Więcej zeroemisyjnych autobusów w Wielkopolsce. Jest dofinansowanie

Więcej zeroemisyjnych autobusów w Wielkopolsce. Jest dofinansowanie
Fot. Pixabay - Krystian Andrzejewski

W Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Poznaniu podpisano umowy na dofinansowanie zakupu zeroemisyjnych autobusów i niezbędnej infrastruktury dla ośmiu wielkopolskich miast.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przyznał ośmiu samorządom w regionie Wielkopolski prawie 236 mln zł dofinansowania na rozwój zeroemisyjnego transportu. Podpisał umowy o dofinansowanie na zakup 72 zeroemisyjnych autobusów w: Poznaniu, Lesznie, Wrześni, Rokietnicy, Swarzędzu, Kaliszu, Ostrowie Wielkopolskim i Gminie Czerwonak.

Inwestycje są współfinansowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) oraz środków NFOŚiGW w ramach programu Zielony Transport Publiczny. Z przyznanych 236 mln zł dofinansowania niemal 220 mln zł stanowi bezzwrotne wsparcie z KPO, z kolei 16 mln zł to pożyczki ze środków krajowych NFOŚiGW. Wcześniej dofinansowanie na podobne inwestycje otrzymały w Wielkopolsce Konin i Piła.

REKLAMA

Zeroemisyjne autobusy w stolicy Wielkopolski

Dzięki pozyskanemu dofinansowaniu w Poznaniu flota miejskiego przewoźnika – MPK Poznań – powiększy się o 26 zeroemisyjnych pojazdów. Tyle samo autobusów spalinowych zostanie wycofane z eksploatacji.

Przyznane dofinansowanie w wysokości ponad 99 mln zł pozwoli zrealizować w stolicy Wielkopolski inwestycje o wartości ponad 127 mln zł. Projekt zakłada zakup 17 autobusów elektrycznych i dziewięć pojazdów wodorowych. Zeroemisyjne autobusy będą wykorzystywane na wszystkich miejskich trasach.

W Poznaniu powstanie także niezbędna infrastruktura do obsługi i ładowania pojazdów – 17 punktów ładowania oraz instalacja fotowoltaiczna zasilająca stacje ładowania. MPK Poznań planuje też rozbudowę istniejącej sieci ładowania autobusów na zajezdni Warszawska. Zakończenie projektu zaplanowano do połowy 2026 r.

Inwestycje e-mobility w wielkopolskich miastach

Flota Kaliskich Linii Autobusowych powiększy się dzięki dofinansowaniu o 19 autobusów elektrycznych. Inwestycja w zeroemisyjny transport w Kaliszu obejmuje również zakup 10 ładowarek dwustanowiskowych i ładowarki mobilnej. W projekcie przewidziano także budowę instalacji fotowoltaicznej o łącznej mocy do 500 kWp. Na dofinansowanie przedsięwzięcia wartego niemal 73 mln zł ze środków KPO przeznaczono 49 mln zł, z kolei pożyczka z NFOŚiGW sięga 8 mln zł. Realizację przedsięwzięcia zaplanowano do 30 czerwca 2026 r.

Leszno z kolei przeznaczy ponad 25 mln zł na zeroemisyjny transport publiczny. Na zakup siedmiu elektrycznych autobusów i czterech dwustanowiskowych stacji ładowania miasto otrzyma z KPO ponad 17 mln zł dofinansowania. Niskopodłogowe pojazdy, które wyjadą na ulice Leszna i ościennych miejscowości, będą dostosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Zakończenie inwestycji ma nastąpić do połowy 2026 r.

Rokietnica zainwestuje w ekologiczny tabor ponad 23 mln zł. Zakład Usług Komunikacyjnych Rokbus na zakup sześciu autobusów elektrycznych otrzymał 15 mln zł ze środków KPO i ponad 3 mln zł pożyczki z NFOŚiGW. Projekt zakłada również budowę sześciu podwójnych stacji ładowania wraz z niezbędną infrastrukturą. Powstanie także instalacja fotowoltaiczna o mocy 190 kWp, z której energia zasili nową flotę. Także ten projekt zostanie zrealizowany do połowy 2026 r.

