Dopłaty w Moim Elektryku 2.0 także na zezłomowanie auta
Ruszyły konsultacje projektu nowej edycji programu dopłat do zakupu i wynajmu samochodów elektrycznych. Program Mój Elektryk 2.0 ma wystartować w 2025 r. Dofinansowanie będzie można otrzymać także na zezłomowanie starego auta.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) skierował do konsultacji projekt programu Mój Elektryk 2.0 przewidującego dopłaty do zakupu, leasingu i wynajmu długoterminowego aut elektrycznych.
Pieniądze na program Mój Elektryk 2.0 mają pochodzić z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności Polski (KPO). Na ten cel ma zostać przeznaczone 1,613 mld zł.
Na co będzie można otrzymać dopłatę?
Dofinansowanie w programie Mój Elektryk 2.0 będzie można otrzymać na zakup, leasing bądź wynajem długoterminowy nowego pojazdu zeroemisyjnego kategorii M1 wykorzystującego do napędu wyłącznie:
- energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania,
- energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych,
- silnik, którego cykl pracy nie prowadzi do emisji gazów cieplarnianych lub innych substancji objętych systemem zarządzania emisjami gazów cieplarnianych.
Dopłacie ma podlegać zakup auta, którego cena nie przekracza 225 tys. zł.
Dofinansowania nie będzie można otrzymać na pojazdy, które w momencie zakupu, podjęcia leasingu lub wynajmu długoterminowego miały przebieg powyżej 6 tys. km. Pojazd zeroemisyjny objęty dofinansowaniem będzie musiał zostać ubezpieczony od uszkodzeń, zniszczeń oraz utraty wartości na skutek zderzeń, kolizji, zdarzeń losowych, uszkodzeń przez osoby trzecie oraz kradzieży, w tym polisą OC oraz AC (autocasco).
Do kosztów kwalifikowanych będzie można zaliczyć:
- koszty zakupu nowych pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1,
- koszt opłaty wstępnej ustalonej w umowach leasingu/wynajmu długoterminowego.
Podatek od towarów i usług (VAT) według planów autorów programu Mój Elektryk 2.0 ma być wydatkiem niekwalifikowanym.
Kto dostanie dofinansowanie?
Dofinansowanie będą mogły otrzymać osoby fizyczne, w tym osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą (JDG). Ostateczny odbiorca wsparcia może otrzymać jedno dofinansowanie obejmujące jeden pojazd zeroemisyjny.
Dotacja i premia za zezłomowanie starego auta
Dotacja będzie wypłacona tylko w formie refundacji po zakupie pojazdu lub po uiszczeniu opłaty wstępnej ustalonej w umowach leasingu/wynajmu długoterminowego i po podpisaniu protokołu przekazania pojazdu.
Osoby fizyczne – dofinansowanie na zakup auta
Wysokość podstawowego dofinansowania na zakup auta elektrycznego dla osób fizycznych wyniesie do 18,75 tys. zł. Dofinansowanie będzie mogło być wyższe o 11,25 tys. zł przy dochodzie ostatecznego odbiorcy wsparcia wynoszącym nie więcej niż 120 tys. zł rocznie.
Dodatkowo będzie przysługiwać premia do 10 tys. zł za zezłomowanie samochodu spalinowego, którego ostateczny odbiorca wsparcia jest właścicielem co najmniej od 3 lat oraz zezłomowanie samochodu nastąpiło nie wcześniej niż 1 lutego 2020 r.
Osoby fizyczne – dofinansowanie na leasing i wynajem długoterminowy
Wysokość podstawowego dofinansowania do opłaty wstępnej na leasing lub wynajem długoterminowy auta elektrycznego dla osób fizycznych wyniesie do 30 tys. zł. Dofinansowanie będzie mogło być wyższe o 5 tys. zł przy dochodzie ostatecznego odbiorcy wsparcia wynoszącym nie więcej niż 120 tys. zł rocznie.
Dodatkowo będzie przysługiwać premia do 5 tys. zł za zezłomowanie samochodu spalinowego, którego ostateczny odbiorca wsparcia jest właścicielem co najmniej od 3 lat oraz zezłomowanie samochodu nastąpiło nie wcześniej niż 1 lutego 2020 r.
JDG – dofinansowanie na zakup, leasing i wynajem auta
Wysokość podstawowego dofinansowania na zakup auta elektrycznego dla osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą wyniesie do 30 tys. zł.
Dodatkowo będzie przysługiwać premia do 10 tys. zł za zezłomowanie samochodu spalinowego, którego ostateczny odbiorca wsparcia jest właścicielem co najmniej od 3 lat oraz zezłomowanie samochodu nastąpiło nie wcześniej niż 1 lutego 2020 r.
Takie same warunki dofinansowania w przypadku tej kategorii beneficjentów mają przysługiwać w przypadku dofinansowania do opłaty wstępnej na leasing lub wynajem długoterminowy auta elektrycznego.
Kiedy będzie realizowany program Mój Elektryk 2.0?
Program Mój Elektryk 2.0 ma być realizowany w latach 2025-2026, przy czym okres kwalifikowalności kosztów przewidziano od 1 lipca 2024 r. do 31 marca 2026 r.
Zawieranie umów na następować najpóźniej do połowy 2026 r., a wydatkowanie środków ma zostać zakończone do 31 sierpnia 2026 r.
Nabór wniosków w Moim Elektryku 2.0 będzie mógł zakończyć się wcześniej, jeśli wyczerpana zostanie dostępna alokacja.
Co z dopłatami z Mojego Elektryka w 2024?
Z powodu wyczerpania budżetu na dopłaty do leasingu samochodów elektrycznych (660 mln zł) w dotychczasowej edycji programu Mój Elektryk nabór wniosków o dofinansowanie w tym zakresie został wstrzymany kilka miesięcy temu.
Program Mój Elektryk jest jednak nadal prowadzony w dwóch pozostałych ścieżkach. Przyjmowane są wnioski o dotacje do zakupu pojazdów przez osoby fizyczne (alokacja 200 mln zł) oraz przez przedsiębiorców i podmioty inne niż osoby fizyczne (alokacja 100 mln zł). Więcej na ten temat w artykule: Leasing z dopłatą z Mojego Elektryka zostanie wznowiony.
Piotr Pająk
piotr.pajak@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Czyli znowu największe dopłaty tam gdzie zarobią banki
Nie będzie kredytu 0 % na mieszkania to kasa do banków poleci na leasingu i najemgownoterminowy. Uśmiechnięta Polska