REKLAMA
 
REKLAMA

Autobusy wodorowe z Polski pojadą do kolejnych europejskich miast

Autobusy wodorowe z Polski pojadą do kolejnych europejskich miast
Fot. Solaris

Kolejne europejskie miasta stawiają na wodorowy transport publiczny. Zeroemisyjne pojazdy do francuskiego Belfort i niemieckiego Kerpen dostarczy firma Solaris.

Producent zrealizuje zamówienie na dostawę ośmiu przegubowych autobusów wodorowych Urbino o długości 18 m dla podmiotu publicznego SMTC (Le Syndicat Mixte des Transports en Commun du Territoire de Belfort), który zrzesza operatorów transportu w regionie. Nowe autobusy wodorowe zasilą flotę przewoźnika Régie des Transports du Territoire de Belfort (RTTB) zarządzającego transportem autobusowym w Belfort.

Zeroemisyjne autobusy dla francuskiego miasta zostaną wyposażone w silnik elektryczny o mocy 240 kW, nowoczesny system wodorowy, na który składają się m.in. ogniwo wodorowe o mocy 100 kW i system kompozytowych zbiorników. Mogą one zmagazynować ponad 50 kg wodoru pod ciśnieniem 350 barów. Baterie Solaris High Power będą wspomagać ogniwo paliwowe w chwilach największego zapotrzebowania na energię elektryczną.

REKLAMA

Napęd modułowy, w który będą wyposażone autobusy, dzięki rozproszeniu elementów składowych umożliwia lepsze wykorzystanie miejsca na dachu. Takie rozwiązanie pozwala także na zwiększenie przestrzeni pasażerskiej.

Zgodnie z najnowszymi przepisami zamówione modele Urbino hydrogen będą wyposażone w funkcjonalności GSR2, m.in. w system informujący o obecności innych uczestników ruchu drogowego w tzw. martwym polu widzenia. Pojazdy będą wyposażone w wysokowydajną klimatyzację z funkcją grzania pompą ciepła. W autobusach dla RTTB znajdzie się dodatkowo także system monitoringu i zdalnego zarządzania flotą eSConnect.

Dostawy wodorowych autobusów do Belfort zaplanowano na drugą połowę 2025 r.

Wodorowe autobusy w europejskich miastach

W ostatnim czasie to już trzecie zamówienie na autobusy wodorowe z rynku francuskiego. Niedawno Solaris informował, że dostarczy zeroemisyjne pojazdy do Artois Mobilités dla sieci transportowej TADAO w północnej Francji. Więcej o tym w artykule: Wodorowe autobusy z Polski w kolejnym francuskim mieście.

REKLAMA

Z kolei dla Île-de-France Mobilités Solaris realizuje zamówienie na 22 autobusy wodorowe. Będą one częścią pilotażowego projektu wodorowego realizowanego przez tego przewoźnika. Więcej o tym w artykule: Autobusy wodorowe z Polski we flocie francuskiego i włoskiego przewoźnika.

Wykorzystanie technologii wodorowej w transporcie publicznym zyskuje na popularności. Jak podaje Solaris, producent jest w tym względzie zdecydowanym liderem – w 2023 r. miał 44,5 proc. proc. udziałów w tej części rynku. W 25 miastach całej Europy ruch pasażerski obsługuje  już ponad 220 modeli Urbino hydrogen. Przewożą one pasażerów m.in. w Barcelonie, Bratysławie, Madrycie, Poznaniu i Wenecji. Na kolejne lata Solaris otrzymał zamówienia na 535 pojazdów wodorowych, z terminem realizacji w latach 2024-2026.

Niemcy stawiają na transport wodorowy

Solaris zrealizuje także kolejne dostawy autobusów wodorowych na rynku niemieckim. Tym razem 26 Solarisów Urbino 12 hydrogen zamówił miejski przewoźnik REVG w Kerpen. Producent dostarczył do Kerpen już dwa pierwsze egzemplarze, a dostawy pozostałych pojazdów zaplanowano na 2025 r.

W tym przypadku zamówione autobusy będą wyposażone w wodorowe ogniwa paliwowe o mocy 70 kW generujące energię elektryczną bezpośrednio na pokładzie autobusu. Za zasilanie odpowiedzialne będą centralne silniki elektryczne. Pojazdy Urbino wyposażone zostaną w baterie Solaris High Power, które będą wspomagać pracę ogniw paliwowych w godzinach szczytu.

Autobusy Solaris Urbino hydrogen jeżdżą już w takich niemieckich miastach jak: Kolonia, Wuppertal, Hofolding, Weimar, Frankfurt, Gross-Zimmern, Aschaffenburg i obszar metropolitalny Monachium. Kolejne kontrakty są w trakcie realizacji i wkrótce zasilają floty miejskich przewoźników w: Krefeld, Güstrow, Gross-Gerau, Hamburgu, Gummersbach, Essen, Düsseldorfie i Duisburgu.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Brak komentarzy
REKLAMA
 
REKLAMA
REKLAMA
Wywiady