REKLAMA
 
REKLAMA

Szybkie ładowanie w czasie zakupów? Na parkingach Biedronki

Szybkie ładowanie w czasie zakupów? Na parkingach Biedronki
Fot. Biedronka

Biedronka uruchamia kolejne stacje ładowania samochodów elektrycznych na parkingach przy swoich sklepach. Auto można naładować już przy 210 dyskontach sieci. Do końca roku pod sklepami ma powstać 500 stacji.

W sieci Biedronki instalacja największego w Polsce ogólnodostępnego systemu ładowania aut elektrycznych i hybrydowych trwa od ubiegłego roku. Pierwotnie stacje zaplanowano w 600 lokalizacjach. Pierwsze uruchomione zostały w lipcu 2023 r. w Warszawie. Za instalację stacji ładowania i ich funkcjonowanie (oprogramowanie i obsługę płatności) odpowiada Powerdot. Właśnie uruchomił kolejną stację w nadmorskim Dziwnowie.

Teraz kierowcy elektryków mają do dyspozycji już 210 stacji ładowania o dużej mocy zlokalizowanych przy Biedronkach w całym kraju. Z kolei prawie 170 obiektów oczekuje na finalizację procedur związanych z oddaniem do użytku. Przypomnijmy, że 2024 r. Biedronka rozpoczęła z siecią stacji ładowania aut elektrycznych rozlokowanych w 54 miejscowościach.

REKLAMA

Paweł Stolecki, dyrektor operacyjny i członek zarządu sieci Biedronka, obserwuje, że klienci, robiąc zakupy, coraz częściej korzystają także z innych usług dostępnych tuż przy marketach sieci, takich jak maszyny paczkowe czy stacje ładowania samochodów.

Jesteśmy zawsze blisko swoich klientów i ich potrzeb, dlatego nasze stacje ładowania powstają nie tylko w dużych miastach, ale też w mniejszych miejscowościach, w tym w kurortach wakacyjnych. Dbamy o to, aby osoby odpoczywające na wakacjach i podróżujące po Polsce elektrykami, mogły przemieszczać się bez stresu o zasięg swoich samochodów, a jednocześnie wykorzystały czas, w którym pojazd się ładuje, na zrobienie zakupów.

Do miejscowości turystycznych, w których można już naładować elektryka, robiąc jednocześnie zakupy w sklepie Biedronka, należą m.in.: Lądek-Zdrój, Gniezno, Drawski Młyn, Bochotnica koło Nałęczowa, Kraków, Gdańsk, Częstochowa, Lidzbark Warmiński, Lublin, Tuchola. Wkrótce dołączą Władysławowo, Ustrzyki Dolne i – dla wypoczywających w Górach Świętokrzyskich – Kielce.

Uruchomiona właśnie stacja ładowania w Dziwnowie, podobnie jak inne urządzenia Powerdot usytuowane przy sklepach Biedronka, ma łączną moc 120 kW i dysponuje trzema złączami (CCS, ChaDeMo oraz AC).

Już 630 do dyspozycji

Do tej pory na parkingach Biedronki powstało w sumie prawie 400 stacji, które dysponują ponad 1,1 tys. złączy. Z tego 630 złączy w 210 lokalizacjach oddano już do użytkowania. Stacje mają moc 120 kW, która umożliwia naładowanie średniej wielkości baterii w około 20 minut.

Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny Powerdot w Polsce, podkreśla, że aby korzystać z urządzeń zlokalizowanych przy sklepach, nie jest wymagana wcześniejsza rejestracja, dzięki czemu urządzenia dostępne są dla każdego bez czasochłonnych formalności. Za usługę ładowania można zapłacić kartą płatniczą. Płatności można też dokonać, skanując kod QR lub korzystając z roamingu.

Procedury przyłączeniowe opóźniają budowę stacji

Kiedy ogłoszono projekt w lipcu 2023 r., planowano, że do końca 2024 r. stacje powstaną w 600 lokalizacjach. Jednak zgodnie z aktualnym harmonogramem projektu w terminie tym wybudowanych będzie 500 stacji ładowania, z czego 300-400 zostanie oddanych do użytkowania.

REKLAMA

Różnica pomiędzy liczbą wybudowanych i zainstalowanych stacji ładowania spowodowana jest wydłużonym czasem oczekiwania na działania po stronie firm energetycznych, takich jak montaż liczników i podanie napięcia. Opóźnienia wynikają ze zwłoki w uruchamianiu procedur przyłączeniowych w spółkach energetycznych, w tym m.in. niezbędnych procedur przetargowych. Inną przyczyną opóźnień w budowie przyłączy jest znaczące ograniczenie przepustowości w spółkach energetycznych, wynikające z wysokiego popytu na nowe punkty zasilania (OZE, budownictwo, prywatna i publiczna e-mobilność).

W infrastrukturę inwestują także inne sieci

Lidl także stawia kolejne stacje ładowania samochodów elektrycznych przed swoimi sklepami. Do końca 2025 r. planuje uruchomić je przed wszystkimi placówkami. Więcej o tym w artykule: Stacje ładowania staną przy wszystkich sklepach Lidla.

Z kolei Transgourmet Polska, właściciel m.in. marki Selgros, na dostawcę usług ładowania wybrał firmę ChargeEuropa. Stacje ładowania mają stanąć na parkingach przy wszystkich 19 halach Selgrosa w Polsce.

Podobny zamiar ma także sieć sklepów Polomarket, która nawiązała współpracę z operatorem sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Stacje ładowania powstaną w pierwszych 30 lokalizacjach w Polsce. W całym kraju Grupa Polomarket ma 280 placówek.

Z kolei 170 punktów ładowania przy ponad 70 obiektach handlowych sieci Carrefour zlokalizowanych w 65 miastach w całej Polsce zrealizuje Eleport, dostawca usług infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Więcej o tym w artykule: Carrefour rozwija sieć stacji ładowania samochodów elektrycznych.

Stokrotka we współpracy z firmą Inbalance grid planuje zainstalować ładowarki w 114 lokalizacjach. Stacje mają zapewniać szybkie ładowanie. Więcej na ten temat w artykule: Stacje ładowania elektryków staną przy sklepach Stokrotka w całej Polsce.

W Polsce przybywa aut elektrycznych

Najnowsze dane dotyczące wzrostu liczby samochodów elektrycznych w Polsce podano w Polish EV Outlook Index, cyklicznej analizie rynku elektromobilności w Polsce. Według nich na koniec lipca 2024 r. w naszym kraju zarejestrowanych było łącznie 70 556 osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów zasilanych wyłącznie energią elektryczną. Z kolei liczba ogólnodostępnych punktów ładowania w lipcu wzrosła do 7563, z czego 2215 stanowiły punkty DC.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Szkoda tylko że biedronka ma dużo drożej niż na Lidlu. 2.99 w porównaniu do 1.99

Ceny na stacjach PowerDOT nie napawają optymizmem w kontekście rozwoju elektromobilności 🙁

mega fajne rozwiązanie i dobrze że takie ładowarki są ale takiej jest ładować w domu takie auto, wystarczy kupić polską ładowarkę lenergizee i korzystać z nocnej taryfy a jeszcze lepiej jak ktoś ma panele fotowoltaiczne

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA