Rzeszów z dofinansowaniem na autobusy wodorowe
Rzeszów uzyskał dofinansowanie do zakupu zeroemisyjnych autobusów wodorowych. W miejskim ratuszu podpisy pod dokumentem złożyli prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek i prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Dorota Zawadzka-Stępniak. W uroczystości wzięła udział ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska.
W ramach trzeciego już naboru w programie Zielony transport publiczny Rzeszów otrzyma 70 mln zł na zakup 20 nowych zeroemisyjnych autobusów wodorowych, które zasilą miejski tabor. Finansowanie przekaże Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
Program Zielony transport publiczny ma na celu wzrost wykorzystania paliw alternatywnych i zwiększenia udziału zeroemisyjnych środków transportu, co jest spójne z priorytetami Unii Europejskiej w tym obszarze. Zastąpienie starych, wysłużonych pojazdów nowoczesnymi autobusami wodorowymi przyczyni się do zmniejszenia negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne i zdrowie mieszkańców stolicy Podkarpacia.
Rozwój elektromobilności w sektorze transportu przynosi pozytywne zmiany dla środowiska i przede wszystkim dla mieszkańców. Realizowany przez NFOŚiGW program Zielony transport publiczny wspiera samorządy w poszerzaniu floty komunikacji miejskiej o zeroemisyjne pojazdy elektryczne, w tym wodorowe, co przyczynia się do poprawy jakości powietrza i bezpośrednio przekłada się na jakość życia w miastach – powiedziała Dorota Zawadzka-Stępniak, prezes zarządu NFOŚiGW.
Po wprowadzeniu autobusów wodorowych do floty rzeszowskiego przewoźnika emisja CO2 ma spaść o 871,58 Mg/rok. Spodziewane ograniczenie emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10) ma wynieść 0,11975 Mg/rok, a tlenków azotu – 5,47 Mg/rok. Zmniejszenie zużycia energii końcowej szacowane jest na 2808 MWh/rok.
Autobusy wodorowe pojadą w przyszłym roku
Nowe pojazdy będą zasilane z ogniw paliwowych wodorowych. Autobusy będą miały minimum 55 miejsc i będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Poprawi to dostępność i komfort podróży publicznymi środkami transportu w Rzeszowie.
Całkowity koszt inwestycji „Zakup autobusów wykorzystujących energię wytworzoną z wodoru w Rzeszowie” opiewa na prawie 98 mln zł. Dotacja przyznana miastu wynosi dokładnie 69 mln 637 tys. 400 zł, co stanowi aż 87,48 proc. kosztów.
Miasto planuje ogłosić przetarg na dostawę pojazdów w najbliższym czasie, a pierwsze z nich mogą pojawić się na ulicach Rzeszowa już w przyszłym roku. Projekt ma zostać zakończony wiosną 2026 r.
Inwestycje w zielony tabor
Trzeci nabór wniosków w ramach programu Zielony transport publiczny skierowany był do operatorów publicznego transportu zbiorowego (przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej) oraz organizatorów publicznego transportu zbiorowego (samorządy). Rzeszów jeszcze w 2023 r. złożył wniosek o wsparcie finansowe do zakupu 20 autobusów wodorowych w ramach programu.
Program przewiduje wsparcie przedsięwzięć obejmujących:
- zakup nowych autobusów elektrycznych wykorzystujących do napędu energię elektryczną lub wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nich ogniwach paliwowych;
- zakup nowych trolejbusów, tj. autobusów przystosowanych do zasilania energią elektryczną z sieci trakcyjnej wyposażonych w dodatkowy układ napędu, dzięki któremu będą mogły pokonywać trasę bez trakcji elektrycznej (np. baterie trakcyjne lub wodorowe ogniwo paliwowe);
- modernizację lub budowę niezbędnej infrastruktury ładowania energią elektryczną lub tankowania wodoru oraz instalacji odnawialnych źródeł energii, wykorzystywanej do obsługi i prawidłowego użytkowania autobusów (punkty ładowania/ tankowania wodoru lub sieci trakcyjnej).
Wodorowy tabor na polskich drogach
W Polsce wśród miast zainteresowanych wprowadzeniem autobusów z napędem wodorowym są m.in. Rybnik, Poznań, który zamówił 25 autobusów wodorowych, Chełm i Gdańsk.
Jeden autobus wodorowy jeździ już w taborze MZK Konin, a niebawem pojawi się w tym mieście 10 nowych autobusów zasilanych wodorem. Więcej o tym w artykule: Konin wybrał dostawców autobusów wodorowych.
Na autobusy wodorowe zdecydowały się także Lublin i Wałbrzych.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Jaki w tym sens, powinni dalej inwestować w elektryki.
Zmniejszenie zużycia energii końcowej szacowane jest na 2808 MWh/rok.
„Program Zielony transport publiczny ma na celu wzrost wykorzystania paliw alternatywnych” przypomnę alkohol etylowy też alternatywnym paliwem, a co jak co to Podlasie to mistrzowie świata w produkcji. Wiec dla czego ten wodór ?