Wodorowe autobusy z Lublina pojadą w… Lublinie
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie wybrało najkorzystniejszą ofertę dostawy autobusów wodorowych dla miasta.
W taborze lubelskiego MPK pojawi się 20 autobusów wodorowych. Na kupno nowych pojazdów miejska spółka wyda blisko 64 mln zł, a całość kwoty będzie pochodzić z dofinansowania otrzymanego od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Zeroemisyjne pojazdy dostarczy spółka Arthur Bus mająca swój zakład produkcyjny w Lublinie. Autobusy powstaną więc w mieście, po którym będą później kursowały.
Na dostawę pojazdów spółka będzie miała 12 miesięcy od czasu podpisania umowy. W ramach kontraktu Arthur Bus dostarczy także jedną ładowarkę mobilną małej mocy do wolnego ładowania na terenie zajezdni.
Zamówienie realizowane jest w ramach projektu „Rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego w Lublinie poprzez zakup zeroemisyjnego taboru autobusowego” z trzeciej edycji programu priorytetowego Zielony Transport Publiczny.
Ekologicznie, wygodnie i taniej
Autobus wodorowy to pojazd całkowicie ekologiczny. Z rury wydechowej emituje parę wodną. Zbiorniki na wodór znajdują się na dachu pojazdu. Z tych zbiorników wodór jest podawany do ogniwa paliwowego, gdzie jest przekształcany w energię elektryczną. W zależności od potrzeb trafia ona do napędu lub baterii oraz do innych urządzeń elektrycznych.
Jak mówi rzecznik prasowy MPK Lublin Weronika Opasiak, niskopodłogowe pojazdy dla miasta będą przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Klimatyzowane 12-metrowe wodorowce pomieszczą w sumie 70 pasażerów, w tym 27 na miejscach siedzących.
Autobusy będą wyposażone w monitoring, głosową zapowiedź przystanków, tzw. ciepłe guziki oraz system do zliczania pasażerów. W pojazdach będą trzy podwójne porty USB oraz automaty do sprzedaży biletów akceptujące wyłącznie płatności bezgotówkowe.
Jak wylicza przedstawicielka lubelskiego przewoźnika, zasięg autobusu po zatankowaniu wodoru do pełna ma wynosić minimum 300 km.
Zlecenie opiewa na sumę 63,95 mln zł, a zakup pojazdów przez MPK Lublin jest możliwy dzięki dofinansowaniu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, które wynosi 100 proc. Pierwotnie MPK szacowało wartość kontraktu na 80,2 mln zł. Do przetargu zgłosiły się trzy firmy. Obok spółki Arthur Bus do przetargu przystąpił Solaris Bus& Coach, którego oferta opiewała na około 77,4 mln zł, oraz Pak-Pce Polski Autobus Wodorowy także z ofertą na 77,4 mln zł.
Projekt międzynarodowy
Nowy zeroemisyjny autobus jest wspólnym projektem niemieckich i polskich inżynierów opracowanym przez wrocławską spółkę Arthur Bus. Jej 100-proc. właścicielem jest założony w 2021 r. start-up Arthur Bus GMBH. Zakład produkcyjny mieści się w halach po Daewoo Motor Polska w Lublinie. Model Arthur Bus H2 Zero, który tam powstaje, miał premierę w 2022 r. na targach branżowych Bus2Bus w Berlinie.
Obecnie w Lublinie jeżdżą cztery autobusy wodorowe – jeden 12-metrowy Solaris Hydrogen, który kupiła Gmina Lublin, oraz trzy autobusy marki Arthur, które za 8 mln zł kupił Świdnik i obsadził nimi kursy do Lublina. To debiut tych autobusów w Polsce.
Produkowany w Lublinie model Arthur Bus H2 Zero w ubiegłym roku przetestował Wrocław. Niebieski Arthur Bus H2 Zero mieszczący 78 pasażerów (w tym 32 na miejscach siedzących) jeździł dla wrocławskiego przewoźnika w październiku 2024 r.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.