Dopłaty do samochodów elektrycznych wystartują w lutym 2025

Dopłaty do samochodów elektrycznych wystartują w lutym 2025
Unsplash

Na początku 2025 r. wystartuje nowa edycja programu dopłat do zakupu, leasingu lub wynajmu długoterminowego samochodów elektrycznych. Wiemy, co stanie się z dotychczasową edycją programu Mój Elektryk.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) zapowiedział, że w lutym 2025 r. ma wystartować nowy nabór wniosków o dopłaty do zakupu, leasingu lub wynajmu długoterminowego samochodów elektrycznych. Będą mogły z niego skorzystać osoby fizyczne wykorzystujące samochód w celach prywatnych lub w celach związanych z jednoosobową działalnością gospodarczą. Nie będzie już dopłat dla przedsiębiorców będących osobami prawnymi i innych podmiotów – jak w dotychczasowej wersji Mojego Elektryka.

Celem nowej wersji programu Mój Elektryk, która wystartuje w 2025 r., jest dofinansowanie do zakupu, leasingu lub wynajmu długoterminowego około 40 tys. samochodów elektrycznych kategorii M1. Budżet programu ma wynieść aż 1,6 mld zł.

REKLAMA

NFOŚiGW przekazał, że maksymalna cena zakupu samochodu kwalifikującego się do dofinansowania wyniesie 225 tys. zł netto (bez VAT), podczas gdy w obecnym programie jest to 225 tys. zł brutto (z VAT). Limit przebiegu nowego samochodu objętego dopłatą ma wynosić 6 tys. km.

Narodowy Fundusz podkreśla, że projektując nową wersję programu Mój Elektryk, uwzględnił część uwag zgłoszonych w czasie konsultacji społecznych. Dotyczy to m.in. wprowadzenia wyższej kwoty dofinansowania dla osób fizycznych posiadających Kartę Dużej Rodziny.

Do 40 tys. zł dopłaty na nowego elektryka

Narodowy Fundusz informuje, że beneficjenci programu będą mogli otrzymać do 40 tys. zł dotacji na zakup, leasing lub wynajem długoterminowy nowego samochodu elektrycznego. Wiemy, że taki poziom dofinansowania ma objąć premię za złomowanie starego pojazdu spalinowego i będzie ono przyznawane w tej wysokości, jeśli dochód wnioskodawcy nie będzie przekraczać 135 tys. zł.

REKLAMA

Nie znamy jednak jeszcze planowanych pozostałych poziomów dofinansowania po ostatnich zmianach wprowadzonych przez NFOŚiGW – w stosunku do przedstawionego wcześniej projektu programu. Na razie na rządowych stronach nie ma jeszcze regulaminu nowej wersji Mojego Elektryka, z którego moglibyśmy się dowiedzieć, jakie są pozostałe warunki uzyskania dopłaty.

Z informacji przekazanych wcześniej przez NFOŚiGW, jeszcze przed etapem konsultacji i wprowadzonymi zmianami, wynikało, że planowane jest dodatkowe dofinansowanie dla beneficjentów programu złomujących stare auto. Więcej na temat przedstawionych wcześniej kwot dofinansowania na poszczególne komponenty, które ma objąć nowa wersja Mojego Elektryka, w artykule: Dopłaty w Moim Elektryku 2.0 także na zezłomowanie auta.

Co z dotychczasowym naborem w Moim Elektryku?

Obecnie nadal prowadzony jest nabór wniosków o dofinansowanie w dotychczasowej wersji programu Mój Elektryk. Nabór dla osób fizycznych, przedsiębiorców i podmiotów innych niż osoby fizyczne zostanie zamknięty 31 stycznia 2025 r. (lub wcześniej, jeśli skończą się dostępne środki). Nabór w ramach ścieżki leasingowej został już zawieszony z końcem sierpnia br. ze względu na wyczerpanie przyznanej na ten cel alokacji.

W przypadku naboru dla osób fizycznych obecnie do wykorzystania w programie zostało jeszcze 18,9 mln zł dofinansowania, czyli 19 proc. początkowej alokacji. Z kolei w przypadku przedsiębiorców i podmiotów innych niż osoby fizyczne do wykorzystania jest jeszcze 62 mln zł, czyli około 31 proc. kwoty przeznaczonej na dofinansowanie dla tej grupy beneficjentów.

Piotr Pająk

piotr.pajak@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.