REKLAMA
 
REKLAMA

Miliardy dofinansowania z KPO na zakup zeroemisyjnych autobusów

Miliardy dofinansowania z KPO na zakup zeroemisyjnych autobusów

Dzięki finansowaniu z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) do polskich miast wjedzie niemal 1,2 tys. zeroemisyjnych autobusów. Nowe pojazdy mają się przyczynić nie tylko do poprawy jakości podróży, ale także powietrza. Pierwsze elektryczne autobusy trafiły właśnie do Gniezna. 

W obecności Pauliny Hennig-Kloski, minister klimatu i środowiska, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Gnieźnie odebrało pięć z 10 elektrycznych autobusów kupionych w ramach projektu o wartości 30 mln. Aż 75 proc. tej sumy stanowi dotacja z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Druga połowa zamówienia trafi do Gniezna do marca 2025 r.

REKLAMA

Blisko 3,4 mld zł na ponad tysiąc elektrycznych autobusów

Minister podkreśliła, że te pięć autobusów to jedynie mały wycinek wielkiego rządowego planu wymiany taboru autobusowego w polskich miastach. Gniezno jest bowiem jednym z wielu miast w Polsce, które złożyły wniosek w programie Zielony Transport Publiczny.

W tym programie na wsparcie zakupu 1159 autobusów zeroemisyjnych w ramach w inwestycji G1.3.2 Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy) NFOŚiGW przeznaczył kwotę 3,379 mld zł. Fundusz właśnie zawiera umowy na trzeci już nabór oraz aneksuje umowy z poprzednich naborów.

Jak wskazała Paulina Hennig-Kloska, miasta w całej Polsce chętnie korzystają z dofinansowania do wymiany taboru komunikacji miejskiej. Niedawno umowę na zakup autobusów wodorowych podpisano w Rzeszowie. Pisaliśmy o tym w artykule: Rzeszów z dofinansowaniem na autobusy wodorowe.

REKLAMA

Na wymianę pojazdów z dofinansowaniem zdecydowała się także Komunikacja Miejska w Rybniku, która zamówiła 20 miejskich autobusów wodorowych. Więcej o tym w artykule: Znamy cenę wodoru dla śląskich autobusów.

220 km na jednym ładowaniu

Nowe niskopodłogowe autobusy o długości 12 m, które trafiły do Gniezna, są przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami i pasażerów podróżujących z wózkami dziecięcymi. W każdym autobusie jest jedno miejsce dla wózka. Klimatyzowane pojazdy wyposażone w system rekuperacji energii oraz innowacyjny system informacji pasażerskiej mają 31 miejsc siedzących i 43 miejsca stojące.

Autobusy napędzane są silnikiem o mocy 220 kW, a ogranicznik prędkości pozwoli na jazdę z prędkością do 70 km/h. Ładowanie baterii Solaris High Energy odbywa się przez złącze plug-in i trwa od dwóch do pięciu godzin. Zajezdnię wyposażono także w pięć dwustanowiskowych ładowarek typu plug-in o mocy 120 kW, dwie pojedyncze ładowarki mobilne o mocy 40 kW oraz stację transformatorową. W przyszłości baterie mają być ładowane także przez pantograf.

W ramach zamówienia szkolenie przeszło 30 pracowników gnieźnieńskiego przewoźnika: 20 kierowców i 10 mechaników. Pierwsze kursy e-busów zaplanowano na początek listopada.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Brak komentarzy
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA