REKLAMA
 
REKLAMA

Wstrzymano dopłaty do leasingu elektryków w programie Mój Elektryk

Wstrzymano dopłaty do leasingu elektryków w programie Mój Elektryk
Fot. Pixabay - A. Krebs

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW)  ogłosił zmiany w programie Mój Elektryk. Jednocześnie podjął decyzję o czasowym wstrzymaniu naboru w ścieżce leasingowej programu.

Od 1 września 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. nie będzie można składać wniosków o dofinansowanie do leasingu elektryków w programie Mój Elektryk. NFOŚiGW wyjaśnia, że przewidziana na ten cel pula środków wysokości 660 mln zł została wyczerpana.

Fundusz zapewnia jednak, że nabór wniosków o dofinansowanie leasingu pojazdów w programie Mój Elektryk będzie wznowiony w 2025 r. z wykorzystaniem nowego źródła finansowania. Wnioski będzie można również składać na pojazdy zakupione w drugiej połowie 2024 r.

REKLAMA

Dlaczego jest przerwa w naborze?

Fundusz podał, że przerwa w naborze wniosków związana jest z prowadzonymi przygotowaniami dokumentacji programowej dla nowego źródła finansowania programu Mój Elektryk.

NFOŚiGW pracuje także nad nowym programem dopłat do kupna używanych aut elektrycznych, który ma ruszyć jesienią 2024 r. Informacje o uruchomieniu tego programu potwierdził w korespondencji z naszym portalem serwis prasowy NFOŚiGW. Więcej o tym w artykule: Wiadomo, kiedy może ruszyć program dopłat do używanych elektryków.

Dotacje do zakupu elektryków wciąż dostępne

Choć w programie Mój Elektryk skończyła się pula środków na leasing pojazdów elektrycznych, to wciąż można otrzymać dotacje do zakupów zeroemisyjnych pojazdów za gotówkę i na kredyt.

REKLAMA

Osoby fizyczne mogą nadal składać wnioski o dofinansowanie zakupu elektryka. Na dopłaty dla tej grupy beneficjentów przewidziano pulę środków w wysokości 100 mln zł, z czego – jak podaje NFOŚiG – wykorzystano już około 75 proc. W programie do wykorzystania pozostało zatem jeszcze 25 mln zł. Biorąc jednak pod uwagę wysokość dotacji, można oszacować, że dopłatę uzyska około tysiąca wnioskujących.

Przypomnijmy, że dotacja dla osób indywidualnych wynosi 18 750 zł, przy czym cena zeroemisyjnego samochodu nie może przekroczyć 225 000 zł. Dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny dotacja wynosi 27 000 zł i w tym przypadku nie na limitu kosztu zakupu samochodu.

Z kolei dla przedsiębiorców na dofinansowanie zakupu pojazdów elektrycznych w budżecie programu Mój Elektryk do wykorzystania pozostało około 86 mln zł. Dotacja do samochodów osobowych wynosi 18 750 zł przy limicie kosztów 225 000 zł. W przypadku dostawczych samochodów elektrycznych dotacja zależy od przebiegu rocznego i wynosi do 20 lub do 30 proc. kosztów kwalifikowanych (nie więcej niż 50 tys. zł i 70 tys. zł). Dotacja do motocykli i motorowerów wynosi maksymalnie 4000 zł.

Łączny budżet programu Mój Elektryk realizowanego od 2021 r. wynosi 960 mln zł. Dotychczas w ramach programu (według stanu na 15 sierpnia br.) złożono 25 361 wniosków, z czego zatwierdzono 22 327 wniosków na łączną kwotę ponad 828,5 mln zł. Jak dotąd operatorzy programu wypłacili łączną kwotę ponad 800,1 mln zł z 21 543 wniosków.

Dane statystyczne dla naborów programu Mój Elektryk
Dane statystyczne dla wszystkich naborów programu Mój Elektryk wg stanu na 15 sierpnia 2024. Źródło: NFOŚiGW

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

660 mln zlotych aby 25000 użytkowników aut miało dotację, każdy kto liczy ten wie czy ma to sens…

Dla tych beneficjentów – oczywiste, że ma sens. Za to idiotów, którzy wymyslili wyrzucanie publicznych pieniędzy w taki sposób powinni pozamykać.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA