Wodorowe autobusy z Polski w kolejnym francuskim mieście
Kolejny francuski przewoźnik stawia na wodorowy transport publiczny. Zeroemisyjne pojazdy do Artois Mobilités dla sieci transportowej TADAO w północnej Francji dostarczy firma Solaris.
Producent zrealizuje zamówienie na dostawę czterech autobusów wodorowych Urbino o długości 12 m. Artois Mobilités jest placówką publiczną odpowiedzialną za sieć transportu publicznego TADAO na terenie aglomeracji Lens-Liévin, Hénin-Carvin i Béthune-Bruay-Artois-Lys-Romane.
Oferta firmy Solaris Bus & Coach została wybrana w przetargu ogłoszonym przez organ transportu publicznego Artois Mobilités wraz z grupą Transdev i francuską centralą zakupową CATP (Centrale d’Achat du Transport Public). Nowe zamówienie jest zgodne ze strategicznymi wytycznymi dotyczącymi transformacji środowiskowej aglomeracji. Stawiają one w szczególności na dekarbonizację transportu publicznego.
Za wodorem przemawia wiele argumentów. Przede wszystkim jego użytkowanie jest całkowicie bezemisyjne. Ważne są także takie atuty jak duże zasięgi, szybki proces tankowania, elastyczność w zarządzaniu flotą pojazdów wodorowych oraz bardzo cicha jazda – powiedział Brice Bonavia, dyrektor Solaris France.
Kontrakt zostanie zrealizowany na początku 2025 r.
Wspomagane przez baterie
Na dachu Solarisów Urbino 12 hydrogen zamontowane zostaną nowoczesne ogniwa paliwowe o łącznej mocy 70 kW. Autobusy będą wyposażone w baterie trakcyjne Solaris High Power, które wesprą ogniwo paliwowe w chwilach największego zapotrzebowania na energię elektryczną.
Zamówione modele będą wyposażone w wysokowydajną klimatyzację z funkcją grzania pompą ciepła. W autobusach dla Artois Mobilités znajdzie się dodatkowo także system monitoringu i zdalnego zarządzania flotą eSConnect.
Zgodnie z najnowszymi przepisami autobusy będą spełniać standardy GSR2 (General Safety Regulation). Regulacje te nakładają na producentów samochodów obowiązek wyposażenia modeli w 20 dodatkowych systemów bezpieczeństwa. Mają one chronić zarówno kierowców, jak i rowerzystów czy pieszych. W zakontraktowanym właśnie modelu wodorowego autobusu znajdzie się m.in. system informujący o obecności innych uczestników ruchu drogowego w tzw. martwej strefie pojazdu.
Wodorowe Solarisy w 25 miastach Europy
Nowy kontrakt umacnia pozycję Solarisa jako lidera na europejskim rynku pojazdów zeroemisyjnych. W 2023 r. aż 44,5 proc. wszystkich wodorowych autobusów zarejestrowanych w Europie miało logo tego producenta.
Coraz większe grono operatorów wybiera technologię wodorową jako rozwiązanie dla swoich systemów transportu publicznego. Te najnowocześniejsze rozwiązania dla komunikacji publicznej wdrożono już w 25 miastach w całej Europie. Ponad 220 Solarisów Urbino hydrogen przewozi pasażerów m.in. w Barcelonie, Bratysławie, Frankfurcie, Kolonii, Madrycie, Poznaniu i Wenecji. Modele Urbino hydrogen zamówili także przewoźnicy z Austrii, Niderlandów, Szwajcarii i Szwecji.
Warto przypomnieć, że producent jest w trakcie realizacji zamówienia na 22 autobusy wodorowe dla innego francuskiego przewoźnika. Autobusy wodorowe z podpoznańskiego Bolechowa będą częścią pilotażowego projektu wodorowego realizowanego przez przewoźnika Île-de-France Mobilités. Więcej o tym w artykule: Autobusy wodorowe z Polski we flocie francuskiego i włoskiego przewoźnika.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.