korzystający z transportu miejskiego w Świdnicy. Więcej na ten temat w artykule: Elektryczne autobusy w kolejnym dolnośląskim mieście.

Model Urbino 12 electric kupi także Legnica. Umowa obejmuje również dostawę trzech ładowarek. Więcej o tym w artykule: Elektryki będą wozić pasażerów w dolnośląskim mieście.

Nie tylko w Europie

Warto podkreślić, że autobusy z Polski zasilą także flotę amerykańskiego przewoźnika King County Metro, która świadczy usługi transportu publicznego dla Seattle w stanie Waszyngton oraz 34 innych miast. Pierwszy kontrakt Solarisa na amerykańskim rynku zakłada dostawę czterech autobusów elektrycznych: dwóch 12-metrowych oraz dwóch przegubowych, 18-metrowych pojazdów. Kontrakt przewiduje też możliwość dostarczenia do 12 dodatkowych autobusów w przyszłości.

Dostawy e-busów zaplanowano na drugą połowę 2026 r. Szerzej o tym w artykule: Pierwsze autobusy elektryczne z Polski jadą do USA.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

nigdy nie piszecie, ile kosztują, i jak wychodzi cena jednego

Słowo zeroemisyjny budzi we mnie tylko śmiech, zero emisyjne autobusy w Polsce ładowane z elektrowni węglowych. Piszcie że to autobusy napędzane węglem, i miałem, to że nie robi smrodu na miejscu użytkowania a robi go gdzieś w innym miejscu nie czyni go zero czy bezemisyjnym !

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Wywiady