Ministerstwo zaproponowało opłaty dla operatorów stacji ładowania na 2025
Ministerstwo klimatu przedstawiło stawki opłat, które będą musieli ponieść w przyszłym roku operatorzy stacji ładowania samochodów elektrycznych oraz punktów tankowania gazu ziemnego lub wodoru. Dotyczyć one będą także dostawców usług ładowania.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt rozporządzenia w sprawie wysokości opłaty za nadanie indywidualnego kodu identyfikacyjnego, uznanie kodu oraz ich utrzymanie w systemie teleinformatycznym oraz terminu wnoszenia tej opłaty w roku 2025.
Do cyklicznego wydawania takiego rozporządzenia resort klimatu jest zobligowany na mocy przepisów z ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zgodnie z tą ustawą minister właściwy ds. energii powinien w terminie do 15 grudnia każdego roku określić na kolejny rok kalendarzowy wysokość stawek opłaty za nadanie numeru Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych (EIPA), uznanie kodu oraz ich utrzymanie w systemie teleinformatycznym oraz termin wnoszenia tej opłaty.
Ministerstwo tłumaczy, że projektowane rozporządzenie ma na celu dalsze finansowanie EIPA, którą prowadzi Urząd Dozoru Technicznego (UDT).
Pieniądze na utrzymanie ewidencji
Ewidencję Infrastruktury Paliw Alternatywnych prowadzi UDT w celu zapewnienia użytkownikom pojazdów elektrycznych oraz pojazdów napędzanych gazem ziemnym lub wodorem informacji ułatwiających korzystanie z infrastruktury paliw alternatywnych.
Rejestr EPIA zawiera informacje o współrzędnych ogólnodostępnych stacji ładowania, stacji gazu ziemnego i stacji wodoru, na których jest świadczona usługa tankowania wodoru, aktualnych cenach paliw alternatywnych oraz dostępności punktów ładowania zainstalowanych w ogólnodostępnych stacjach ładowania.
Baza tworzona przez UDT ma obejmować wszystkie ogólnodostępne stacje na terenie Polski. Jej celem jest ułatwienie korzystania z infrastruktury paliw alternatywnych na wczesnym etapie rozwoju tego rynku, a także przyczynienie się do rozwoju sektora pojazdów zero- i niskoemisyjnych. Rejestr jest dostępny na stronie eipa.udt.gov.pl.
Koszt prowadzenia rejestru
Do marca 2022 r. rejestr był prowadzony ze środków własnych Urzędu Dozoru Technicznego, jednak – jak tłumaczy resort klimatu – rozwój sieci stacji ładowania i tankowania wymusza na UDT prowadzenie coraz bardziej zaawansowanego i obejmującego coraz więcej informacji systemu teleinformatycznego. W ten sposób ministerstwo uzasadnia potrzebę dodatkowego sfinansowania prac nad rejestrem.
Szacunkowy roczny koszt prowadzenia rejestru, zgodnie z informacjami przekazanymi przez UDT, wynosi około 350 tys. zł.
„Ułatwienie prowadzenia rejestru i jego ulepszanie było możliwe przez wprowadzenie stosunkowo niewielkiej opłaty, którą ponoszą obecnie dostawcy usług ładowania (50 zł od dostawcy) oraz operatorzy ogólnodostępnych stacji ładowania, stacji gazu ziemnego lub stacji wodoru, na których świadczona jest usługa tankowania wodoru (10 zł od stacji)” – informuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska.
„Obecnie rejestr obejmuje prawie 7000 punktów ładowania pojazdów energią elektryczną na terenie całej Polski. W związku z tym zasadnym jest utrzymanie opłat, których wysokość, przy kosztach prowadzenia takiej działalności, jest stosunkowo niska i pozwala na sprawne prowadzenie rejestru przez UDT” – czytamy w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia.
Wysokość opłat na 2025
W projekcie rozporządzenia określono wysokość opłaty za 2025 rok na 10 zł miesięcznie w przypadku operatora ogólnodostępnej stacji ładowania, stacji gazu ziemnego lub stacji wodoru, na której świadczona jest usługa tankowania wodoru
Zgodnie z ustawą o elektromobilności ta opłata powinna być równa iloczynowi stawki opłaty wynoszącej maksymalnie 25 zł/miesiąc i liczby ogólnodostępnych stacji ładowania, stacji gazu ziemnego lub stacji wodoru, na których świadczona jest usługa tankowania wodoru.
W projekcie rozporządzenia określono też wysokość opłaty pobieranej od dostawcy usługi ładowania. Ustawa o elektromobilności mówi w tym przypadku o maksymalnej stawce 50 zł na miesiąc. Projekt rozporządzenia określa tę opłatę na 2025 r. na takim samym poziomie.
Ministerstwo zaznacza w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia, że wysokość stawki nie ulegnie zmianie i w każdym miesiącu, czyli także w pierwszym miesiącu, kiedy nastąpiło nadanie numeru EIPA, opłata ma wynosić odpowiednio 10 zł albo 50 zł.
Piotr Pająk
piotr.pajak@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Myślałem że przeczytam o jakiś preferencyjnych opłatach za przyłącze energetyczne albo niższej opłacie za moc umowną. A tu znowu jakiś złodziej wyciąga łapę żeby grupka pociotków miała robotę. Jeżdżę kilka lat na prądzie a nigdy nie słyszałem o tym rejestrze bo nie był mi do niczego potrzebny.
Dziwny sposób na rozwój branży poprzez okładanie jej opłatami. Swoją drogą to ktoś przytuli 70 koła miesięcznie za prowadzenie tabelki w excelu
Pozwólcie wszystkim sprzedawać prąd do ładowania. Wtedy co drugi dom będzie miał wystawioną ładowarkę 😉
Znowu biznes musi utrzymywać mafię państwową
Stacje ładowania stają się widoczne wszędzie! A dzięki polskim ładowarkom lenergizee mamy szansę na dostęp do ładowarek nawet w trudno dostępnych miejscach, od biurowców po tereny osiedli mieszkaniowych, co znacząco poprawia wygodę kierowców.