Niedługo nowy obowiązek budowy stacji ładowania elektryków
Już wkrótce obowiązkowe będą stacje ładowania przy budynkach niemieszkalnych. Co się zmieni w przepisach dotyczących infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w 2025 r.?
Od 1 stycznia 2025 r. wchodzi w życie istotna zmiana dla zarządzających budynkami niemieszkalnymi. Nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych zobowiązuje właścicieli i zarządców takich budynków do zainstalowania stacji ładowania pojazdów elektrycznych na parkingach należących do tych obiektów. Zmiany wynikają z przepisów Unii Europejskiej, które w Polsce wdrożono ustawą z 24 grudnia 2021 r.
Zmiany w przepisach wymagają od zarządców budynków dostosowania się do nowych wymogów. Damian Pazik z E.ON Polska wyjaśnia kluczowe elementy w tych regulacjach i tłumaczy, jak wpływają na użytkowanie nieruchomości.
Najważniejszym dokumentem, który reguluje rozwijający się sektor pojazdów elektrycznych w Polsce, jest ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz jej nowelizacja. Dokumenty te definiują najważniejsze pojęcia i określają wymagania dotyczące budowy stacji ładowania.
Od 1 stycznia 2025 r. nowe regulacje dotyczące elektromobilności
Wraz z początkiem nowego roku na już istniejących parkingach w budynkach komercyjnych z ponad 20 miejscami postojowymi konieczne będzie zainstalowanie co najmniej jednego punktu ładowania oraz infrastruktury kanałowej. Wymóg dotyczy m.in. biurowców, hoteli, szpitali, budynków handlowo-usługowych, obiektów kulturalnych oraz przemysłowo-magazynowych.
W przypadku nowych budynków niemieszkalnych jeden punkt ładowania dla pojazdów elektrycznych będzie musiał powstać na każde 10 miejsc postojowych. Obowiązek ten nie obejmie m.in. budynków będących własnością małych lub średnich przedsiębiorstw.
Prawo nie reguluje koniecznej liczby ładowarek w przypadku budynków mieszkalnych. Zainteresowani zainstalowaniem własnego punktu ładowania muszą jednak spełnić kilka wymogów.
Zbudowanie punktu ładowania na własny użytek w budynku wielorodzinnym wymaga posiadania osobnego licznika, który wskaże ilość energii zużytą na potrzeby ładowania pojazdu. Wymagana jest także zgoda zarządu wspólnoty, a w przypadku urządzeń o mocy większej niż 11 kW – także zgody techniczna i pozytywna decyzja wspólnoty uzyskana w drodze głosowania.
Urządzenia do ładowania
Prawo rozróżnia trzy kategorie urządzeń do ładowania pojazdów elektrycznych. Są to ogólnodostępne i nieogólnodostępne stacje ładowania oraz punkty ładowania. Te ostatnie mogą być częścią większej stacji lub stanowić samodzielne gniazdo, np. trójfazowe.
Jeśli stacje ładowania służą także do zasilania pojazdów osób trzecich, obiekty muszą być poddawane badaniom Urzędu Dozoru Technicznego (UDT). W przypadku stacji nieogólnodostępnych badania także są wymagane, z wyjątkiem sytuacji, gdy ładowarka służy wyłącznie do ładowania własnej floty pojazdów. Jeśli z infrastruktury korzystają różni najemcy, z uwagi na kwestie bezpieczeństwa także konieczne jest spełnienie wymogów UDT.
Planowanie infrastruktury
E.ON Polska zachęca do perspektywicznego planowania infrastruktury dla eMobility, wprowadzając innowacyjne rozwiązania, takie jak Dynamiczne Zarządzanie Mocą – Dynamic Load Management. Technologia ta umożliwia instalację ładowarek o mocy nominalnej przekraczającej możliwości przyłączeniowe budynku. Podobne rozwiązania są już standardem w Skandynawii i Wielkiej Brytanii. Choć dostosowanie się do nowych regulacji wymaga nakładów inwestycyjnych, to etapowe planowanie infrastruktury pozwala znacząco ograniczyć koszty.
