REKLAMA
 
REKLAMA

Najszybsze w Polsce stacje ładowania już działają przy autostradzie A2

Najszybsze w Polsce stacje ładowania już działają przy autostradzie A2
Fot. Polenergia eMobility

Przy autostradzie A2 stanęły stacje ładowania o mocy 400 kW. To jedyne w Polsce ładowarki o tak dużej mocy dla aut osobowych. Klienci tych stacji będą mogli skorzystać z obniżonych przez dostawcę cen ładowania.

Ultraszybkie stacje ładowania aut elektrycznych uruchomiła Polenergia. Chłodzone cieczą ładowarki o mocy 400 kW stanęły przy Autostradzie Wielkopolskiej. Stacje zbudowano na terenie MOP-u Chociszewo, niedaleko trasy ekspresowej S3. Jak podaje Polenergia, to jedyne w Polsce stacje ładowania osobowych pojazdów elektrycznych o tak dużej mocy.

Uruchomione stacje ładowania dla elektrycznych samochodów osobowych i ciężarówek to pierwszy etap inwestycji największej polskiej prywatnej grupy energetycznej w rozbudowę infrastruktury przy autostradzie A2. Docelowo Polenergia zamierza postawić stacje ładowania na ośmiu MOP-ach.

REKLAMA

Polenergia eMobility buduje gęstą sieć stacji ładowania na terenie całego kraju. Dziś do tej sieci dołącza flagowy produkt – najszybsze ładowarki w Polsce. Urządzenia o mocy 400 kW zaoferują kierowcom możliwość naładowania baterii pojazdów elektrycznych w czasie kilkunastu minut – mówi Jerzy Zań, prezes Polenergii.

Więcej stacji ładowania wzdłuż Autostrady Wielkopolskiej

Autostrada Wielkopolska należy do najpopularniejszych dróg szybkiego ruchu w Polsce. Jednocześnie jest jednym z kluczowych połączeń między Europą Zachodnią i Środkową oraz strategicznym dla Polski korytarzem transportowym na linii Warszawa-Berlin. Stanowi integralną częścią Autostrady Wolności łączącej Polskę z siecią autostrad zachodnioeuropejskich.

Uruchomione ultraszybkie stacje ładowania na terenie MOP-u Chociszewo znajdują się w połowie drogi między Poznaniem i Frankfurtem nad Odrą. To około 10 minut jazdy od trasy ekspresowej S3, która stanowi fragment międzynarodowej trasy E65 i leży w transeuropejskim korytarzu transportowym TEN-T.

Przypomnijmy, że rozporządzenie AFIR, które weszło w życie w kwietniu, przewiduje konkretne cele, które w rozwoju infrastruktury ładowania należy zrealizować do 2025 lub 2030 r.

Wzdłuż sieci TEN-T do 2025 r. należy m.in. zainstalować co 60 km stacje o mocy co najmniej 150 kW do szybkiego ładowania samochodów osobowych i dostawczych. Z kolei co 60 km wzdłuż sieci bazowej TEN-T i co 100 km wzdłuż szerszej kompleksowej sieci TEN-T należy zbudować stacje o min. mocy wyjściowej 350 kW do ładowania samochodów ciężarowych. Proces ten należy rozpocząć od 2025 r. i zakończyć do 2030 r.

Docelowo ładowarki Polenergii będą dostępne w ośmiu MOP-ach: Chociszewo, Rogoziniec, Dopiewiec, Konarzewo, Targowa Górka, Chwałszyce, Skarboszewo i Lądek.

REKLAMA

Sebastian Joachimiak, członek zarządu Autostrady Wielkopolskiej, zapewnia, że firma dąży do rozwoju sieci stacji ładowania na koncesyjnym odcinku autostrady A2, aby były one dostępne w każdym z 22 Miejsc Obsługi Podróżnych między Świeckiem a Koninem.

Szybkie stacje ładowania wyprodukowała polska firma

Najszybsze w kraju ładowarki dla Polenergii zainstalowała zielonogórska firma Ekoenergetyka, wiodący europejski producent ładowarek do pojazdów elektrycznych. Ten dostawca nowoczesnych rozwiązań ładowania znany jest posiadaczom aut elektrycznych w całej Europie. Stacje Ekoenergetyki ładują zeroemisyjne samochody w Paryżu, Madrycie, Sztokholmie, Berlinie i  Monachium. W Polsce ładowarki Ekoenergetyki napędzają zeroemisyjny transport m.in. w Warszawie i Krakowie.

Współpraca z Polenergią ma dla nas kluczowe znaczenie. Realizacja pierwszej w Polsce ogólnodostępnej stacji o tak wysokiej mocy przy trasie szybkiego ruchu jest istotna dla rozwoju europejskiej infrastruktury ładowania. Symboliczne jest to, że projekt ten realizujemy przy Autostradzie Wolności, która łączy zachodnią i centralną Europę – mówi Bartosz Kubik, współzałożyciel i prezes Ekoenergetyki.

W najbliższym czasie spółka zakłada maksymalizację produkcji, podwojenie sprzedaży i zaspokojenie rosnącego popytu na swoje samochodowe ładowarki. Wynika on z rozwoju e-mobilności oraz rozporządzenia Unii Europejskiej w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR). Niedawno informowaliśmy, że na swoją działalność Ekoenergetyka otrzyma od banku Pekao SA kredyt w wysokości 691 mln zł. Więcej o tym w artykule: Polski producent ładowarek do elektryków z ogromnym finansowaniem.

Ile kosztuje naładowanie samochodu?

Za rozbudowę sieci ładowania pojazdów elektrycznych Polenergii odpowiada spółka Polenergia eMobility. Stacje zasila energia elektryczna pochodząca z odnawialnych źródeł należących do Grupy Polenergia. W godzinach, w których nadprodukcja energii elektrycznej z OZE osiąga szczytowy poziom, dostawca energii oferuje duże obniżki cen dla użytkowników stacji ładowania.

Do końca sierpnia 2024 r. na wszystkich stacjach Polenergii obowiązuje promocja „Godziny i weekendy z OZE”. Co ciekawe, niższe opłaty są naliczane za korzystanie z ładowarek o większej mocy. Od poniedziałku do piątku w godzinach 11.00-15.00 ładowanie samochodu kosztuje 1,39 zł/kWh (stacja DC) lub 1,60 zł/kWh (stacji AC). Poza wyznaczonymi godzinami obowiązuje cennik standardowy. W weekendy ładowanie samochodu zarówno na stacjach DC, jak i AC kosztuje 1,39 zł/kWh.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Oby więcej infrastruktury Polenergii. Brawo!.

Jednen fakt to brak takich urządzeń przy drogach, jak już są to 50-100KW mocy, a tych szybkich ładowarek jest naprawdę niewiele, natomiast drugą sprawą to zbójecka cena, 3 zł za KWh ? Kogoś zdrowo pogięło, dlatego ładuję w domu z gniazdka i fotowoltaiki, nawet ładowanie z gniazdka to koszt poniżej 1 zł za KWh

Wyrazy uznania dla firmy Polenergia, tylko oni mają dobre wyczucie rynku i działają elastycznie, stawki są nawet niższe niż na ładowarkach Tesli. O konkurencji z zielonym w nazwie i ich 3,30 zł/kWh nawet nie warto wspominać, tylko omijać ich szerokim łukiem.

REKLAMA
 
REKLAMA
REKLAMA
Wywiady