Czy autobusy wodorowe mają sens? Takie są koszty w pierwszym mieście w Polsce

Czy autobusy wodorowe mają sens? Takie są koszty w pierwszym mieście w Polsce
Solaris

Ile kosztuje jazda autobusem na wodór i jak ten koszt wypada w porównaniu do kosztu eksploatacji autobusu elektrycznego? Sprawdziliśmy, jak wygląda to w pierwszym polskim mieście, które już eksploatuje oba typy autobusów.

Konin jest pierwszym polskim miastem, które eksploatuje autobus na wodór. Wykorzystanie takiego napędu wpisuje się w działania aktywnego w regionie Konina koncernu energetycznego ZE PAK, który wdraża projekty mające na celu produkcję i dystrybucję zielonego wodoru. Co więcej, ZE PAK należy do holdingu Zygmunta Solorza realizującego szersze przedsięwzięcia w obszarze wodoru: budowę stacji tankowania wodorem w największych polskich miastach i produkcję  autobusów na H2 rozkręcaną w Świdniku.

Wodorowce w Koninie

Konin użytkuje na razie jeden wodorowy autobus – model Solaris Urbino 12 hydrogen. Teraz jednak miasto z Wielkopolski podpisało umowę na dostawę kolejnych pojazdów z takim napędem. Tym razem będą to większe autobusy przegubowe.

REKLAMA

Wodorowe autobusy dla Konina powstaną również w Wielkopolsce. W Bolechowie pod Poznaniem wyprodukuje je Solaris. Umowa zakłada dostawę 5 autobusów wodorowych Solaris Urbino 18 hydrogen.

Operator miejskiego transportu MZK Konin do 2026 r. ma otrzymać 18-metrowe Solarisy, które zostaną wyposażone w ogniwo wodorowe o mocy 100 kW i system 8 kompozytowych zbiorników, magazynujących około 50 kg wodoru pod ciśnieniem 350 bar. Dodatkowo pojazdy będą wyposażone w baterie Solaris High Power, które wspomogą ogniwo paliwowe w momentach największego zapotrzebowania na energię elektryczną. Sercem napędu będzie silnik elektryczny o mocy 240 kW.

Autobusy wodorowe NesoBus do Konina może też dostarczyć spółka  PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy należąca do holdingu Zygmunta Solorza.

W 90 proc. zakup autobusów wodorowych dla Konina zostanie dofinansowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Z dofinansowaniem z Narodowego Funduszu powstaną jeszcze m.in. nowa zajezdnia autobusowa, węzeł przesiadkowy przy dworcu kolejowym i rozbudowany system inteligentnego zarządzania ruchem w mieście.

Konin jest jednym z kilku polskich miast, które w ostatnim czasie zdecydowały się na zakup autobusów wodorowych, korzystając przy tym z dofinansowania oferowanego przez NFOŚiGW. Wodorowe Solarisy trafią także między innymi do Lublina, Poznania i Wałbrzycha.

Ile kosztuje jazda autobusem na wodór?

Na zakup autobusów wodorowych decydują się kolejne polskie miasta. Jednocześnie takie inwestycje wzbudzają wiele kontrowersji z uwagi na spodziewane wysokie koszty eksploatacyjne.

Wprowadzanie zeroemisyjnego transportu miejskiego to z pewnością słuszny kierunek dla polskich miast borykających się z problemem smogu. W mediach poświęconych energetyce i elekromobilności toczy się jednak debata, na ile wykorzystanie autobusów wodorowych jest opłacalną alternatywą dla autobusów zasilanych energią elektryczną – tym bardziej że znane są już przypadki rezygnacji z takiego taboru przez pierwsze europejskie miasta, które wcześniej postawiły na transport wodorowy.

Sprawdziliśmy, ile obecnie w polskich warunkach – przy nadal bardzo słabo rozwiniętej infrastrukturze do produkcji czystego wodoru i jego marginalnej podaży – może kosztować eksploatacja miejskich autobusów wodorowych. Zapytaliśmy o to spółkę MZK Konin, która ma już praktyczne doświadczenia w tym zakresie.

REKLAMA

W odpowiedzi na pytania portalu Gramwzielone.pl prezes spółki MZK Konin Magdalena Przybyła poinformowała nas, że początkowo wodór do zasilenia Solaris Urbino 12 hydrogen był kupowany po cenie 70 zł netto za 1 kg. Od lipca tego roku MZK Konin kupuje wodór taniej: dokładnie za 56,10 zł netto/kg.

Należący do MZK Konin autobus wodorowy w ciągu 3 kwartałów 2024 r. przejechał w sumie 57 592 km, spalając w tym czasie 3718,99 kg wodoru. Koszt zużytego paliwa wyniósł dokładnie 240 894,56 zł netto. Koszt przejechania 1 km wyniósł więc około 4,18 zł (418 zł netto/100 km).

O ile tańsza jest jazda autobusami na baterie?

Jak taki koszt eksploatacji autobusu na wodór wypada w porównaniu do kosztów użytkowania autobusów bateryjnych, które również wykorzystuje operator miejskiego transportu z Konina?

Obecnie MZK Konin posiada 7 autobusów Solaris Urbino 12 Electric i jeden elektryczny autobus Pilea (to marka rozwijana wcześniej przez Rafako, obecnie należąca do Agencji Rozwoju Przemysłu).

Magdalena Przybyła z MZK Konin przekazała nam, że w ciągu 3 kwartałów 2024 r. bateryjne autobusy należące do operatora transportu miejskiego z Konina przejechały w sumie 495 442 km, zużywając 430 128 kWh energii elektrycznej. Koszt tej energii wyniósł dokładnie 508 825,83 zł netto (około 1,18 zł/kWh). Daje to koszt przejechania 1 km autobusem bateryjnym równy 1,02 zł netto (102 zł/100 km), czyli 4 razy mniej niż koszt użytkowania autobusów na wodór.
.

.
Rozważając sens zakupu autobusów wodorowych, warto jednak wziąć pod uwagę, że rynek czystego wodoru w Polsce dopiero raczkuje. Marginalna podaż tego paliwa ma odzwierciedlenie w jego cenie. Uruchamianie kolejnych elektrolizerów wykorzystujących do produkcji wodoru odnawialną energię elektryczną z pewnością będzie sprzyjać spadkowi ceny H2.

Na razie w naszym kraju działa jedna instalacja do produkcji zielonego wodoru, która znajduje się w Gaju Oławskim pod Wrocławiem. Jej właściciel prowadzi rozmowy z władzami Wałbrzycha, które będą poszukiwać paliwa do zasilenia swoich wodorowych autobusów. Więcej na ten temat w artykule: Rusza pierwsza w Polsce komercyjna instalacja do produkcji zielonego wodoru.

Piotr Pająk

piotr.pajak@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.