Miliardy z KPO na ponad 900 elektrycznych autobusów w Polsce

Miliardy z KPO na ponad 900 elektrycznych autobusów w Polsce
fot. MKiŚ

Resort klimatu policzył, ile zeroemisyjnych pojazdów znalazło się we flotach polskich miast dzięki dofinansowaniu z programu Zielony Transport Publiczny. – Zakup ekologicznych autobusów to przede wszystkim poprawa komfortu życia dla obywatelek i obywateli – zaznacza Paulina Hennig-Kloska.

Realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) program Zielony Transport Publiczny skierowany jest do operatorów i organizatorów transportu zbiorowego. W ramach trzeciej edycji programu w 2024 r. podpisano umowy z 73 miastami. Pozwoli to – jak podaje Ministerstwo Kultury i Środowiska (MKiŚ) – sfinansować zakup 902 autobusów zeroemisyjnych i 593 punkty ładowania (tankowania) tych pojazdów.

Wspieramy nowoczesny i zeroemisyjny transport publiczny. Zakup ekologicznych autobusów to przede wszystkim poprawa komfortu życia dla obywatelek i obywateli – powiedziała minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska. – Na te inwestycje łącznie wydaliśmy 2,7 mld zł ze środków z Krajowego Planu Odbudowy. Dzięki tym inwestycjom mieszkańcy przekonają się, że podróż do szkoły, pracy czy na inne spotkania będzie bezpieczna, ekologiczna i komfortowa.

REKLAMA

Do 90 proc. kosztów kwalifikowanych z dotacji

Resort klimatu wylicza, że w całej Polsce w 2024 r. podpisano 76 umów o dotację ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) na kwotę prawie 2,7 mld zł oraz 22 umowy na pożyczki z NFOŚiGW na kwotę 69 mln zł.

Dotacje na autobusy zeroemisyjne (elektryczne i wodorowe) sięgały do 90 proc. kosztów kwalifikowanych.

Wielkopolska rozwija transport zeroemisyjny

Wśród beneficjentów dotacji w 2024 r. znalazły się miasta w województwie wielkopolskim. Z programu Zielony Transport Publiczny 3.0 skorzystało tam 11 miast. Uzyskały one prawie 299 mln zł dotacji ze środków KPO i prawie 20 mln zł pożyczek z NFOŚiGW. Środki te umożliwiły zakup 98 autobusów zeroemisyjnych i 87 punktów ładowania.

Wodorowce w Koninie

W ramach przedsięwzięcia „Autobusy wodorowe i elektryczne dla Konina – Zielonego Miasta Energii” zostały kupione trzy zeroemisyjne autobusy dla Miejskiego Zakłaud Komunikacji w Koninie. Spółka w połowie października rozstrzygnęła przetarg, który podzieliła na dwie części – na dostawę pięciu autobusów klasy MAXI oraz pięciu autobusów klasy MEGA (przegubowych). Krótsze wodorowce dostarczy PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, który produkuje NesoBusy, a dłuższe zapewni Solaris Bus & Coach.

Planowany całkowity koszt przedsięwzięcia szacowany był na 49,692 mln zł. Z programu sfinansowanych zostanie 100 proc. kosztów kwalifikowanych, które wyniosą maksymalnie 40,4 mln zł. Wśród nich bezzwrotne wsparcie ze środków KPO wyniesie do 90 proc., a pożyczka z NFOŚiGW – do 10 proc. kosztów. Więcej na ten temat w artykule: Konin wybrał dostawców autobusów wodorowych.

O kosztach jazdy autobusem na wodór w zestawieniu z eksploatacją autobusu elektrycznego można przeczytać tutaj: Czy autobusy wodorowe mają sens? Takie są koszty w pierwszym mieście w Polsce.

REKLAMA

Stolica i siedem miast Wielkopolski z dofinansowaniem

Pod koniec 2024 r. – 30 grudnia – podpisane zostały również umowy na wsparcie ekologicznego transportu w ośmiu wielkopolskich miastach, w tym stolicy regionu (Poznaniu). Łącznie otrzymają one prawie 236 mln zł dofinansowania na zakup autobusów zeroemisyjnych oraz inwestycje w infrastrukturę do ich obsługi.

Ze wsparcia skorzystają: Poznań, Kalisz, Leszno, Ostrów Wielkopolski, Września, Czerwonak, Swarzędz i Rokietnica. Szczegóły na temat planowanych przez nie inwestycji w artykule: Więcej zeroemisyjnych autobusów w Wielkopolsce. Jest dofinansowanie.

Wprowadzane do floty ekologiczne autobusy będą na pewno wygodne nowoczesne, ale co najważniejsze na ulicach miast wygenerują mniej hałasu i mniej zanieczyszczeń. Dzięki tej wymianie w miastach w całej Polsce stawiamy na poprawę jakości powietrza, którym oddychamy na naszych ulicach. I to jest w gruncie rzeczy najważniejsze w procesie transformacji, wymiany taboru zbiorowego, autobusowego – poprawianie komfortu, przejazdu i jakości życia w mieście – stwierdziła Paulina Hennig-Kloska.

Ustawowy obowiązek zakupu autobusów zeroemisyjnych

Od 2026 r. miasta z liczbą mieszkańców powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły kupować wyłącznie autobusy zeroemisyjne. Tak wynika z podpisanej w grudniu przez prezydenta ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Ponadto takie miasta będą miały obowiązek ustanawiania stref czystego transportu, jeśli przekroczony w nich zostanie dopuszczalny poziom stężenia dwutlenku azotu (NO2) w powietrzu. Więcej na ten temat w artykule: Strefy czystego transportu na nowych zasadach. Cztery miasta na celowniku.

Barbara Blaczkowska

barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.