Pierwsze autobusy elektryczne z Polski jadą do USA
Solaris podpisał swój pierwszy kontrakt w USA, otwierając nowy rozdział w historii marki. Partnerem tej przełomowej współpracy jest główny operator transportu publicznego w Seattle i okolicach – King County Metro.
Ogłoszony półtora roku temu Strategiczny Plan Solaris na 2026 r. obejmuje wejście na rynek północnoamerykański z ofertą autobusów zeroemisyjnych. Firma właśnie wykonała milowy krok w kierunku realizacji tej strategii i podpisała pierwszy kontrakt na dostawę autobusów zeroemisyjnych do USA.
Elektryczne autobusy z Polski zasilą flotę firmy King County Metro. Świadczy ona usługi transportu publicznego dla Seattle w stanie Waszyngton oraz 34 innych miast.
Pierwszy kontrakt Solarisa na amerykańskim rynku zakłada dostawę czterech autobusów elektrycznych: dwóch 12-metrowych oraz dwóch przegubowych, 18-metrowych pojazdów. Kontrakt przewiduje także możliwość dostarczenia do 12 dodatkowych autobusów w przyszłości. Dostawy e-busów zaplanowano na drugą połowę 2026 r.
Platforma elektryczna na rynek północnoamerykański
Zamówione autobusy będą stworzone na platformie elektrycznej zaprojektowanej specjalnie na rynek północnoamerykański. Pojazdy producenta z Polski będą więc w pełni zgodne z wymogami regulacyjnymi stosowanymi w tamtym regionie – FMVSS (Federal Motor Vehicle Safety Standards) i ADA (Americans with Disabilities Act).
Platforma będzie wyposażona w najbardziej zaawansowane technologie stosowane w autobusach bateryjnych, które producent z Bolechowa opracował w czasie 15 lat pracy nad tymi pojazdami przeznaczonymi na rynek europejski. Wśród zastosowanych rozwiązań znajdą się nowoczesne systemy napędów elektrycznych, autorska technologia integracji baterii oraz innowacyjne funkcje łączności przetestowane na rynku europejskim.
Jak podkreślił szef King County Dow Constantine, King County Metro jest krajowym liderem w przechodzeniu na flotę zeroemisyjną, redukcji emisji gazów cieplarnianych, obniżania kosztów utrzymania i poprawie jakości powietrza. Autobusy elektryczne przewoźnika stanowią część infrastruktury wykorzystującej czystą energię, którą firma buduje, aby zapewnić sieć transportową przyszłości.
Gdzie jeżdżą zeroemisyjne autobusy Solaris?
Jak podaje Solaris, firma oferuje on najszerszą ofertę produktową na rynku, obejmującą wszystkie długości i technologie napędowe, z naciskiem na rozwiązania nisko- i zeroemisyjne.
Do tej pory producent dostarczył ponad 5 tys. pojazdów zeroemisyjnych – autobusów bateryjnych, wodorowych i trolejbusów – które jeżdżą w niemal 30 krajach. Po ulicach europejskich miast jeździ już prawie 2300 Urbino electric, z tego prawie 700 elektrycznych autobusów marki obsługuje 57 polskich miast.
W 2017 r. 12-metrowy autobus bateryjny Solaris Urbino 12 electric otrzymał tytuł Bus of the Year, a w tym roku Solaris Urbino 18 hydrogen (18-metrowy pojazd z wodorowym ogniwem paliwowym) został zdobywcą tytułu Bus of the Year 2025 w Europie. Więcej na ten temat w artykule: Autobus wodorowy z Polski został miejskim autobusem roku 2025.
Niedawno jako pierwszy producent na świecie Solaris dostarczył do klienta autobus z paszportem baterii. Dokument ten zawiera informacje o jej pochodzeniu i składzie. Szerzej na ten temat w artykule: Elektryczny Solaris pojechał do Berlina z bateryjnym paszportem.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.