REKLAMA
 
REKLAMA

Elektryczny Solaris pojechał do Berlina z bateryjnym paszportem

Elektryczny Solaris pojechał do Berlina z bateryjnym paszportem
Fot. Solaris

Solaris jako pierwszy na świecie dostarczył do klienta autobus z paszportem baterii. Dokument zawiera informacje o jej pochodzeniu i składzie.

Do floty Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) w Berlinie dołączył autobus Solaris Urbino 18 electric z paszportem baterii. Ten cyfrowy dokument dostarcza szczegółowych informacji o baterii, umożliwiając m.in. odpowiedzialne i zrównoważone gospodarowanie surowcami.

Elektryczny Urbino 18 electric producenta spod Poznania jest pierwszym na świecie seryjnie produkowanym autobusem, którego baterie posiadają paszport. Solaris dostarczył pojazd z cyfrowym paszportem baterii dużo wcześniej, niż wymagają tego unijne regulacje. Informacje dotyczące baterii w modelu, który zasilił flotę BVG Berlin, są dostępne po zeskanowaniu QR kodu.

REKLAMA

Paszporty obowiązkowe od 2027

Od 18 lutego 2027 r. unijne regulacje będą wymagały cyfrowego paszportu baterii dla każdej baterii, także we wszystkich pojazdach elektrycznych. Tak stanowi nowe Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1542 w sprawie baterii i zużytych baterii.

Paszport baterii to cyfrowy dokument, który zapewnia szczegółowe informacje o składzie baterii, pochodzeniu materiałów, wpływie środowiskowym, a także dane niezbędne do właściwego recyklingu. W paszporcie odnotowane są informacje na temat składu chemicznego, zawartości surowców krytycznych, śladu węglowego, udziału materiałów odnawialnych.

Posiadanie dokumentu ma pozwolić na zwiększenie transparentności w całym cyklu życia baterii, od pozyskiwania surowców, przez eksploatację, aż po recykling. Baterie wykorzystywane w pojazdach elektrycznych zawierają cenne i rzadkie materiały, którymi zarządzanie jest kluczowe dla ochrony zasobów naturalnych oraz minimalizacji ich wpływu na środowisko. Paszport baterii pozwala monitorować pochodzenie i zawartość surowców takich jak lit, kobalt czy nikiel, wspierając odpowiedzialne i etyczne pozyskiwanie materiałów. Z kolei dostęp do szczegółowych danych o składzie i wpływie środowiskowym ułatwia recykling i efektywne wykorzystanie surowców odnawialnych.

Elektryczne Solarisy w Berlinie

Obecnie transport publiczny w Belinie obsługuje 140 bateryjnych Solarisów Urbino, ale flota tamtejszego przewoźnika – Berliner Verkehrsbetriebe – w ciągu najbliższych 2 lat powiększy się o 50 bezemisyjnych autobusów Solaris Urbino 18 electric. Pisaliśmy o tym w artykule: Elektryczne autobusy z Polski pojadą w Berlinie.

Model Urbino 18 electric wyposażony jest w baterie Solaris High Energy o pojemności około 700 kWh. Jest to pierwszy z 50 przegubowych autobusów elektrycznych marki Solaris zamówionych przez berlińskiego przewoźnika pod koniec 2023 r. Wszystkie zamówione przez BVG pojazdy otrzymają paszporty baterii.

REKLAMA

W strukturach firmy funkcjonuje centrum kompetencji bateryjnych Solaris Battery HUB, które kompleksowo zarządza operacjami związanymi z bateriami. Pracuje także nad wdrożeniem gospodarki o obiegu zamkniętym dla baterii litowo-jonowych.

Solaris na europejskich drogach

Solaris realizuje zamówienia na autobusy bateryjne od ponad dekady. Jak zapewnia firma, jest europejskim liderem e-mobilności, plasując się na pierwszym miejscu pod względem łącznej liczby dostarczonych autobusów zeroemisyjnych. Od 2012 r. Solaris dostarczył już 5 tys. zeroemisyjnych modeli wyposażonych w baterie, tj. autobusów elektrycznych, pojazdów wodorowych i trolejbusów. Portfel zamówień nieustannie rośnie. Po ulicach europejskich miast jeździ już prawie 2300 Urbino electric, z tego prawie 700 elektrycznych autobusów marki obsługuje 57 polskich miast.

Autobusy elektryczne od firmy Solaris zamówił także warszawski przewoźnik. W ramach umowy w kilku transzach w latach 2024-2025 do Warszawy trafi 12 przegubowych Urbino 18 electric. Dołączą one do 150 zeroemisyjnych autobusów bateryjnych firmy Solaris od 2015 r. obsługujących transport publiczny w stolicy.

Niedawno włoski przewoźnik ATM Milano zamówił aż 105 przegubowych bezemisyjnych autobusów Solaris Urbino 18 electric. ATM Milano zamierza do 2030 r. usunąć ze swojej floty wszystkie autobusy z napędem konwencjonalnym.

Producent z Bolechowa dostarczy elektryczne autobusy Urbino także dla szwedzkiego regionu Dalarna. Pierwsze pojazdy mają dotrzeć do Szwecji w roku 2025, kolejne w 2026. Więcej na ten temat w artykule: Elektryczne autobusy z Polski znów pojadą do Szwecji.

Zamówienia na kolejne ponad 700 elektrycznych autobusów Solarisa są już zakontraktowane z terminem realizacji na lata 2024-2025.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Brak komentarzy
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA