Warszawa z rekordową dotacją na autobusy elektryczne
Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie kupią autobusy elektryczne dla miasta. To największy taki projekt w skali kraju.
Na warszawskie ulice niedługo wyjadą nowe autobusy elektryczne. Stołeczny przewoźnik otrzymał dofinansowanie zakupu 80 zeroemisyjnych pojazdów. Umowa z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przewiduje wsparcie inwestycji kwotą ponad 236 mln zł.
Jak podkreślają urzędnicy, dotacja na zakup 80 nowych autobusów elektrycznych jest jedną z największych pozyskanych przez MZA w ostatnich latach. Inwestycja stołecznego przewoźnika jest także największym projektem w skali kraju. Cały projekt jest realizowany w ramach programu priorytetowego Zielony transport publiczny prowadzonego przez NFOŚiGW. Jest to już trzeci nabór. Pełna nazwa wspieranego projektu to „Ograniczenie emisji zanieczyszczeń przez transport miejski w Warszawie poprzez wymianę autobusów spalinowych na autobusy o napędzie elektrycznym”.
Całość inwestycji wyceniono na 328 mln zł. Dofinansowanie pokryje zatem ponad 72 proc. całości, a resztę ma dołożyć miasto. Środki przekazane przez NFOŚiGW pochodzą z unijnego Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO).
Finansowany przez KPO program ma na celu wzrost wykorzystania paliw alternatywnych i zwiększenia udziału zeroemisyjnych środków transportu, co jest spójne z priorytetami Unii Europejskiej w tym obszarze. Zastąpienie starszych pojazdów nowoczesnymi zeroemisyjnymi autobusami przyczyni się do zmniejszenia negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne i zdrowie mieszkańców.
W ramach inwestycji Warszawa otrzyma dofinansowanie na zakup 50 pojazdów przegubowych i 30 pojazdów o długości 12 metrów. Jak zapewniają urzędnicy, wszystkie nowe autobusy mają być napędzane czystą energią.
Jakie autobusy pojadą w stolicy?
Obecnie trwa przetarg, do którego zgłosiły się trzy firmy: Solaris Bus & Coach, hiszpański Irizar oraz przedstawiciel chińskiego Yutonga – Busnex.
Urzędnicy zapewniają, że nowe pojazdy zapewnią pasażerom komfortowe warunki podróży. Autobusy ładowane przez wtyczkę plug-in będą wyposażone w klimatyzację oraz elektroniczną informację wewnętrzną i zewnętrzną. Ładowarki USB zapewnią pasażerom możliwość ładowania urządzeń mobilnych. Nie zapomniano także o potrzebach osób z niepełnosprawnościami – autobusy będą niskopodłogowe.
Jak podają Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie, stołeczny przewoźnik jest jednym z europejskich liderów we wprowadzaniu transportu zeroemisyjnego. Pierwsze autobusy elektryczne wprowadzono w stolicy 2015 r., obecnie we flocie MZA jest ich 161. Nowe autobusy mają pojawić się w roku 2026. Wtedy flota zeroemisyjnych autobusów w stolicy będzie liczyła 271 pojazdów.
Dofinansowanie na zeroemisyjne autobusy
Jednym z miast, które także złożyły wniosek w programie Zielony Transport Publiczny, jest Gniezno. Dzięki finansowaniu z Krajowego Planu Odbudowy pierwsze elektryczne autobusy wjechały już do miasta. Więcej na ten temat w artykule: Miliardy dofinansowania z KPO na zakup zeroemisyjnych autobusów.
Miasta w całej Polsce chętnie korzystają z dofinansowania do wymiany taboru komunikacji miejskiej. Umowę na zakup autobusów wodorowych podpisano także w Rzeszowie. Pisaliśmy o tym w artykule: Rzeszów z dofinansowaniem na autobusy wodorowe.
Na wymianę pojazdów z dofinansowaniem zdecydowała się także Komunikacja Miejska w Rybniku, która zamówiła 20 miejskich autobusów wodorowych. Więcej o tym w artykule: Znamy cenę wodoru dla śląskich autobusów.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.