Elektryczne autobusy z Polski znów pojadą do Szwecji
Solaris dostarczy elektryczne autobusy Urbino dla szwedzkiego regionu Dalarna. Pierwsze pojazdy mają dotrzeć do Szwecji w roku 2025, kolejne w 2026.
Producent pojazdów publicznego transportu zbiorowego z Bolechowa pod Poznaniem podpisał kontrakt z jednym z największych przewoźników w Szwecji – Keolis Sverige – na dostawę 46 autobusów elektrycznych. To kolejny przykład ekspansji firmy na rynku skandynawskim, który jest jednym z liderów transformacji ekologicznej w sektorze transportu publicznego.
Zamówienie obejmuje 19 autobusów Solaris Urbino 12 electric oraz 27 modeli Solaris Urbino 15 LE electric. Autobusy zostaną dostarczone do szwedzkiego regionu Dalarna w dwóch etapach. W 2025 r. na trasy wyjadą 15-metrowe modele Urbino 15 LE electric, natomiast w 2026 r. dołączą do nich 12-metrowe Urbino 12 electric.
Elektryczne autobusy producenta z Polski zapewnią zeroemisyjne rozwiązania zarówno w miastach, jak i w komunikacji podmiejskiej w regionie. Wpisuje się to w strategię tego regionu zakładającą ograniczenie emisji CO₂ i poprawę jakości życia mieszkańców.
Najczęściej wybierany autobus
Jak podaje Solaris, model Urbino 12 electric to jeden z najczęściej wybieranych przez europejskich przewoźników autobus elektryczny. Zamówione pojazdy są przeznaczone głównie do obsługi tras miejskich. Mieszczą na pokładzie 61 pasażerów.
Nowoczesne baterie High Energy o łącznej pojemności 600 kWh umożliwiają całodzienną eksploatację pojazdów w warunkach miejskich. Jednostkę napędową stanowi silnik trakcyjny o mocy 240 kW. Model Solaris Urbino 12 electric, który trafi do Dalarny, będzie wyposażony w modułowy system napędowy. Taka konstrukcja napędu, którego komponenty umieszczone są na dachu i w tylnej części pojazdu, pozwala na maksymalne wykorzystanie przestrzeni pasażerskiej.
Bateryjny Urbino 12 electric z napędem modułowym zdobył nagrodę Sustainable Bus Award 2025 w kategorii Autobusy miejskie.
W mieście i za miastem
Drugi z zamówionych modeli – Solaris Urbino 15 LE electric – został zaprojektowany zarówno z myślą o przewozach miejskich, jak i międzymiastowych. W autobusach na wszystkich siedzeniach pasażerskich zamontowano trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, dostosowane do przejazdu na długich trasach. Pojazdy będą mogły przewozić aż 72 pasażerów, a wysoka pojemność baterii High Energy – 700 kWh – zapewni duży zasięg.
Oba modele Urbino electric, które będą wozić Szwedów, wyróżniają się nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi, które wspierają komfort i bezpieczeństwo podróży. Dla wygody pasażerów obok automatów biletowych zostaną zamontowane terminale kart płatniczych. Klimatyzowane autobusy będą wyposażone w gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych.
Poza rozbudowanym monitoringiem zewnętrznym i wewnętrznym pojazdy będą również wyposażone w systemy minimalizujące ryzyko kolizji z pieszymi czy rowerzystami oraz kamery zastępujące tradycyjne lusterka. Modele Urbino 15 LE electric będą dodatkowo wyposażone w system monitorujący zmęczenie kierowcy.
Współpraca firmy Solaris ze szwedzkimi przewoźnikami sięga 2003 r. Od tego czasu producent dostarczył do klientów w Szwecji blisko 700 pojazdów, spośród których znakomitą większość stanowią pojazdy z napędami nisko- i zeroemisyjnymi. Podpisanie kolejnego kontraktu dla Szwecji umacnia pozycję Solarisa jako europejskiego lidera w dostarczaniu pojazdów bezemisyjnych i stanowi kolejny krok w kierunku rozwoju zielonego transportu w regionie nordyckim.
Elektryczne Solarisy popularne w Szwecji
Keolis Sverige to już kolejna spółka transportu publicznego ze Szwecji, która złożyła zamówienie na elektryczne autobusy Solarisa. Niedawno na zakup autobusów elektrycznych tej marki dla oddziałów obsługujących trzy regiony Szwecji – Skåne, Värmland i Malmö – zdecydowała się Nobina, wiodący operator transportu publicznego w Szwecji. Dla regionów Skåne i Värmland zamówiono model Urbino 15 LE electric, przeznaczony do obsługi zarówno ruchu miejskiego, jak i podmiejskiego. Dostawy zaplanowano na lata 2024-2025. Więcej na ten temat w artykule: Elektryczne Solarisy pojadą do Szwecji.
Solaris realizuje zamówienia na autobusy bateryjne od wielu lat. Jak podaje producent, po europejskich drogach jeździ już niemal 2300 Urbino electric, a blisko 700 e-busów marki jeździ w 57 polskich miastach. Jak wylicza Solaris, Szwecja zamówiła już 700 zeroemisyjnych pojazdów Solaris.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.