Stacje ładowania elektryków staną przy sklepach Stokrotka w całej Polsce
Ponad sto sklepów sieci Stokrotka otrzyma stacje ładowania samochodów elektrycznych. Uruchomi je litewski dostawca inteligentnych rozwiązań w zakresie ładowania pojazdów elektrycznych.
Stokrotka i Inbalance grid podpisały umowę, w ramach której powstanie 276 nowoczesnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych.
Stacje wkrótce pojawią się w 114 lokalizacjach w Polsce, a dostęp do infrastruktury zyskają także miejscowości, w których takich rozwiązań do tej pory nie było.
Jeszcze w tym roku stacje w 60 nowych lokalizacjach zapewnią 138 punktów ładowania m.in. w Lublinie, Warszawie, Wrocławiu, Łodzi oraz w mniejszych miejscowościach, w których nie ma jeszcze infrastruktury ładowania elektryków.
Simonas Stankus, prezes litewskiej spółki, zapewnia, że partnerstwo ze Stokrotką będzie oznaczać prezentację przełomowej technologii w Polsce i początek wspólnego rozwijania elektromobilności w naszym kraju.
Nasze unikalne rozwiązania w zakresie równoważenia mocy oparte na chmurze oraz płynna integracja z systemami zarządzania budynkiem i wewnętrznymi systemami biznesowymi zapewniają korzyści zarówno dla naszych partnerów, jak i klientów końcowych. Ponadto nasz projekt jest zorientowany na skalowalność, więc bez problemu dostosuje się do rozwoju rynku w przyszłości – mówi Simonas Stankus.
Twórca autorskiego oprogramowania
Inbalance grid, największy operator sieci ładowania pojazdów elektrycznych w krajach bałtyckich, jest także twórcą autorskiego oprogramowania i wielokrotnie nagradzanym projektantem urządzeń do energooszczędnego ładowania pojazdów elektrycznych.
Założona w 2019 r. firma w krajach bałtyckich dysponuje obecnie ponad 800 punktami ładowania, co czyni ją największym operatorem. Dzięki umowie zawartej z siecią sklepów Stokrotka Inbalance grid stanie się jednym z pięciu największych operatorów punktów ładowania w Polsce.
Rozwiązanie zaprojektowane przez litewską firmę cechuje innowacyjna metoda instalacji, która obniża koszty budowy infrastruktury, a także system Multilevel Dynamic Load Management (DLM). Oprogramowanie można łatwo zintegrować z systemami zarządzania budynkiem oraz wewnętrznymi systemami biznesowymi. Pozwala to m.in. na wprowadzanie nowych usług, takich jak programy lojalnościowe, usługi parkingowe i inne.
Stokrotka podkreśla, że postawiła na współpracę z Inbalance grid z uwagi na szybkość realizacji projektu oraz innowacyjność i bezpieczeństwo oferowanych rozwiązań. Zaprojektowane przez firmę sprzęt i oprogramowanie mają międzynarodowe certyfikaty oraz są opatentowane w Unii Europejskiej.
Ile stacji ładowania jest w Polsce?
Polish EV Outlook Index (PEVO Index) – podaje, że na koniec maja br. po drogach w Polsce jeździło już ponad 66,3 tys. osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV).
Wraz z rozwojem floty pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się także infrastruktura ładowania. Wśród polskich miast najwięcej punktów ładowania jest w Warszawie (631), Gdańsku (297), Szczecinie (243), Krakowie (226) i Poznaniu (214).
Jak podaje PEVO Index na koniec maja 2024 r. w Polsce funkcjonowało 6910 ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych (wzrost o 37 proc. r/r). 732 punktów ładowania umiejscowionych było wzdłuż sieci TEN-T, co oznacza wzrost o 24 proc. r/r. Zgodnie z nowymi regulacjami do 2030 r. kraje Unii Europejskiej na trasach wchodzących w skład europejskiej sieci TEN-T będą musiały zapewnić co 60 km dostępność do stacji ładowania samochodów elektrycznych o dużej mocy (przynajmniej 150 kW).
Nie tylko Stokrotka
Sieć Stokrotka nie jest jedyną siecią, która inwestuje w infrastrukturę ładowania przy swoich marketach. Także przed obiektami sieci Carrefour powstaną stacje zasilania samochodów elektrycznych. 170 punktów ładowania przy ponad 70 obiektach handlowych Carrefour zlokalizowanych w 65 miastach w całej Polsce zrealizuje Eleport, dostawca usług infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Więcej o tym w artykule: Carrefour rozwija sieć stacji ładowania samochodów elektrycznych.
Niedawno także Lidl podjął współpracę z Elocity i zainstaluje stacje ładowania przy swoich sklepach. Większość stacji (o mocach 20-60 kW) będzie dysponować złączami CCS i CHAdeMO, co umożliwi ładowanie szerokiej gamy pojazdów elektrycznych. Więcej o tym w artykule: Stacje ładowania staną przy wszystkich sklepach Lidla.
Z kolei Biedronka we współpracy z firmą Powerdot planuje do końca 2024 r. zainstalować ładowarki w 600 lokalizacjach. Stacje zapewnią szybkie ładowanie, które pozwoli na naładowanie baterii w czasie zakupów. Więcej na ten temat w artykule: Ponad 600 ładowarek EV przy sklepach w całej Polsce.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Teraz czekamy na Lidla, może będzie taniej.