Miejski Zakład Komunikacji w Ostrowie Wielkopolskim na zakup sześciu autobusów o napędzie elektrycznym i sześciu punktów ładowania pozyskał z KPO dofinansowanie w wysokości 15 mln zł oraz ponad 2 mln zł pożyczki z NFOŚiGW. Pojazdy będą obsługiwać kursy na terenie miasta i połączenia międzygminne. Całkowity koszt przedsięwzięcia to ponad 21 mln zł, a jego zakończenie jest planowane w połowie 2026 r.

REKLAMA

Gmina Czerwonak w ramach projektu zakupi cztery autobusy elektryczne wraz z konieczną infrastrukturą ładowania. Przewoźnik Transkom zbuduje sześć stanowisk ładowania na terenie zajezdni w Koziegłowach i jeden punkt ładowania na terenie pętli autobusowej w Promnicach. Całkowity koszt tego przedsięwzięcia wynosi ponad 17 mln zł. Dofinansowanie ze środków KPO sięga 12 mln zł, a pożyczka z NFOŚiGW to prawie 3 mln zł. Zakończenie projektu zaplanowano w połowie 2026 r.

Swarzędz otrzyma ponad 10 mln zł na zakup trzech elektrycznych autobusów i czterech punktów ładowania. Inwestycja o wartości 14 mln zł pozwoli wycofać z eksploatacji cztery autobusy spalinowe. Realizację projektu Gmina Swarzędz zaplanowała do końca 2025 r.

Września za blisko 3 mln zł kupi autobus o napędzie elektrycznym oraz stację ładowania. Gmina otrzyma 1,9 mln zł dofinasowania, co pokrywa ponad 87 proc. kosztów kwalifikowalnych przedsięwzięcia. Realizację projektu zaplanowano w pierwszym półroczu 2025 r.

Zielony Transport Publiczny

Program przewiduje dofinansowanie przedsięwzięć zmierzających do obniżenia wykorzystania paliw emisyjnych w publicznym transporcie zbiorowym.

Trzeci nabór wniosków w ramach programu Zielony Transport Publiczny był skierowany do operatorów publicznego transportu zbiorowego (przedsiębiorstw komunikacji miejskiej) oraz organizatorów publicznego transportu zbiorowego (samorządów).

Wsparcie w ramach programu jest przeznaczane na:

  • zakup nowych autobusów elektrycznych wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania lub wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nich ogniwach paliwowych wraz ze szkoleniem kierowców/mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych autobusów;
  • zakup nowych trolejbusów, tj. autobusów przystosowanych do zasilania energią elektryczną z sieci trakcyjnej wyposażonych w dodatkowy układ napędu, dzięki któremu będą mogły pokonywać trasę bez trakcji elektrycznej (np. baterie trakcyjne lub wodorowe ogniwo paliwowe) wraz ze szkoleniem kierowców/mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych autobusów;
  • modernizację lub budowę niezbędnej infrastruktury ładowania energią elektryczną lub tankowania wodoru oraz instalacji odnawialnych źródeł energii, wykorzystywanej wyłącznie do obsługi i prawidłowego użytkowania nabytych autobusów (punkty ładowania lub tankowania wodoru lub sieci trakcyjne).

Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska wylicza, że dzięki pieniądzom z KPO w 2024 r. w ramach trzeciej edycji programu Zielony Transport Publiczny podpisano z 73 miastami z całej Polski umowy na kwotę 2,7 mld zł. Pozwoli to sfinansować zakup 902 autobusów zeroemisyjnych i 593 punktów ładowania tych pojazdów.

Budżet całego programu Zielony Transport Publiczny (w trzech naborach) sięgnął 5,4 mld zł, w tym środki KPO – do 3,4 mld zł. W ramach trzech przeprowadzonych naborów złożono wnioski na łączną kwotę 4,7 mld zł dotacji i 304 mln zł pożyczek. Obejmą one zakup 1549 pojazdów oraz 945 punktów ładowania.

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.