– Jeśli planujemy elektryfikację parkingu, to szczególnie efektywne kosztowo jest planowanie docelowej infrastruktury ładowania. Inwestor może tworzyć ją etapami. W praktyce nie musi instalować od razu wszystkich punktów ładowania. Ważne, aby móc je w łatwy sposób dodać do istniejącego systemu. Taki model działania zwiększy również atrakcyjność budynku dla potencjalnych najemców – tłumaczy Damian Pazik.
Poradnik dla zarządców
Z uwagi na to, że przepisy prawne dotyczące elektromobilności w Polsce są złożone, E.ON Polska opracował przewodnik dla zarządców budynków. Materiał przygotowano we współpracy z ekspertami prawnymi i podatkowymi jest dostępny bezpłatnie na stronie eondrive.pl. Zebrano w nim szczegółowe informacje z zakresu obowiązujących regulacji i wymogów infrastrukturalnych. Omówiono również kwestie podatkowe związane z instalacją urządzeń do ładowania pojazdów elektrycznych.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Zakazy i nakazy, czyli przepis na klęskę i marnotrastwo.
Jadę do sklepu rowerem bo nie stać mnie na benzynę do cen w sklepie doliczą mi ceny ładowarek(w świętego Mikołaja nie wierzę)do roweru nikt mi nie dopłacał bo nieelektrczny pewnie przez to nieekologiczny za to na dopłaty do samochódw elektrycznych się zrzucalem(bo święty Mikołaj nie chciał)
Super. Mam nadzieję że szybko rusza kontrole i kary po 50 tys zł za brak ładowarek. Duże galerie powinny mieć po 80-100 ładowarek na parking zgodnie z przepisami.
Nadchodzi taka komuna o jakiej najstarszym towarzyszom sie nie snilo. Lemingi sie ciesza, bo nie wiedza co ich czeka.
Stać cię na elektryka korpoludku to się ładuj w domu a nie wymagaj od innych żeby stawiali tobie ładowarki bo gówno z tego jest.
To przymus czyli inaczej dyktatura.Polaczki durny narodzie UE to dyktatura i koniec niepodległości Polski
unia europe razem z bruksela wprowadzil nowe przepisy i restrykcje dla calej europy i polski na budowe stacji Ladownia aut elektrycznych dla 27 panstw europy i polski rozporzadzenie natychmiastowego budownia stacji Ladownia aut elektrycznych w calej polsce we wszystkich miastach , gminach , wsiach na budowe staci Ladownia aut elektrycznych na parkingach osiedlowch , na stacjach paliw na parkingach , przy chipermarketach na parkingach , na autostradach , na obwodniach miast , gmin wsi , na drogach krajowych przebieajach przez miasta ,duze , male srednie wielkie miasta , gminy wsie na ich parkingach przy sklepach duzych , malych ,srednich , na parkingach przy kosciolach na parkingach , przy dworcach autobusowych pks , zkm , mpk , ztm mza ,pkp , na ich parkingach przy dworcha wszystkich , na wszystkich skrzyzowniach miastach , gminach ,wsiach na ich parkingach na trasach przebiegajacy przez wioski , wsie , gmin , miasta wszystkie przebiegajace drogi krajowe , maja byc budowane na osiedlach , blokowiskach na osiedlach domow jedno rodzinnych maja byc budowne natychmiast te stacje Ladownia aut elektrycznych , na petlach autobusowych , mza , ztm , mpk , zkm , pkm , GPA , pksow petlach autobusowych ich pakingach autobusowych w miastach , gminach wsiach , wioskach w polsce , te stacje Ladownia aut elektrycznych maja byc budowne natychmist w polsce calej , takie sa przepisy unii europejskiej i brikseli ktura wprowadzila te przepisy i restykcie do budowy stacj Ladownia autelektrycznych w polsce , nasz rzad koalicyjny 15 pazdziernika 2023 roku /2024 r / 2025 roku przyjol te przepisy w polskim sejmie warszawie na wiejskiej natychmist do wykonania w polsce restrykcje i przepisy unii europejkiej i brukseli dla polski natychmistowe budownia aut elektrycznych w polsce z nowym rokiem 2025 roku , 01 , 1 stycznia …
Nie wiem czy to coś zmieni bo i tak na tych większych parkingach i przy marketach takie ładowarki już są a w firmach i biurach wystarczy że wallboxa lenergizee zakupią i też problem rozwiązany